آشنایی با محصولات لبنی/پایان نامه بازاریابی بر افزایش فروش

آشنایی با محصولات لبنی

2-3-1-تاریخچه

امروزه صنایع غذایی، یکی از مهمترین و گسترده ترین صنایع فعال در عرصه اقتصاد جهانی می باشند. رشد روزافزون جمعیت، متنوع شدن سلایق مصرف کنندگان، افزایش اهمیت سلامت محصولات غذایی، تغذیه سالم به عنوان عامل پیشگیری از بروز بسیاری از امراض، برجسته تر شدن نقش مواد غذایی از جنبه های اقتصادی و بهداشتی و … همگی مبین نقش قابل توجه تغذیه و صنایع غذایی در زندگی بشر امروز میباشد.

شیر و فرآورده های آن از هنگامی که انسان قادر به پرورش و بهره برداری از حیوانات اهلی شد، به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی به شمار میآید. محصولات لبنی تأمین کننده بخش قابل ملاحظه ای از انرژی مورد نیاز روزانه انسان بوده و مصرف این محصولات به میزان لازم میتواند ضامن سلامت جسمی و طول عمر آدمی باشد. بنابراین با توجه به نقش این محصولات در زندگی انسان، هر فعالیتی که به نحوی بر فرآیند تولید و تأمین آنها مؤثر باشد، حائز اهمیت است و باید به شکل مناسبی مورد تحلیل قرار گیرد.

لبنیات به شیر و آن دسته از مواد غذایی اطلاق می شود که از شیر تولید می شوند. معمولا ماده اولیه تولید انواع لبنیات، شیر گاو است. اما گاهی از شیر سایر پستانداران همچون بز، گوسفند، اسب و … هم استفاده می شود. در زیر انواع فراورده های لبنی معرفی شده اند.

 

2-3-2- شرکت صنایع شیر ایران پگاه

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر در حدود 625 شرکت ثبت شده فرآوری محصولات لبنی در کشور وجود دارد. بنا به نظر کارشناسان و با احتساب شرکتهای ثبت نشده و به اصطلاح زیرزمینی، این تعداد به 1000 شرکت می رسد. در این میان تعداد انگشت شماری از آنها در سطح کشور شناخته شده اند و مابقی به صورت محلی و محدود مشغول به کارند و میزان تولید آنها تنها در پی تسخیر بازارهای محلی و ارضاء نیاز مصرف کنندگان خاص یک منطقه می باشند. به این ترتیب این شرکتهای محلی – به واسطه حجم پایین تولید – به نوعی استراتژی متمرکز بر اساس منطقه جغرافیایی روی آوردهاند. اما شرکتهای بزرگ و شناخته شده در صنعت لبنیات که به طور گسترده و با هزینه های سرسام آور فعالیت مینمایند، شرکتهایی هستند که علاوه بر مقیاس بزرگ تولید، عموماً تنوع زیادی نیز در نوع

محصولاتشان وجود دارد و این دو عامل باعث میشود که در جامعه شناخته شده باشند و بیشتر افراد جامعه، محصولات این شرکتها را محصولاتی استاندارد و با کیفیت قلمداد نمایند. در این میان، تنها پنج شرکت بزرگ تولیدکننده فرآورده های لبنی، به صورت سهامی عام اداره میشوند و سهام آنها در بازار بورس خرید و فروش میگردد که این پنج شرکت عبارتند از: پاک، پگاه آذربایجان غربی، پگاه اصفهان، پگاه خراسان و کالبر. سایر شرکتهای معظم دارای انواع دیگری از مالکیت بوده و به صورت خصوصی و یا تعاونی اداره میشوند. در ادامه به معرفی اجمالی این شرکتها می پردازیم:

 

طرح ایجاد اولین کارخانه تولید و بسته بندی شیر و محصولات شیری به نام کارخانه شیر پاستوریزه تهران با دو هدف عمده کمک به بهداشت و تغذیه مردم ، همچنین توسعه صنعت دامپروری کشور از طریق امضای موافقت نامه از سوی سازمان برنامه و وزارت بهداری سابق و مؤسسه یونیسف وابسته به سازمان ملل در سال 1333 پی ریزی شد و پس از اجرای امور ساختمانی و خرید و نصب ماشین آلات و تجهیزات کارخانه شیر پاستوریزه تهران با ظرفیت روزانه 45تن در آبان ماه سال 1386 رسماً به بهره برداری رسید . هم اکنون شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) با بیش از 50 سال سابقه در عرصه تولید شیر و فرآورده های شیری و در ادامه سیاست های راهبردی مبتنی بر افزایش سرانه مصرف شیر و به تبع آن بهبود شاخص های سلامتی جامعه ، اشتغال زایی ، توسعه صنعت دامپروری کشور و .. که سر لوحه امور خود قرار داده است ظرفیت دریافت شیر خام و فرآوری آنرا روزانه بیش از 5800 تن افزایش داده است .شرکت صنایع شیر ایران متشکل از 50 شرکت است . تعدادی از شرکت ها پروسه قبل از تولید را پشتیبانی می کنند که شامل شرکت خدمات بازرگانی و شرکت پروتئین پگاه می باشد این شرکت ها به منظور ایجاد و توسعه گاوداری ها و به تبع آن تولید شیر خام بیشتر و البته کیفی تر ایجاد شده اند .

دسته بعدی شرکت هایی هستند که مسئول تولید و فرآوری شیر و محصولات لبنی هستند این شرکتها مجهز به پیشرفته ترین و مجهز ترین ماشین آلات و تجهیزات کارخانه های تولید کننده جهان از جمله ای . پی . وی ، تتراپک ، آلپما و وستفالیا هستند و متشکل از 17 کارخانه با اسامی در 15 استان) تهران ، آذربایجان شرقی و غربی ، اصفهان ، خراسان ، خوزستان ، زنجان ، فارس ، کرمان ، گلستان ، گیلان ، ، گلپایگان ، لرستان ، همدان ، کارخانه بستنی پگاه کرمان ، کارخانه تولید مواد و ظروف بسته بندی فیلم پلاستیک ( است ، همچنین کارخانه تولید شیر و مواد غذایی کودک و همچنین تولید آب معدنی پدیده در چهار محال و بختیاری است. و در آخر شرکت هایی که فعالیت های بعد از تولید را پشتیبانی می کنند و در واقع مسئول فروش و صادرات هستند این شرکت ها از بزرگترین مجموعه زنجیره ای فروش شیر در کشور به شمار می آیند که شامل حدوداً 27 شرکت فروش و تحقیقات بازار شیر هستند.

شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) در حال حاضر بزرگترین شرکت غذایی در خاورمیانه و چهارمین شرکت بزرگ در قاره آسیا در زمینه تولید و فرآوری محصولات لبنی به شمار میاید که طبق گفته محصولات مسئولان آن، 50 درصد سهم بازار فرآورده های لبنی در ایران متعلق به این شرکت است.

شرکتهای تابعه پگاه عبارتند از : شرکتهای شیر پاستوریزه پگاه در تهران، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان،فارس، خراسان شماره 1 و 2، گیلان، گلستان، همدان، خوزستان، گلپایگان، زنجان، کرمان، لرستان، شرکت صنایع بسته بندی فرآورده های شیری و شرکت بستنی پاستوریزه پگاه.