تاریخچه بازاریابی؛ داستان پر ماجرای بازاریابی از کجا شروع شد "

 

بازاریابی واسه هر کسب و کاری حیاتیه. بازاریابی فرایندیه که شامل تحقیق، گسترش و فروش اجناس و خدمات به بازار هدف (مصرف کنندگان) می شه. میگن بازاریابی مثل چتر بزرگیه که فروش مستقیم، و روابط عمومی (یعنی همه تاکتیکایی که بخشای مختلف راه حل بازاریابی رو میسازن) زیرمجموعهای اون هستن. حرف آخر هر کسب و کاری، سوده و واسه موفقیت در فروش اجناس و خدمات به بازاریابی نیازه و بهتر بگیم این هنر، وسیله لازم صاحبان مشاغل واسه رسیدن به موفقیته. شاید شگفت انگیزترین محصول با بیشترین خواسته هم حالا در اختیار شما باشه، اما اگه مردم از وجود اینجور کالایی باخبر نباشن یا ارزش اونو ندانند، سودی نصیب شما نمی شه. اما درمورد تاریخچه بازاریابی چه میدونید؟ معنی اون چیه و چه انواعی داره؟ در مقاله پیش رو جواب این سوالا رو پیدا کنین.

 

الان بازاریابی به عنوان آمیزه ی پیشرفته ای از راه حل و فناوری شناخته شده. با وجود این، همیشه اینطور نبوده. تاریخچه بازاریابی، آنطور که ما میدونیم، شروع آسون ای داشته و با سعی واسه فروش جنسا و خدمات شروع شده.

قدمت سعیای انجام شده در این مورد، ممکنه به قدمت تمدن بشر باشه. به باور یه سری از آدما، این روند با سعی واسه ارائه جنسا به شکل ی خاصی واسه تجارت، شروع شده. تاریخچه بازاریابی با سعی واسه پیشرفت ی ارتباطات متقاعدکننده واسه فروش جنسا و خدمات شروع شده و ریشه در چین و هند قدیم داره. شاید اون زمان، این فعالیت به عنوان یک کار و کاسبی بازاریابی شناخته شده نبوده، اما ایده ی بازاریابی، اون زمان شکل گرفت و پیشرفت خود رو شروع کرد.

معنی بازاریابی

ایدها ی بازاریابی، با توجه به شناخت ما در عصر مدرن الان، در جریان انقلاب صنعتی شروع شدن. این دوره، آخرای قرن هجدهم شروع شد و تا قرن نوزدهم ادامه پیدا. انقلاب صنعتی، دوره تغییرات سریع اجتماعی بود که نوآوریا در صنایع علمی و فنی، باعث اون بودن.

در جریان انقلاب صنعتی بود که مردم کم کم دریافتند، خرید جنسا نسبت به ساختن اونا، آسون تره. تولید انبوه، صنایع خیلی رو درست کرد که همه اونا در جهت برطرف کردن نیازای بازار رو به رشد مصرف کننده ، سعی می کردن. زیرساختای حمل و نقل و رسانه ها شکل گرفتن. در این بین، تولیدکنندگان نیاز پیدا کردن واسه گسترش جنسای مورد نیاز مشتریان، راه های بهتری پیدا کنن و واسه مطلع کردن اونا از این جنسا، راه و روش پیچیده تری رو در پیش بگیرن.

رقابت افزایش یافته

رقابت در دنیای کار و کاسبی از آخرای ده ۱۹۴۰ شروع شد و تا اول قرن بیستم، شدید شد. نیاز به افزایش فروش با استفاده از تکنیکای بازاریابی، واسه رقابتی شدن، لازم شد. ارزشِ توانایی پیشرفت ی یک برند و بازاریابی درست اون، زیاد شد و اینطوری تاریخچه بازاریابی رو متحول کرد.

رقابت، نیاز به افزایش تولید و سهم بازار رو در تموم صنایع بالا برد. بازاریابی کم کم بر روشای پخش و شکلای مختلف ارتباطات مصرف کننده، تأکید می کرد. به زودی، هدف به این تبدیل شد که مصرف کنندگان رو تشویق کنن که جنسا و خدمات ارائه شده به وسیله یک شرکت بهتر از شرکت دیگریه که همون جنسا و خدمات رو ارائه می کنه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تب در بارداری؛ دلیل، تشخیص و پیشگیری از اون 

کار و کاسبی بازاریابی

با شروع ده ۱۹۶۰، بازارها در خیلی از صنایع، از رقابت اشباع شدن. در این زمان، واسه جذب و حفظ مشتریان، به متخصصانی در بخش ی بازاریابی مستقیم نیاز بود. در این دوره، شرکتا به تموم بخشای کاری شون، فقط یک هدف رو دیکته می کردن و اون، بازاریابی اجناس و خدمات یک شرکت بود.

در این ده، مدیریت بازاریابی، مهارتی رو پیشرفت داد که لازمه ی موفقیت کار و کاسبی بود. مدیران بازاریابی، شروع به مشارکت در برنامه ریزیای هدفمند کردن. مشارکت اونا در تعیین هزینه، روشای بکاررفته واسه تبادل اطلاعات درباره اجناس و خدمات با مصرف کنندگان، مهم بود.

برندینگ هدفمند

تاریخچه بازاریابی طی ده ۱۹۹۰ قدم به مرحله ای جدید گذاشت. اجناس یا خدمات شکل گرفتن و بی معطلی پس از اون، برند پیشرفت پیدا. شرکتا کم کم دریافتند که می تونن روی فروش بیشتر اجناسِ باکیفیت و ساخت یک برند بهتر واسه اونا، تمرکز کنن. این هدف باعث رشدِ سود ناخالص شرکتا و معروفیت اونا شد. این شناخت عمومی از برند ایجاد شده رو هم بالا برد. بعضی از شرکتایی که برچسب خصوصی داشتن، تونستن سهم بازار شون رو، بیشتر از ۴۹٪ ارتقاء دن.

بازاریابی اینترنتی

سایتا با تکامل وِب (Web)، به وسایل لازم تجاری شدن تبدیل شدن. در آخرای ده ۱۹۹۰، سایتای آسون ی طبق متن، کم کم شکوفا شدن. در شروع، از این سایتا واسه ارائه اطلاعات درباره اجناس یا خدمات یک شرکت استفاده می شد.

اولین شرکتی که کمپین بازاریابی آنلاین داشت، بریستول-مایرز اسکوئیب بود که از این روش واسه گسترش ای سی ای استفاده کرد. این کمپین موفق بود و بریستول-مایرز اسکوئیب تونست نام ده ها هزار نفر رو به فهرست مشتریان خود اضافه کنه. الان، صدها میلیارد دلار، هرساله صرف بازاریابی می شه.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

در ۲۵ پارسال، اهمیت استفاده از وب و موتورهای جستجو واسه بازاریابی، بطور زیادی زیاد شده. در شروع، موتورهای جستجوگر وب، کارآمدترین عملیات نبودن. کسب یک رتبه خوب در یک موتور جستجو پیچیده نبود. تغییر نتایج موتورهای جستجو آسون و کیفیت نتایج ضعیف بود.

موتورهای جستجو واسه ارائه نتایجی با بهترین کیفیت، راه و روش شون رو تغییر دادن. هدف، معتبر ساختن سایتای اشاره شده، واسه تضمین کیفیت نتایج ارائه شده به وسیله موتورهای جستجو بود. الان، دستکاری رتبه بندی بهینه سازی موتورهای جستجو، تقریبا غیرممکنه. هر زمان هم تلاشی در این مورد صورت گیرد، شرکتی که این کار رو انجام داده، خودش رو در خطر مدفون شدن نتایج برندش در موتورهای جستجو میندازه.

بازاریابی وبلاگ

وبلاگ مدرن به عنوان یک دفتر خاطرات آنلاین شکل گرفت. افراد خاطرات روزانه ی زندگی شون رو در وبلاگ شخصی شون می نوشتند. در آخرای ده ۱۹۹۰، وبلاگ بخش مهمی از بازاریابی شد. در سال ۱۹۹۹، تقریبا ۲۳ وبلاگ فعال وجود داشت. حدس زده می شه که هم حالا، بیشتر از ۱۵۰ میلیون وبلاگ فعال وجود داشته باشه.

الان وبلاگا بخشی از بیشترِ کمپینای بازاریابی محتوا هستن. از این وبلاگا واسه ارائه اطلاعات، ایجاد رابطه با مشتریان، جذب مشتریان احتمالی، افزایش شناخت برند، دریافت بازخورد مصرف کنندگان و همینطور بازاریابی اجتماعی (یا جامعه گرا) و … استفاده می شه.

برگرفته از: historycooperative.org


Be the first to comment

Leave a Reply