مفهوم کسب و کار الکترونيک،پایان نامه درباره کسب و کار الکترونیکی

دانلود پایان نامه

کسب و کار الکترونيک به مفهوم کلي شامل بکارگيري تکنولوژي­هاي جديد براي برقراري ارتباطات زنجيره­اي بين سازندگان، فروشندگان، عرضه­کنندگان و بطور کلي ارائه­دهندگان کالا و خدمات از يک سو و خريدار و مصرف­کننده و يا بطور کلي مشتري از سوي ديگر، به منظور اتخاذ تصميم­هاي بهتر، بهينه­سازي کالا و خدمات کاهش هزينه­ها و گشودن کانال­هاي جديد مي­باشد (آقايي، ۱۳۸۱). ولي تجارت الكترونيكي به هر شکلي از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق مي­شود که در آن طرفين، بيشتر از طريق الکترونيکي با يکديگر در تماس هستند تا از طريق نقل و انتقالات فيزيکي، به عبارت ديگر تجارت الکترونيک زيربخشي از کسب و کار الکترونيک در سازمان­ها مي­باشد، زيرا در کسب و کار الکترونيک، شکل الکترونيکي کليه فرآيندهاي کسب و کار سازمان از قبيل توليد، تحقيق و توسعه امور اداري، مالي، مديريت نيروي انساني، پشتيباني و تجارت مطرح است (دانشجو، 1385).

در حالي که در تجارت الکترونيک تنها فرآيند تجارت سازمان به صورت الکترونيک يک جزء بنيادي از کسب و کار الکترونيک به حساب مي­آيد. کسب و کار الکترونيک باعث نزديکي و متمرکزشدن روابط متقابل با بازارها، مشتريان، رقبا، عرضه­کنندگان کالا و کارمندان مي­گردد و به صورت زنجيره­اي از طراحي محصولات گرفته تا فروش، بازاريابي، توزيع، تجهيزات، حمل و نقل و حتي مديريت ارتباط مشتري عرضه­کننده را شامل مي­گردد (سرمدسعیدی و میرابی، 1383).

کسب و کار الکترونيکي باعث شد تا تجارت بتواند دوباره راه­هاي جديدي را پيدا كند. کسب و کار الکترونيک، دورنماي همکاري­ها و کانال­هاي توزيع را عوض کرده و باعث توسعه مکان­هاي فروش، گسترش توانايي فروش و افزايش درآمد گرديده است. کسب و کار الکترونيک و تبادلات آن باعث افزايش سرعت تجارت و افزايش توقع مشتريان شده است. کسب و کار الکترونيک مي­تواند باعث افزايش اثربخشي بر روي سيستم بازار و ساختن شرکت­هاي موفق شود (سرمدسعيدي و ميرابي، ۱۳۸۳).

تجارت الکترونيکي محدودتر يا ويژه­تر از کسب و کار الکترونيکي است، در کسب و کار الکترونيکي علاوه بر اينکه اطلاعاتي براي کاربران و بينندگان سايت در رابطه با شرکت، تاريخچه آن، سياست­ها، محصولات و فرصت­هاي کاري آماده مي­کند، فروش محصولات و يا خدمات را هم به وسيله سايت تسهيل مي­کند (Kotler, 2003).

اختلافي که در عملکرد سايت­هاي تجارت الکترونيک و سايت­هاي کسب و کار الکترونيکي وجود دارد اين است که در سايت­هاي کسب و کار الکترونيک همه اطلاعات مربوط به کالا يا خدمات ارائه­شده توسط فروشنده بر روي سايت قرار دارد ولي امکان خريد توسط مشتري و از طريق اينترنت وجود ندارد بدان معني که فروشنده، در سايت خود تنها به معرفي و تبليغ کالاها و خدمات خود اقدام مي­کند و مشتري براي خريد کالا يا خدمات مورد نظر بايستي به فروشگاه­هاي فيزيکي فروشنده مراجعه نمايد. اما در سايت­هاي تجارت الكترونيك علاوه بر معرفي کالا يا خدمات، فروشنده امکان خريد بهنگام را نيز براي مشتريان مهيا نموده است و فروشنده از طريق اينترنت و با مراجعه به سايت فروشنده مي­تواند کالا يا خدمات مورد نظر خود را انتخاب و سفارش خريد را همان جا صادر، پول را پرداخت و تحويل کالا يا خدمات خريداري شده را رديابي نمایند (شجاعی و ملکی زاده، 1383). اکثر سايت­هاي شرکت­ها در مرحله آماده کردن اطلاعات هستند و تجارت الکترونيک انجام نمي­دهند.

سايت­هاي آمازون، CDNOW، eToys، e-steel، e-Plastics مثال­هايي از تجارت الکترونيک هستند. تجارت الكترونيك در رشد خود به خريد الكترونيكي و بازار الكترونيكي هم متوسل شده است. در خريد الكترونيكی[1] شركت­ها تصميم به فروش کالاها، خدمات و اطلاعات مربوط به حمايت­کنندگان بهنگام خود دارند. بازاريابي الکترونيکی[2] تلاش شرکت­ها در برقراري ارتباط، آگاه­کردن و خبردادن، ترفيع­دادن و فروش محصولات و خدمات خود در اينترنت را نشان می­دهد (Kotler, 2003).

مدل پيکربندي مجدد کسب و کار اينترنتي

ونکاترامن، چارچوبي را براي پيکربندي مجدد کسب و کار، ارائه مي­کند كه نشان مي­دهد کمک­هاي فناوري اطلاعات، بهترين پتانسيل ايجاد مکانيزم­هاي جديد و نوآورانه در ايجاد مزيت رقابتي را ارائه مي­کند

[1] . E-Purchaing

[2] . E-Marketing

دانلود پایان نامه