اینترنتی چیه؛ آشنایی با شکل های مختلف مختلف اون 

 

شاید شما پیش از این با اصطلاح « اینترنتی» برخورد کردین. این اصطلاح واسه موارد متفاوتی به کار میره، بعضی وقتا به بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) اشاره می کنه، بعضی وقتا به کانالای بازاریابی یا به بازاریابی پرداختی طبق تعداد کلیک. این اصطلاحات معمولا واسه توضیح یک معنی به جای همدیگه به کار می رن که یعنی: خرید یا اجاره ی کالا از راه آنلاین.

این مقاله رو بخونین تا با اصطلاح اینترنتی آشنا شید.

 

آنلاین، صنعتیه که میلیاردها دلار پول در اون جابه جا می شه، طوری که در سال ۲۰۱۴ چیزی در حدود ۱۳۷ میلیارد دلار صرف دیجیتال در کل دنیا شده که برابر یک چهارم هزینه صرف شده در کل رسانه هاست.

بله می دونم این میزان هزینه دیوانگی به نظر می رسه، اما سؤال اساسی اینجاست که این تأثیرگذار هم هستن؟

در سال ۲۰۱۳، سه ویدئوی تبلیغاتی که بیشترین بازدید رو داشتن در کل بیشتر از ۱۲ میلیون بار به اشتراک گذاشته شدن.

درآمد توئیتر در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۱ به ازای هر بازدید ۴۰۰ درصد رشد داشته: از ۱۱ سنت به ۴۴ سنت.

در مقایسه با سال ۲۰۱۲ متوسط میزان کلیک در فیسبوک ۲۷۵ درصد رشد داشته.

روشنه که هزینه کردن واسه می تونه مؤثر باشه. اما باید به خاطر داشته باشیم که اینا اجاره ای هستن و هر زمان که شما پول کافی واسه نداشته باشین، شما دیگر به نمایش گذاشته نمی شن. علاوه بر این، اگه شما در آنلاین باهوش نباشید، احتمال اینکه پول و سرمایه خود رو هدر بدین خیلی زیاده.

با وجود این آنلاین از جذابیت خیلی زیادی برخورداره، چون که قابل اندازه گیری بوده و با توجه به اهدافی که دنبال می کنین می تونه خیلی پیچیده باشه. بدین معنا که، واقعا این امکان هست که به شکل کوتاه مدت و دراز مدت، ارزش درآمد دریافتی از هر سایت رو اندازه گیری کنین. این امکان هست که واسه افزایش تاثیرگذاری ، بخش مشخصی از جامعه رو هدف بذارین.

چند نوع آنلاین هست؟ شناخته شده ترین روش ها CPM و PPC هستن.

مدل پرداخت طبق قیمت گذاری کانال (CPM)

در CPMها پرداخت طبق هر ۱۰۰۰ «اثر» محاسبه می شه. اثر (impression) یعنی تعداد دفعاتی که یک تبلیغ نشون داده می شه یا روی کاربر اثر می ذاره، صرف نظر از اینکه کلیک شده باشه یا نه. در این روش از شما به خاطر هر کلیکی که روی تبلیغ شده باشه پول اضافی دریافت نمی شه.

CPMها معمولا تبلیغاتی هستن که به نمایش درمی آیند (به این معنی که تصویری هستن)، اما همیشه این جور نیس.

نقاط قوت

  • CPM معمولا خیلی گران نیس و قیمت مناسبی داره.
  • میشه با توجه به بودجه ی معقولی که واسه این کار در نظر می گیرین به میزان مشخصی دیده شید. در این روش شما کنترل بیشتری روی پولی که خرج می کنین دارین.
  • مدل CPM به شما تضمین می ده که به تعداد دفعاتی که شما می خواید تبلیغ شما نشون داده می شه.

نقاط ضعف

  • اگه افراد روی تبلیغ شما کلیک نکنن و تبدیل به مشتری شما نشن، شما پول اضافی پرداخت کردین.
  • در آخر کمپین، اندازه گیری بازگشت میزان ترافیکی که شما خریداری کردین، کار دشواریه.
  • شلوغ شدن ترافیک در سایت در این روش خیلی نادره.

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

روش PPC دقیقا همون کاری رو که واسه لازمه انجام می ده: در این نوع شما تنها زمانی پول پرداخت می کنین که روی تبلیغ تون کلیک شه. بدین معنا که اگه کسی تبلیغ شما رو نبیند در این صورت شمام پولی پرداخت نمی کنین و حتی اگه تبلیغ شما رو ببینه اما روی اون کلیک نکنه، بازم وجهی نمی پردازید. این معمولا به شکل نوشته و شاید همراه با یک تصویر کوچیک نشون داده می شن.

هزینه ای که شما واسه هر کلیک پرداخت می کنین با توجه به ارزشی که کلیدواژه یا اصطلاح مورد نظر شما در بازار داره، تعیین می شه. این ارزش طبق کیفیت تبلیغ شما و رقابتی که بر سر کلیدواژه ی مورد نظر هست، قابل محاسبه.

نقاط قوت

  • بر خلاف اثر (روش CPM)، خیلی آسون میشه کلیکا رو ردگیری کرد. حتی اینکه کسی روی تبلیغ شما کلیک کرده یا نه رو، میشه مشخص کرد.
  • شما فقط واسه کلیکایی که نیاز دارین پول پرداخت می کنین.
  • احتمال اینکه پول اضافی واسه تبلیغاتی که انجام نشده پرداخت کنین کمتره، چون که شما تنها واسه حجم ترافیکی که به سایت شما اضافه شده هزینه می کنین.
  • شما می تونین سقف بودجه واسه ترافیکی که مصرف می شه در نظر بگیرین، اینطوری شما بازم پول اضافی نمی پردازید.
  • پرداخت واسه کلیک و بودجها قابل اصلاح هستن.
  • یک کمپین PPC که خوب بهینه سازی شده باشه می تونه ترافیک خیلی خوبی جذب کنه.
  • واسه بازاریابایی که به دنبال اندازه گیری بازگشت سرمایه هستن، روش PPC در مقایسه با روش CPM واسه جذب ترافیک، مقرون به صرفه تره.

نقاط ضعف

  • از اونجا که شما با دیگر شرکتا واسه جذب ترافیک بیشتر، رقابت می کنین، این مسأله می تونه باعث گران شدن و مقرون به صرفه نبودن این شه.
  • از طرف دیگر اگه شما وارد رقابت در PPC نشید ممکنه نتونین هیچ ترافیکی جذب کنین.
  • این موضوع ممکنه کمی گیج کننده باشه، اما لازمه چگونگی بازگشت سرمایه (ROI) خود رو بدونین.
  • ممکنه در اول و پیش از اینکه روش تون رو بهینه کنین، قدری پول از دست بدین.
  • باید توجه داشته باشین که کلیک یک نفر روی تبلیغ شما معنیش این نیس که به پیشنهاد شما علاقه مند شده. ۵۰ درصد کلیکایی که روی اینطور تبلیغاتی می شه تصادفی هستن.

نمونه ای از تبلیغ PPC در گوگل:

نمونه ای از تبلیغ PPC در فیسبوک:

هزینه به ازای اکتساب (CPA) و سهم درآمد

CPA و سهم درآمد، روشایی از آنلاین هستن که رواج کمتری دارن. CPA یک مدل آنلاینه که در اون تبلیغ طبق هدایت کردن انجام می شه. در روش سهم درآمد با توجه به مشتریانی که جذب شدن به شما سود تعلق میگیره.

بازهدف گذاری

بازهدف گذاری (با عنوان بازاریابی دوباره هم شناخته می شه) یک راه حل خیلی موفق در بازاریابیه، اما در صورتی موثر هستش که سایت شما ترافیک بازدید قابل قبولی داشته باشه (کمه کم ۵۰۰۰ نفر در ماه).

بازهدف گذاری به وسیله یک برنامه آسون که با کدهای جاوااسکریپت (javascript) نوشته شده کار می کنه و به شکل ناشناس مخاطبان شما رو در سراسر فضای اینترنت دنبال می کنن. این کد که به وسیله بازدیدکنندهای سایت شما نمیشه دید و تأثیری بر کارایی سایت شما نداره، روی بازدیدکنندگان سایت شما اعمال می شه. بعد هنگامی که بازدید کننده ی کدگذاری شده مشغول گشت وگذار در اینترنته، این کد به فراهم کننده ی بازهدف گذاریِ شما می گه که چه زمانی رو به نمایش بزاره. این روش به شما اطمینان می ده تنها کسائی تبلیغ شما رو می بینن که قبلا از سایت شما دیدن کردن و پس احتمال اینکه جذب پیشنهاد شما شن بیشتره.

بازهدف گذاری حتی می تونه از روش PPC هم مؤثرتر باشه، پس اگه سایت شما بازدید کننده ی زیادی داره، این روش گزینه خیلی خوبی واسه شما هستش.

چیجوری اینترنتی مناسب رو انتخاب کنیم

انتخاب اینترنتی درست، کار دشواریه. از طرف دیگر روشی که واسه یک کسب وکار خوب جواب می ده ممکنه واسه کسب وکار دیگر مناسب نباشه. واسه تشخیص اینکه کدوم روش واسه شما بهتر کار می کنه، به سه سؤال زیر جواب بدین:

۱. به چه گزینه هایی واسه هدف گذاری نیاز دارین؟

اولین قدم واسه تشخیص روش تبلیغاتی مناسب اینه که، مشخص کنین کدوم اهداف واسه شما بیشترین اهمیت رو دارن.

  • چه چیزی اهمیت بیشتری واسه شما داره، هدف گذاری جمعیتی یا هدف گذاری طبق علایق یا هر دو؟
  • روشی که انتخاب می کنین می تونه به جامعه ی هدف مورد نظر شما پیام بازاریابی درست رو در زمان مناسب برسونه؟
  • بازاریابی شما متوجه دیگر کسب وکارهاه (B2B) یا با مشتریان سر و کار دارین؟

۲. چیجوری اینترنتی شما با تجربه مصرف کنندها هماهنگ می شه؟

شما چیجوری می خواید خود رو به جامعه ی هدف تون معرفی کنین؟ تجربه کاربران مختلف از شما نتایج متفاوتی داره، پس مثلا:

  • جستجوی از راه گوگل ادوردز و بینگ هدفمند تره و می تونه به شما کمک کنه تا مشتریان خود رو طبق کلیدواژهایی که مردم در گوگل جستجو می کنن پیدا کنین.
  • فیسبوک به بازاریابا اجازه می ده تبلیغاتی رو نشون بدن که درباره یک کسب وکار، خدمات یا محصول جدیده.
  • لینکدین افراد حرفه ای رو هدف قرار می ده که به شغل خاصی علاقه مند هستن و در حرفه ی خودشون به دنبال اطلاعات هستن.

۳. شکل واسه شما مناسبه؟

  • شکل به گونه ایه که کاربران رو درگیر خودش کنه؟
  • شکلای تبلیغاتی موجود این امکان رو به تیم تبلیغاتی شما می ده تا داستانش رو به شکلی روشن و متقاعدکننده بگه؟
  • شکلای تبلیغاتی موجود با نیازای برند شما هماهنگ هستن؟
  • تبلیغاتی که جذاب نیستن یک تجربه منفی در کاربران ایجاد کرده و زمان و پول شما رو هدر میدن. فقط به خاطر این که همه از اینترنتی استفاده می کنن به سراغ این روش تبلیغ نروید. تبلیغاتی رو انتخاب کنین که بهترین اثر ممکن رو روی کاربری که اونو تجربه می کنه بزاره.
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   موثر با ۱۱ نکته ای که حسابی به درد کسب وکارتان می خورد 

یک نکته در مورد اعتبار اینترنتی

همه ما میدونیم که اینترنت از مشکوک و نامفهوم که هدف شون به بازی گرفتن سیستمه نه اینکه در اون همکاری کنن، به اندازه کافی پره، پس بهتره از اینجور چیزی در اینترنتی تون دوری کنین.

اگه یک تبلیغ اینترنتی واسه اینکه واقعی به نظر برسه زیادی خوبه، در درستی اون شک کنین. پس همیشه مطمئن باشین که با شریک قابل اعتمادی کار می کنین.

اینترنتی

اینجا خلاصه کوتاهی از ۵ تبلیغ اینترنتی آورده شده تا به شما کمک کنه که با توجه به نیازتون بهترین اونا رو انتخاب کنین:

لینکدین: بیشتر واسه بازاریابی بین دو کسب وکار (B2B) مناسبه.

فیسبوک: واسه تصویری و بیشتر واسه بازاریابی در پایین هرم جمعیتی به کار میره.

استامبل اپان (نوع خاصی از موتور جستجو با کارکرد تبلیغاتی): محتواهای فوق العاده که فورا توجه کاربر رو به خود جلب می کنن.

گوگل ادوردز: ارائه CPC که می تونه خیلی هدفمند باشه.

بینگ: مثل به گوگل ادوردزه اما رقابت در اون کمتره.

همه این روش ها هست اما فقط تعداد کمی از اونا موثر هستن، البته تعداد خیلی زیادی سایتای تبلیغاتی قابل اعتماد دیگر هم وجود دارن.

مفاهیم مهم پرداختی که لازمه اونا رو بدونین

هنگامی که به سراغ پرداختی می روید لازمه راه حل و هدف مشخصی تو ذهن داشته باشین. درک بعضی از مفاهیم کلیدی در بازاریابی آنلاین واسه رسیدن به راه حل ای که مناسب کسب وکار شما باشه، خیلی مهمه.

هدف گذاری رفتاری

هدف گذاری رفتاری زمانی اتفاق میفته که طبق خریدهای قبلی کاربران هدف گذاری شده باشه. مثلا ممکنه بعد از اینکه کاربری خرید خود رو انجام داد، با دعوت از اون واسه اتفاق ویژه ای، تبلیغ خود رو هدف گذاری کنین. (شاید واسه شمام اتفاق افتاده!)

پرداخت به ازای کلیک (CPC)/ کلیک کردن طبق میزان (CTR)

هنگامی که کلیک طبق میزان افزایش پیدا می کنه، هزینه ای که شما واسه هر کلیک پرداخت می کنین کاهش پیدا میکنه. زمانی که کلمات کلیدی و اصطلاحات به مزایده گذاشته می شن همیشه کسی که بیشترین پرداخت رو به ازای هر کلیک داشته، برنده نمیشه.

زمان بندی روز

زمان بندی روز به این معناه که بعضی وقتا رو میشه مشخص کرد که دقیقا در چه ساعتی از روز تبلیغ نشون داده شه.

هدف گذاری منطقه ای

هدف گذاری منطقه ای بیشتر واسه کسب وکارهاییه که به یک منطقه جغرافیایی خاص مربوط می شن. هدف گذاری منطقه ای این امکان رو به شما می ده تا خود رو واسه مخاطبان در یک کشور، استان، شهر یا منطقه شهری خاص هدف گذاری کنین.

هدف گذاری طبق علایق

این توانایی به شما امکان می ده که واسه مشتریانی با عادات و علایق مشخص تبلیغ کنین.

برابری دادن شکلای مختلف

کلید واژهای برابری دادن شکلای مختلف مشخص می کنن که با کدوم جستجو یا اصطلاح، تبلیغ شما شروع شه.

برابری کلی تبلیغ شما رو به بینندگان زیادی نشون می ده، برابری عبارت ها به شما اطمینان می ده که تبلیغ تون بخشی از یک عبارت جستجو شده و برابری دقیق تنها به افرادی نشون داده میشه که دقیقا کلیدواژه ی شما رو جستجو کرده باشن.

نمره کیفیت

نمره کیفیت مشخص می کنه که شما تا چه حد تونسته ان با پیام بازاریابی، صفحه فرود (Landing page) و پیشنهادات شما هماهنگ باشن. نمره کیفیت واسه گوگل اهمیت ویژه ای داره و از کسائی که نمره کیفیت بالاتری داشته باشن، هزینه کمتری واسه هر کلیک دریافت می کنه (به بیان دیگر ترافیک ارزون تری به اونا می ده). این کار موجب تشویق کارشناسان می شه تا با کیفیت تری به نمایش بذارن.

صفحه فرودی درست کنین که بازدیدکنندها رو به مشتری تبدیل کنه

صرف نظر از اینکه کدوم یک از اینترنتی رو استفاده می کنین، واسه اینکه یک کمپین آنلاین به بهترین شکل کار کنه، لازمه یک صفحه فرود ایجاد کرده تا خیلی آسون بازدید کنندها رو به مشتری تبدیل کنه.

شما نمی خواهید مردم فقط از سایت شما دیدن کنن، بلکه می خواید زمانی که اونجا هستن اقدامی بکنن. واسه این کار باید یک صفحه فرود بسازین که افراد رو درگیر کنه و به اندازه کافی جذاب باشه تا بازدیدکنندگان رو واسه طی مراحلی که در نظر دارین قانع کنه.

واسه انجام این کار از روش C.O.N.V.E.R.T.S استفاده کنین:

C = Clear Call to Action (فراخوان روشن)

O = Offer (پیشنهاد)

N = Narrow Focus (تمرکز دقیق)

V = VIA: Very Important Attributes (ویژگیای خیلی مهم محصول)

E = Effective Headline (تیتر تأثیرگذار)

R = Resolution-Savvy Layout (طرح بندی منعطف نسبت به روشنی دستگاه کاربر)

T = Tidy Visuals (عناصر تصویری منظم)

S = Social Proof (تأیید اجتماعی)

فراخوان روشن

وظیفه ی دکمه ی فراخوان شما، تشویق کاربر به انجام کاریه، پس کارکرد صفحه فرود شما خیلی مهمه.

چه چیزی فراخوان رو ویژه می کنه؟ پاداش + رابطه. یک فراخوان باید روشن کنه که شما به مشتری هایی احتمالی تون چه پاداشی پیشنهاد میدید و علاوه بر این باید به سایت یا صفحه فرود شما مربوط باشه.

مثلا فراخوان اخطار امبر (Amber) واسه حیوانات خونگی اینجور چیزیه: «هم حالا حیوان خود رو پیدا کنین.» پاداش پیدا کردن حیوانه و رابطه، ایده ی بازدید از سایت به خاطر پیدا کردن حیوان خانگیه که فراخوان اونو تقویت و تصریح می کنه.

پیشنهاد

پیشنهاد چیزیه که شما به بازدیدکنندگان سایت میدید تا در ازای کاری که از اونا خواستین بکنن. پیشنهاد معمولا مواردی مثل تخفیف، کوپن، نسخه آزمایشی رایگان، یک مقاله قابل دانلود رایگان و … است.

مثلا، شرکتی به کسائی که فرم تماس رو پُر کنن یک بروشور رایگان می ده. پیشنهاد متقاعدکننده ایه و دریافت اون در ازای دادن اطلاعات تماس، معامله ای خوب به نظر می رسه.

تمرکز دقیق

هرچه پیشنهادهای بیشتری به مردم بدین اونا زمان بیشتری واسه تصمیم گیری صرف می کنن. با تمرکز دقیق روی یک موضوع به اونا در تصمیم گیری کمک کنین.

صفحه فرود رو آسون طراحی کنین و در هر زمان فقط روی یک چیز متمرکز باشین.

مثلا صفحه فرود یک سایت یادگیری زبون، فقط و فقط روی یک چیز تمرکز کرده: درسای انگلیسی خصوصی. در صفحه فرود تنها یک انتخاب هست: خواسته تماس از طرف اونا.

ویژگیای خیلی مهم محصول

شما با برجسته کردن بهترین ویژگیای محصول تون، بازدید کنندگان رو قانع می کنین که واسه پیروی از خواستی که از اونا داشته اید، دلیل خوبی هست. مهم ترین ویژگیای محصول تون رو در اولویت بذارین، چون که شما نمی خواهید اطلاعات زیادی در صفحه فرود داشته باشین. این اطلاعات فقط به اندازه ای باشه که اونا واسه گرفتن اطلاعات بیشتر تشویق شن.

سایت رایت سیگنچر (Right Signature) این کار رو با اطلاعات مربوط به «ارسال»، «امضاء» و «بایگانی» محصولاتش خوب انجام داده. اینا مهمترین ویژگیای اجناس اونا هستن و با اینکه ویژگیای دیگری هم هست، اما به اندازه این ۳ ویژگی مهم نیستن.

تیتر تأثیرگذار

تیترای روشن و شامل اطلاعات مفیدی در نظر بگیرین که به درستی درباره کسب وکار شما باشن. هیچکی دوست نداره وارد صفحه فرودی شه که حتی مهم ترین جزئیات رو هم نمیتونه در اون مشاهده کنه.

طرح بندی مناسب نسبت به روشنی دستگاه کاربر

الان مردم در دستگاه های مختلفی از صفحات اینترنت بازدید می کنن، پس مطمئن شید که طرح بندی شما به همه کاربران با دستگاه های مختلف اجازه می ده که اصلی ترین بخشای پیام تون رو در وسط و بالای صفحه نمایشگرشان ببینند. به این معنا که حتی اگه صفحه فرود شما در نمایشگر کوچیک باز شه، اطلاعات مهم اون باید در وسط صفحه قابل نمایش باشه و اطلاعات درجه دوم به پایین برن.

عناصر تصویری منظم

شما می خواین مطمئن شید که یک عنصر تصویری آسون دارین که کاربران می تونن اونو ببینند. یک تصویر نامناسب، با کیفیت پایین یا تعداد زیادی عناصر تصویری، می تونه مانع از انتقال پیام اصلی شما شه.

تأیید اجتماعی

آدما موجوداتی اجتماعی هستن و ما تمایل داریم که هنگام معامله کردن به حرف همسایهای مون، دوستان مون و ناشناسا گوش دهیم. به همین دلیله که گواهیای حسن انجام کار، بررسیا و تعداد کاربران واسه قانع کردن بقیه خیلی مؤثر هستن.

نتیجه

هزینه کردن واسه کسب ترافیک یک روش موندگار واسهه اما همونجوریکه از اسمش پیداست باید واسه اون هزینه کرد. آنلاین می تونه واسه کسب ترافیک در مدت زمان کوتاه خیلی مؤثر باشه، اما همیشه به یاد داشته باشین که با مقدار کم شروع کنین و ببینین کدوم روش واسه شما بهتر کار می کنه. همه تخم مرغای خود رو در یک سبد قرار ندین.

عوضش به این نوع مثل روشای کوتاه مدت واسه بالا بردن ترافیک سایت تون نگاه کنین و روی راه حلای بازاریابی که در دراز مدت خوب کار می کنن تمرکز کنین. راه حلایی مثل ارائه همیشگی محتوای با ارزش، به روز نگه داشتن سایت و طراحی سایت طوری که بشه خیلی آسون از اون استفاده کرد، پیشنهاد دادن خدمات و اجناس عالی و مطمئن شدن از اینکه افراد می تونن محتوای مورد نظرشون رو با توجه به رتبه شما در موتورهای جستجو پیدا کنن.

برگرفته از: getspokal.com


Be the first to comment

Leave a Reply