ابتکارات جهانی دولت الکترونیک//پایان نامه درباره خدمات دولت الکترونیک

خلاصه ای از ابتکارات جهانی دولت الکترونیک

برای دولت­های الکترونیک در سرتاسرجهان، انقلاب دیجیتالی فرصت­های جدید و بی­سابقه­ای برای ارتقاء مجازی همه‏ی انواع و روش­های ارائه‏ی خدمات عمومی پیشنهاد می‏دهد. ازاروپا تا آسیا تا آمریکای جنوبی و حتی تاآفریقا، کشورها از روش جدیدتری برای تجارت و دادوستد با شهروندانشان استفاده می‏کنند و استفاده از اینترنت در سرتاسرجهان به یک صنعت رو به رشد جهت ارائه اطلاعات و خدمات دولتی تبدیل شده است(فانگ ، 2002).

 

جدول(2-2) خلاصه ای از ابتکارات جهانی دولت الکترونیک(فانگ ، 2002).

کشور ابتکارات دولت الکترونیک
استرالیا تعهدات خاصی صورت گرفت تا:

-همه­ی خدمات مفیدومشترک المنافع به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت ارائه شوند.

-مرکز اطلاعات دولتی ازطریق “اداره­ی مربوط به دولت آنلاین”تأسیس شود به عنوان مهم­ترین مرکز دسترسی به اطلاعات مربوط به خدمات دولتی.

-راه‏اندازی سیستم پرداخت الکترونیک به عنوان روشی برای پرداخت مشترک المنافع.

-راه‏اندازی اینترانت گسترده دولتی به منظور برقراری یک ارتباط آنلاین مطمئن و امن.

اتریش دولت خوددست به اقدام زده و خودرا شریک و سهیم در صنعت خصوصی می داند به‏خصوص در جریان پروسه انتقال از یک جامعه خدماتی پست صنعتی به یک جامعه اطلاعاتی؛سیستم های بازیابی اطلاعات؛EDI؛[1] سیستم آنلاین تعاملی.
کانادا دولت الکترونیک بحت تأثیر اصول و قواعد ذیل قرارگرفته است:

-پاسخگویی به خواسته عموم برای داشتن یک دولت بهتر که بیشتر در دسترس است.

-شفاف‏سازی نقش‏ها و مسئولیت‏ها شامل، زمینه های دخالت، زمینه­های عدم مشارکت و دخالت، زمینه‏های انتقال

-رسیدن به یک دولت مقرون به صرفه

-اطمینان از اینکه منابع به بالاترین اولویت­ها اختصاص یافته­اند.

چین پروژه دولت آنلاین ،پنج جنبه را تحت پوشش قرارمی دادکه عبارتنداز:

-اولین اقدام معرفی و شناساندن نقش­های آنلاین دولت است، درواقع آگهی و اعلان این نقش‏ها، وظایف، ساختارسازمانی، پروسه‏ای اجرایی و قوانین و مقررات دولت‏ها و بخش‏های دولتی از طریق اینترنت  می‏باشد.

-ثانیا، اسناد دولتی، آرشیوها و پایگاه‏های داده به صورت آنلاین منتشرو اعلان شدند.

-ثالثا، فعالیت‏های روزانه بخش های دولتی به صورت آنلاین منتشرشدند که به‏عنوان کانال باز فعالیت‏های اجرایی تلقی می شود.

-اقدام چهارم، حکومت واجرای آنلاین با استفاده از یک مرکز الکترونیک فایل‏ها و اسناد می‏باشد تامیزان کارآمدی حکومت افزایش یابد.

-تجارت آنلاین نیزآخرین گزینه ایست که باید به صورت آنلاین گسترش یابد.

دانمارک دولت الکترونیک برپایه اصول ذیل استوار است:

-جامعه اطلاعاتی برای همه                        -تحقیق اینترنت پهن باندبرای مؤسسات تحقیقاتی.

-تحقیق دهکده جهانی تحقیق                      -استفاده از انتشارات آنلاین

-کاربردIT در شهرداری ها                         -بایگانی الکترونیکی

-کاربردITدرشرکت های دانمارکی               -انقلاب قابل انتقال

-کاربردITدرآموزش وپرورش                    -حکومت الکترونیک و نقش ای قانونی.

-IT وطرح غیرفعال عمل و اقدام

فنلاند دولت الکترونیک مواردزیررا گسترش می دهد:

-اشتراک گذاری داده ها بین دفاترثبت ملی.            -دورکاری با استفاده ازکارت هوشمند.

-ارسال پیام از طریق ایمیل.                               -استفاده از کیوسک و اینترنت.

-EDI برای بعضی کاربری ها.                          -خدمات و سرویس‏های یک.

-تجارت الکترونیک.                                      -ارتباطات ومستندات به طورافزایش الکترونیک می‏شوند.

فرانسه -IT”وضعیت خاص ومحدودی”که داشته راپس ازشناخته شده به عنوان ابزاری ضروری برای مدرنیزه کردن وارتقاء مدیریت دولت،ازدست داده است.
هنگ کنگ -دولت”2000استراتژی دیجیتالی قرن21″ خودرا منتشرکرد که نشان ازتعهد قاطع دولت دارد که به‏طورمثال منجربه انطباق تجارت الکترونیک می شود هم در عقد قراردادهای تجاری داخلی و در ارائه‏ی خدمات دولتی به مشاغل و هم به منظور برقراری ارتباط درهرمکان و هرزمان.
ژاپن پروژه هزارساله “دولت الکترونیک”شامل موارد ذیل است:

-پروسه های مدیریتی و اجرایی آنلاین.

-سیستم پایه ازقبیل احرازهویت الکترونیکی.

-پایگاه­شبکه.                                             –خریدعمومی الکترونیک.

-پایگاه­فناوری.                                           –بررسی‏های امنیتی.

نیوزیلند برآن است که ازجمله کشورهایی باشدکه فعالانه ازتکنولوژی الکترونیک به‏منظورفراهم آوردن یک زندگی بهتربرای مردم،استفاده می کند. به این منظوردولت موظف است که دو اقدام زیر را انجام دهد:

-ایجاد فضایی که همگان

-بخش خصوصی،افرادوعموم مردم

-بتوانند بیش‏ترین استفاده را از تکنولوژی الکترونیک ببرند.

-سرمایه‏گذاری برروی تکنولوژی الکترونیک به منظور ارتقاءروش و شیوه‏ای که دولت به نیوزیلندی‏ها خدمات رسانی می کند.

سنگاپور ابتکار “سنگاپوریک”یکی از اولین اقدامات اجرایی ومهم در زمینه نرم افزارها و شبکه های پهن باد در دنیا بود. این برنامه در واقع یک ابتکار ملی بود که سطح  جدیدی از تعاملات نرم افزارها و خدمات چندرسانه‏ای در منزل،مشاغل و مدارس سنگاپور را بوجود آورد.
انگلیس چهارقاعده کلی استراتژی دولت”دولت الکترونیک،یک چهارچوب استراتژیک برای ارائه‏ی خدمات دولتی و عمومی در عصر اطلاعات،آوریل2000″تنظیم شده عبارتند از:

-ارائه‏ی خدمات طبق خواست و پسندشهروندان.

-امکان دسترسی بیش‏تر به دولت و خدمات دولتی.

-تضمین اینکه تکنولوژی نوین هیچ گونه شکاف دیجیتالی بین کسانی که به رسانه‏های دیجیتالی دسترسی دارندوکسانی که دسترسی ندارند، ایجاد نمی کند.

-استفاده مؤثرتر و کارآمدتراز اطلاعات.

ایالات متحده دولت الکترونیک برمبنای 7اصل ذیل استوار است:

-دسترسی آسان                                               -خدمات به مشتری نه تدارک به بینندگان.

-مهندسی مجدد سیستم ها                                  -حفظ حریم خصوصی.

-سیستم های اتوماتیک شده                               -دسترسی به چالش های فیزیکی.

-خدمات یک مرحله‏ای

[1]Electronic Data Interchange