رويكرد اصلاح سيستم ها:پایان نامه درباره کارت هوشمند سوخت

دانلود پایان نامه

1مقدمه

اهميت و نقش اصلاح و بهبود روشها در نظام اداري انكار ناپذير است. نهادينه ساختن بهبود مستمرو فرهنگ كيفيت در سازمان، مسئله بسيار مهم و نگراني همه سازمانهايي است كه به اهميت و تعيين‌كننده بودن كيفيت در تحقق اهداف سازمان در عصر حاضر و به ويژه براي موفقيت در آينده پي برده‌اند. سازمانهايي كه در سالهاي اخير براي استقرار سيستم‌هاي تضمين كيفيت ، مديريت كيفيت و موارد مشابه تلاش‌هاي ويژه‌اي را مبذول داشته‌اند، طبعا به مؤثر واقع شدن اين تلاشها مي‌انديشند(سایت بانک اطلاعات نشریات کشور،1386).

بررسي مطالعات محققين و تجارب مديران موفق در كشورهاي پيشرفته و يا در حال توسعه مبين آنست كه اصلاح و تجديدنظر مستمر در سيستم ها و روشهاي انجام كار با توجه به پيشرفت علوم و فن‎آوري امري اجتناب‏ناپذير است چرا كه در غيراينصورت سيستم پاسخگوي نيازهاي جامعه نبوده و محكوم به زوال خواهد بود. سيستم‎ها و روشهاي انجام كار از جمله عوامل نرم‎افزاري بهره‎وري هستند كه در اثر بهبود و اصلاح مستمر قابليت انطباق با تغييرات محيط را در سازمانها امكانپذير نموده و آن را در مقابله با مشكلات اجرايي ياري مي‎نمايند.

بهبود روشها فرایندی است متمرکز بر روی مشتریها، کیفیت محور، مبتنی بر حقایق، متکی بر تیمها که برای دستیابی به اهداف استراتژيك سازمان از طریق ارتقای مستمر فرايند ها، توسط مدیریت ارشد سازمان رهبری می شود(‌انتشارات سازمان مديريت و برنامه ريزي كل كشور 1382).

 

2-1-2 رويكرد هاي اصلاح سيستم ها و روشها

اصلاح سيستم ها و روشهاي انجام كار به لحاظ ماهيت و نوع عملياتي كه طلب مي‎كند و نيز گستردگي و فراگيري آن لزوماً رويكردي برنامه‎اي با گرايش راهبردي ـ كاربردي در امر سياستگذاري و برنامه‎ريزي و رويكردي مشاركتي در عمليات و اجرا مي‎باشد.

از اينرو لزوماً‌ مي‎بايست سياستها و خط‎مشي‎ها و ضوابط و اصول كلي آن توسط يك مركزيت كشوري انجام و هدايت و رهبري گردد و در اجرا نياز به مشاركت فعال، فراگير و همه جانبه بخش‎هاي مختلف دولت و تمامي اعضاء و كاركنان بين بخشي و بخشهاي داخلي دستگاههاي دولتي دارد. لذا رويكردهاي زير پيشنهاد مي‎گردد:

ـ اصلاح فرايند با رويكرد مديريت كيفيت جامع شامل:

ـ توجه به اصل بهبود مستمر

ـ مشتري‎مداري و توجه به رضايت مخاطبان

ـ مشاركت همه جانبه كاركنان

ـ يادگيري سازماني (بعنوان بستر استقرار مديريت كيفيت جامع) مبتني بر اصول سازمانهاي يادگيرنده:

1ـ دورنماي مشترك

2ـ عامل بودن افراد (ويژگيهاي فردي)

3ـ يادگيري تيمي

4ـ اصلاح مدل‎هاي ذهني

5ـ ديد سيستمي( صمدی،1383،50).

 

2-1-3 بهبود روش های ارائه خدمات در  سازمان

از شناخت و به کارگیری «بهبود سازمانی» دیری نمی­گذرد. پیش ازاین فعالیت­هایی چون بهبود روش­ها، تجزیه و تحلیل سیتسم­ها، اصلاح تشکیلات، بازسازی و بهبود نیروی انسانی در سازمان­ها جریان داشتند که فارغ از دیدگاه سیستمی تنها به اصلاح و بهبود بخشی از سازمان می­پرداختند. به این ترتیب که هرگاه در سازمان مشکلی پدید می­آمد، کارشناسان مسؤول به اصلاح موردی می­پرداختند. در حالی که رفع این مشکل موردی چه بسا موجب بروز مشکل از مواضع دیگر سازمان می­شد.

اما بهبود سازمان تمامی این کوشش­های متفرق را وحدت بخشید و از مجموع آنها دانشی پدید آورد که مجهز به دیدگاه سیستمی[1] و با استفاده از ابزار تجزیه  تحلیل سیستم­ها و روش­ها به سوی بهبود واصلاح روش­ها گام برمی­دارد.

1- تجهیز به دیدگاه سیستمی و نگرش سازمان از بالا، تصویری از سازمان ارائه می­کند که با تصویرهای پیشین بسیار متفاوت است.

سازمان به عنوان یک سیستم اصلی مجموعه­ای است از افراد، سرمایه، تکنولوژی و ارتباطات که این اجزاء در کنش و واکنش با یکدیگر بوده و برای رسیدن به هدف و هدف­های مشخصی در حرکت­اند.(دانشگرزاده،1382،26)

در این چارچوب، سازمان متشکل است از افراد که با یک سلسله ارزش­ها، و الگوها و مهارت­های متفاوت و تکنولوژی با ویژ­گی­های گوناگون و فرآیندها و ساخت­ها که منعکس کننده­ی انواع مختلف روابط میان افراد و یا روابط بین افراد و کار آنها است. در این نگرش ساخت­ها و فرآیندها و جریان­های یکپارچه­سازی برای به انجام رسانیدن وظایف و هم­چنین عامل تسهیل کننده برای استفاده از تکنولوژی برای رسیدن به هدف­های افراد است. بر این اساس بهبود سازمان خواستار تغییر در ساخت تکنولوژی (جنبه­های ساختی/ فنی) و یا تغییر در افراد و فرآیندهای تعاملی آنها (جنبه­های انسانی/ فرآیندی) است و بدین­ترتیب موضوع تغییر در افراد یا ساخت/ فرآیند و یا تکنولوژی/ سازمان را به تنهایی مردود می­شمارد. (زمردیان، 1386،9).

[1]-System Approach

دانلود پایان نامه