مفهوم کسب و کار الکترونیک،پایان نامه درباره کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیک به مفهوم کلی شامل بکارگیری تکنولوژی­های جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره­ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه­کنندگان و بطور کلی ارائه­دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف­کننده و یا بطور کلی مشتری از سوی دیگر، به منظور اتخاذ تصمیم­های بهتر، بهینه­سازی کالا و خدمات کاهش هزینه­ها و گشودن کانال­های جدید می­باشد (آقایی، ۱۳۸۱). ولی تجارت الکترونیکی به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق می­شود که در آن طرفین، بیشتر از طریق الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند تا از طریق نقل و انتقالات فیزیکی، به عبارت دیگر تجارت الکترونیک زیربخشی از کسب و کار الکترونیک در سازمان­ها می­باشد، زیرا در کسب و کار الکترونیک، شکل الکترونیکی کلیه فرآیندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و تجارت مطرح است (دانشجو، 1385).

در حالی که در تجارت الکترونیک تنها فرآیند تجارت سازمان به صورت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می­آید. کسب و کار الکترونیک باعث نزدیکی و متمرکزشدن روابط متقابل با بازارها، مشتریان، رقبا، عرضه­کنندگان کالا و کارمندان می­گردد و به صورت زنجیره­ای از طراحی محصولات گرفته تا فروش، بازاریابی، توزیع، تجهیزات، حمل و نقل و حتی مدیریت ارتباط مشتری عرضه­کننده را شامل می­گردد (سرمدسعیدی و میرابی، 1383).

کسب و کار الکترونیکی باعث شد تا تجارت بتواند دوباره راه­های جدیدی را پیدا کند. کسب و کار الکترونیک، دورنمای همکاری­ها و کانال­های توزیع را عوض کرده و باعث توسعه مکان­های فروش، گسترش توانایی فروش و افزایش درآمد گردیده است. کسب و کار الکترونیک و تبادلات آن باعث افزایش سرعت تجارت و افزایش توقع مشتریان شده است. کسب و کار الکترونیک می­تواند باعث افزایش اثربخشی بر روی سیستم بازار و ساختن شرکت­های موفق شود (سرمدسعیدی و میرابی، ۱۳۸۳).

تجارت الکترونیکی محدودتر یا ویژه­تر از کسب و کار الکترونیکی است، در کسب و کار الکترونیکی علاوه بر اینکه اطلاعاتی برای کاربران و بینندگان سایت در رابطه با شرکت، تاریخچه آن، سیاست­ها، محصولات و فرصت­های کاری آماده می­کند، فروش محصولات و یا خدمات را هم به وسیله سایت تسهیل می­کند (Kotler, 2003).

اختلافی که در عملکرد سایت­های تجارت الکترونیک و سایت­های کسب و کار الکترونیکی وجود دارد این است که در سایت­های کسب و کار الکترونیک همه اطلاعات مربوط به کالا یا خدمات ارائه­شده توسط فروشنده بر روی سایت قرار دارد ولی امکان خرید توسط مشتری و از طریق اینترنت وجود ندارد بدان معنی که فروشنده، در سایت خود تنها به معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات خود اقدام می­کند و مشتری برای خرید کالا یا خدمات مورد نظر بایستی به فروشگاه­های فیزیکی فروشنده مراجعه نماید. اما در سایت­های تجارت الکترونیک علاوه بر معرفی کالا یا خدمات، فروشنده امکان خرید بهنگام را نیز برای مشتریان مهیا نموده است و فروشنده از طریق اینترنت و با مراجعه به سایت فروشنده می­تواند کالا یا خدمات مورد نظر خود را انتخاب و سفارش خرید را همان جا صادر، پول را پرداخت و تحویل کالا یا خدمات خریداری شده را ردیابی نمایند (شجاعی و ملکی زاده، 1383). اکثر سایت­های شرکت­ها در مرحله آماده کردن اطلاعات هستند و تجارت الکترونیک انجام نمی­دهند.

سایت­های آمازون، CDNOW، eToys، e-steel، e-Plastics مثال­هایی از تجارت الکترونیک هستند. تجارت الکترونیک در رشد خود به خرید الکترونیکی و بازار الکترونیکی هم متوسل شده است. در خرید الکترونیکی[1] شرکت­ها تصمیم به فروش کالاها، خدمات و اطلاعات مربوط به حمایت­کنندگان بهنگام خود دارند. بازاریابی الکترونیکی[2] تلاش شرکت­ها در برقراری ارتباط، آگاه­کردن و خبردادن، ترفیع­دادن و فروش محصولات و خدمات خود در اینترنت را نشان می­دهد (Kotler, 2003).

مدل پیکربندی مجدد کسب و کار اینترنتی

ونکاترامن، چارچوبی را برای پیکربندی مجدد کسب و کار، ارائه می­کند که نشان می­دهد کمک­های فناوری اطلاعات، بهترین پتانسیل ایجاد مکانیزم­های جدید و نوآورانه در ایجاد مزیت رقابتی را ارائه می­کند

[1] . E-Purchaing

[2] . E-Marketing