وفاداری فعال و انفعالی که نوع فعال آن (تبلیغات دهان به دهان و تمایل به استفاده) یا وفاداری آگاهانه بر این اشاره دارد که مشتری با آگاهی و اعتماد کامل و با نگرشی کاملا مثبت نسبت به مارک ویژه، آن را به دیگران توصیه میکند و آنها را به خرید تشویق میکند، در حالی که در وفاداری انفعالی (تعویض نکردن حتی تحت شرایط تقریبا منفی) یا وفاداری ناآگاهانه یا عادت به خرید، مشتری بدون دلیل و بدون توجه به محصولات رقبا و حتی در شرایط تقریبا منفی اقدام به تکرار خرید میکند و نظری در مورد مارک ویژه و توصیه به دیگران ندارد (زمانی مقدم و لاهیجی، 1391)
وفاداری به دو بخش سالم و ناسالم تقسیم میشود. وفاداری سالم، تحقق ارتباط قوی بین فرد و سازمان به نحوی است که حداکثر صداقت و اعتماد در آن برقرار باشد. در این نوع وفاداری، هر دو طرف، از وجود این ارتباط راضی هستند .در وفاداری ناسالم، علی رغم مراجعه فرد به سازمان و تداوم ارتباط، همنواختی مستحکمی بین آنها برقرار نیست و فرد کاملاً راضی به نظر نمی رسد و دائماً در بین دو یا چند ارائه کننده در حال جابجایی میباشد (حمیدیزاده، 1388).
- شرکت هایی که گروه بزرگی از مشتریان وفادار را دارند، سهم بزرگی از بازار را نیز در دست دارند.
- مشتریان وفادار، مشتریان جدیدی را برای شرکت جذب میکنند .
- مشتریان وفادار در مقابل استراتژیهای بازاریابی رقبا مقاوم هستند و از برند مورد علاقه خود دفاع میکنند (Moisesun , 2005)
- وفاداری باعث افزایش اهرم تجاری (نسبت دارایی به بدهی) سازمان میشود .
- مشتریان وفادار، هنگام خرید کمتر از سایرین به اطلاعات اضافی توجه میکنند و در صورت مواجهه با مشکل در محصولات، راحت تر آن را نادیده میگیرند (هاوکینز و دیگران[1]،1385).
- هزینه جذب مشتریان جدید، بنا به پژوهش برنامه بررسی کمکهای فنیTARP پنج برابر هزینه
خشنود نگهداشتن مشتری کنونی میباشد (کاتلر، 1379).
- در بازارهای رقابتی، وفاداری باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای برند و شرکت سازنده آن میشودMoisesun , 2005).
- وفاداری، هزینههای یادگیری مشتریان را بخصوص در بازارهای خدماتی کاهش میدهد .
- با بازاریابی دهان به دهان مثبت از سوی مشتریان وفادار، شرکت هزینههای بازاریابی خود را کاهش میدهد .
- مشتریان وفادار، حاضر به پرداخت قیمت بالاتر برای برند مورد علاقه خود هستند .
- مشتریان دیرین و خشنود (وفادار) هر بار خریدهای بیشتر و گستردهتری از دیگران میکنند.
- مشتریان ویژه و بسیار خشنود، همچون وکیل مدافع بنگاه رفتار میکنند (کاتلر، 1379).
- مشتریان وفادار، از طریق افزایش خریدهایشان و تکرار آنها باعث ایجاد درآمدی بیشتری برای برند میشوند.
وفاداری به علامت تجاری هم برای شرکت و هم برای مصرف کنندگان دارای مزایایی است. این مزایا برای مصرفکننده عبارتند از: صرفهجویی در وقت، صرفه جویی در فرآیند تصمیم گیری و کاهش ریسک خرید یک محصول غیر رضایت بخش، مزایای آن برای شرکت نیز بوجود آوردن مشتری دائمی و پابرجا میباشد. بطور کلی، با بررسی اطلاعات و شناخت عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان:
الف- یک شرکت در مییابد که آگهی های تبلیغاتی او در آگاه سازی و ایجاد نگرش مثبت در مشتریانش تا چه حد موفق بوده است و تا چه اندازهای نام شرکت را در ذهن مشتریان جا انداخته است.
ب- با توجه به عوامل مهم از دیدگاه مشتریان و در مورد خصوصیاتی که یک شرکت باید داشته باشد، شرکت میتواند روی بوجود آوردن این ویژگیهای برنامهریزی و سرمایه گذاری نماید.
ج- شرکتها با دیدی وسیع تر مشتریان ناراضی خود را شناخته و عوامل نارضایتی آنان از عملکرد شرکت را دریابند (رسائی، 1391).
صاحب نظران دانش بازاریابی، مزایای زیادی را برای وفاداری برشمردهاند که برخی از بارزترین آنها عبارتند از:
- کاهش هزینههای جذب مشتریان جدید
- کاهش حساسیت مشتریان به تغییرات و قیمتها
- منافع حاصل از ارزش طول عمر مشتری
- عملکرد مثبت از طریق افزایش قدرت پیش بینی
- افزایش موانع برای ورود رقبای جدید )عباس نژاد،1390)
[1]– HAW KINS & ETAL