تبلیغات سنتی:/پایان نامه درباره فروش سایتهای اینترنتی

مقایسه تبلیغات سنتی و اینترنتی

به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده می‌تواند دنبال ‌شود؛ اول اینکه تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و رساندن پیامی انجام شود، دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ فروش محصول ‌باشد. اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم می‌آورد. در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می‌آورد.

ولی نکته در اینجا است که در ایران بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای تجارت الکترونیکی و فقدان مکانیزم‌ها و قوانین لازم، مخاطبین امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را بصورت اینترنتی می‌بینند، ندارند. این به معنای از دست رفتن یکی از مهم­ترین مزیت­های تبلیغات اینترنتی می‌باشد زیرا چنان­چه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد، به دلیل همه­گیر نشدن اینترنت در کشور، رسانه‌های دیگری چون تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت بعنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست می‌دهد‌.

از سوی دیگر تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکتهای تبلیغاتی- که در بسیاری از موارد بعنوان مشاور تبلیغ دهندگان، خدماتی را به آنها عرضه می‌نمایند- جایگاه مناسبی پیدا نکرده است چرا که به دلیل هزینه‌های کم تبلیغ در اینترنت‌، کارمزد شرکت­های تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم می‌باشد. از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکت­ها با مکانیزم‌های تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزم‌هایی جهت سنجش و اندازه‌گیری اثر بخشی تبلیغات اینترنتی‌، باعث شده است که این شرکت­ها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند زیرا وجود مکانیزم‌های اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیت­های این تبلیغات می‌باشند و در صورتی که امکان استفاده از مزیت­های تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد، به تبع آن تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برای ارائه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت.

جدول شماره 2-1- مقایسه تبلیغات اینترنتی و تبلیغات سنتی (گائو، 2002)

مشخصه‌ها تبلیغات اینترنتی تلویزیون رادیو روزنامه
سبک ارتباطی ارتباط دوطرفه و تعاملی ارتباط یک‌طرفه ارتباط یک‌طرفه ارتباط یک‌طرفه
دسترسی دسترسی 24 ساعته برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار کوتاه برنامه زمانی معین و زمان پخش بسیار محدود برنامه زمانی معین و زمان دسترسی بسیار محدود
بازار قابل دسترس مخاطبان جهانی مخاطبان منطقه‌ای مخاطبان منطقه‌ای مخاطبان محلی
فرایند مدیریت فرایندهای مدیریت سیستمی برای تبلیغ دهندگان، ناشران و شرکتهای تبلیغاتی مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی
پیوند مستقیم به لیست محصولات دارد ندارد ندارد ندارد
توانایی مبادله مستقیم محصول دارد ندارد ندارد ندارد
هدفگیری تبلیغات هدفگیری ایستا و پویای مبتنی بر رضایت، اطلاعات شخصی، و مبادله اطلاعات فاقد هدفگیری سیستماتیک فاقد هدفگیری سیستماتیک فاقد هدفگیری سیستماتیک
ارزیابی عملکرد ارزیابی و سنجش اتوماتیک فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم
ردگیری تبلیغات ردگیری اتوماتیک ردگیری بسیار محدود ردگیری بسیار محدود فاقد ردگیری
هزینه کم بسیار بالا بالا متوسط

2-1-4-4- خدمات مختلف در حوزه تبلیغات اینترنتی

همان­گونه که ذکر شده شرکت­های ارائه دهنده خدمات اینترنتی یک ضلع از مثلث صنعت تبلیغات هستند. این­گونه شرکت­ها خدمات بسیار متنوعی را به صاحبان کالا و خدمات ارائه می‌دهند. در ادامه این خدمات با توجه به نوع آنها دسته‌بندی شده‌اند.