ابعاد اعتماد//پایان نامه درباره وفاداری مشتریان بانکی

دانلود پایان نامه

ابعاد اعتماد مشتری

مطالعات بسیاري در زمینه شناخت و ابعاد اعتماد انجام گرفته است. نمونه­هاي موفقی از پیاده­سازي وب سایت­هایی بر اساس مفاهیم بازاریابی بر پایه اعتماد، نشان از اهمیت موضوع دارد. فاکتورهاي مختلفی از ویژگی­هاي طراحی وب سایت گرفته تا نحوه بازاریابی شرکت و ویژگی هاي خاص صنایع مختلف وجود دارند که تاثیر آن بر اعتماد در تحقیقات مختلف نمایان گشته است .مقالات بسیاري نشان­دهنده تاثیر مستقیم اعتماد مشتري به رسیدن به اهداف مذکور بوده­ است(Pavlou,2007).

گانسان[1] (1994) ابعاد تجربه (توانایی)، قابلیت اعتماد و خیرخواهی را پیشنهاد نمود و بلو[2] (1996) سه بعد درستی و صحت، خیرخواهی و توانایی را معرفی کرد(حسینی-احمدی­نژاد؛1387). از آن­جایی که هر یک از محققان به نوعی با مطالعه تجربی شرکت­هاي مختلف به نتایجی دست یافته اند، جدول 2-5 ابعاد مختلف اعتماد که از سوي محققان دیگر در مطالعات مختلف مد نظر قرار گرفته است را نشان می­دهد.

جدول 2-5: ابعاد اعتماد(Lee- Turban,2009)

ابعاد منبع
درستی وصحت، خیرخواهی و توانایی Blau, (1964) , Giffin (1967), Luhmann (1979), Jarvenpaa et al (1998)
قابلیت پیش بینی Rotter (1971) , Schurr & Ozanne(1985)
قابلیت اطمینان Rotter (1980)
اشتراك انتظارات اجتماعی Zucker (1986)
توانایی و تمایل Dwyer, Schurr & Oh (1987)
اعتقاد به قابلیت اعتماد Anderson & Narus (1990), Moorman et al

(1992), Ramaswami et al (1997)

درستی وصحت و خیرخواهی Crosby et al (1990) Elangovan & Shapiro (1998)
تجربه (توانایی)، قابلیت اعتماد و خیرخواهی Ganesan (1994)
قابلیت اعتماد و درستی وصحت Morgan & Hunt (1994)
توانایی، خیرخواهی و درستی وصحت(مقدمه قابلیت اعتماد درك شده) Mayer et al (1995)
راستی و صداقت و قابلیت اطمینان Kumar (1996)
حسن نیت و راستی و صداقت(درستی وصحت) korsgaard et al (1995)
قابلیت اعتماد و خیرخواهی McAllister (1995)
شایستگی(توانایی)، خیرخواهی، راستی و صداقت (درستی) و قابلیت پیش­بینی McKnight et al (1998), Gefen & Silver (1999)
انتظارات مثبت Rousseau et al (1998)
ترکیب قابلیت اعتماد، درستی وصحت و خیرخواهی Jarvenpaa & Tractinsky (1999), Ridings & Gefen (2001), Gefen et al (2003)
قابلیت اعتماد Kollock,(1999)
اعتقاد به قابلیت اعتماد فروشنده الکترونیکی Gefen (2000), Gefen (2002), Gefen et al (2003), Pavlou (2003)
شایستگی، درستی وصحت و خیرخواهی McKnight et al (2002)

[1] Ganesan

[2]  Blue

دانلود پایان نامه