مهر ۱۰, ۱۳۹۹

تاریخچه بانکداری الکترونیکی،پایان نامه درباره بانکداری الکترونیکی

تاریخچه بانکداری الکترونیکی در دنیا

از سال ۱۹۵۹ میلادی با تبدیل سیستم خدمات دهی بانکها از شکل سنتی به سیستم نوین نوع جدیدی از خدمات بنام کارتهای اعتباری شکل گرفت که مورد استقبال عمومی واقع شد به نحوی که اولین سیستم بانکی ارائه کننده کارتهای اعتباری در سال ۱۹۵۹ از سوی بانک آمریکا در کالیفرنیا رواج یافت . سپس اتاقهای پایاپای سنتی ، اسناد بین بانکی خود را به اتاقهای پایاپای خودکار تعویض کردند . همزمان با رشد سرعت استفاده از ماشینهای تحویلداری خودکار ( ATM ) در دهه ۱۹۹۰ ، نقش بانکداری الکترونیکی در سطح دنیا بارزتر و برجسته تر شد و به نظر می رسد که این روند رو به تکامل می باشد . بانکداری الکترونیکی از زمانی که اینترنت بدنیا معرفی شد یعنی از حدود ده سال پیش خود را نشان داد و رشد کرد . آمریکا اولین کشوری بود که توانست به بانکداری الکترونیکی مجهز شود . بعد از کشورهای اروپائی مثل انگلیس و دانمارک در این زمینه پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشتند . بعد از این کشورها ، ژاپن و مالزی در منطقه آسیای جنوب غربی رشد سریعی در زمینه بانکداری الکترونیکی داشتند .

۲-۲)تاریخچه بانکداری الکترونیکی در ایران :

بانکدار الکترونیکی نه فقط یک نیاز ، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر در بانکداری نوین در دنیای امروز است . گرچه این پدیده سالهاست که در کشورهای غربی رایج شده است ، لیکن در ایران هنوز پدیده ای جدید و نوپا به حساب می آید . هر چند که در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۵۰ ، از دستگاههای خوپرداز استفاده شده اما بعد از انقلاب این پروژه به تدریج به دست فراموشی سپرده شد . بعد از فراغت از جنگ و از نخستین سالهای دهه ۱۳۷۰ ، گامهای اولیه در مسیر استفاده از بانکداری الکترونیکی با تأسیس شرکت ملی انفورماتیک ایران برداشته شد و فعالیت بانکداری الکترونیکی در ایران از حدود نه تا ده سال پیش با ایجاد خدماتی برای مشتری بصورت الکترونیکی آغاز شد . اولین محصول بانکداری الکترونیکی در ایران از بانک ملی آغاز شد که بنام سیستم سیبا شهرت دارد . البته در زمینه رایانه ای شدن شعبه ، بانک صادرات و ملت نیز کار خود را زود آغاز کردند . بانک صادرات با سرمایه گذاری سنگین ، سیستم سپهر را راه اندازی کرد و استفاده از کارت در بانکداری الکترونیکی برای بار اول در بانک صادرات و سپه آغاز شد که از سیستم خودپرداز ATM استفاده می کردند

۲-۳)راه کارها و زیر ساخت های حرکت از نظام بانکداری سنتی به سوی بانکداری الکترونیکی

اصلاحات راهبردی در سامانه های بانکداری الکترونیکی به دلیل تفاوت های علمی و فنی موجود در آن ،بیش از هر گزینشی نیازمند مطالعه و بررسی شاخص های  مختلفی است و مواردی مانند توسعه طرح های مطالعاتی و                  نیاز سنجی ،گزینش و پیاده سازی فناوری،توسعه دانش  منابع انسانی ،تشویق و ترغیب و جلب اعتماد عمومی ،توجه به گسترش کمی و کیفی خدمات ،توجه به گسترش خدمات بدون محدودین مکان و زمان ،تطابق داشتن و حمایت کردن از سایر سازمان های اقتصادی  و باز مهندسی سامانه های سازمانی ،به خصوص سامانه های مدیریت ارتباط مشتریان را در بر می گیرد.باتوجه به تنوع و گستردگی ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی ،همچنین ظرفیت ها و نیازهای موجود و برنامه های توسعه در سامانه های بانکی در بستر های الکترونیکی،ابتدا باید زیرساخت های لازم در توسعه بانکداری الکترونیکی –مانندزیرساختهای ارتباطی،مالی و بانکی،حقوقی و قانونی ،فرهنگی و نیروی انسانی، و               نرم افزاری و امنیتی فراهم گردد.

۲-۴)-هدف های توسعه بانکداری الکترونیکی یکی از مهمترین هدف ها در توسعه بانکداری الکترونیکی کاهش و در حالت مطلوب حذف الزام و اجبار برای مراجعه به شعبه بانک ها برای دریافت خدمات بانکی است.از این طریق از اتلاف وقت ، هزینه و انرژی مشتریان و کارکنان شعبه بانکها جلوگیری می شود و کارایی ،کیفیت و سرعت خدمات به نحو مطلوبی بالا می رود.

سامانه های بانکداری الکترونیکی تلاش می کنند وابستگی مبادله های مالی روزمره را به ابزارهای پرداخت کاغذی مانند چک و اسکناس کاهش دهند و آنها را از نظر علمی  و فرهنگی متقاعد کند.

بهره بر داری از بانکداری الکترونیک برای آنها ارزش افزوده به همراه خواهد داشت،توسعه سامانه های بانکداری الکترونیکی برا ی دولت ها نیز ارزش افزوده به همراه دارد،چرا که باعث کاهش هزینه های مربوط به چاپ و نشر اسکناس میشود.بعنوان نمونه در کشور ایران سالیانه ۷۰۰میلیون اسکناس فرسوده نابود میشود و برای تولید               اسکناس  های جدید  هزینه  ای  بالغ بر ۱۰میلیارد تومان صرف می شود . حذف درصدی از این هزینه ها می تواند کمک زیادی به اقتصاد کشور بکند .افزایش کیفیت و بازده سامانه های دریافت و پرداخت کنونی از دیگر             برنامه هایی است که در اثر توسعه بانکداری الکترونیکی عاید مردم خواهد شد.یکی از مواردی که همیشه بر فرایند کاری بانکها فشار وارد میکند  وجود پیک های کاری ناشی از مراجعه متعدد مردم برا ی پرداخت  هزینه های ادواری است.این هزینه ها که شامل قبوض،خدمات عمومی مانند:برق،گاز،تلفن،حق بیمه،پرداخت سود سهام و غیره هستند درصورتی که بوسیله سامانه های الکترونیکی امکان پرداخت بیایند،درصد بالایی از حجم کاری شعبه ها را کاهش میدهند و در نتیجه باعث بالا رفتن کیفیت کار شعب خواهند شد.اشاعه علمی و فرهنگی ابزارها ی پرداخت الکترونیکی مانند کارت- های بانکی،دستور پرداخت الکترونیکی،پول الکترونیکی،چک الکترونیکی،و توسعه تجارت الکترونیکی با استفاده از پشتوانه بانکی به ویژه توسعه پول الکترونیک برا ی تسهیل مبادله های مالی در  محیط وب ؛از جمله سایر هدف هایی است که بانکداری الکترونیکی دنبال می کند.علاوه بر هدف بالا خودکار سازی عملیات بانکی هدف ها ی مهم دیگری را نیز دنبال می کند که برخی از آنها عبارتند از :

-کاهش وابستگی مبادلات  روزانه به ابزارهای پرداخت کاغذی  مانند اسکناس و انواع چاپ

-کاهش هزینه های مربوط به چاپ و نشر و نقل و انتقال اسکناس

– اشاعه ابزار پرداخت الکترونیکی

-اشاعه تجارت الکترونیکی

(معین زاد ،۱۳۹۰ ،ص۷۷)

 

 بانکداری الکترونیکی یک موضوع مهم و مطرح در شرایط فعلی می باشد و بسیاری از جوامع جهان خواهان برقراری کامل آن هستند، در حالی که این موضوع مهم در ایران با موانع و چالش هایی روبرو است