حسین چالایان؛ از معماری تا پیراهن های لیزری

حسین چالایان، طراح مُد قبرسی-انگلیسی متولد ۱۲ آگوست ۱۹۷۰ است که برای وارد کردن مفاهیم روشنفکرانه در دیزاین هایش شناخته شده است. او از طراحان تجربی و نوآور در دوران معاصر است. وی طراحی هایی ارائه داده که در آنها از قطعات هواپیما، لباسهایی یادآور وسایل خانه و پیراهنی لیزری با کریستال های سواروسکی استفاده شده.

طرح های فوتوریسیتی و مفهوم گرایانه چالایان بصورت بین المللی شناخته شده اند و کارهایش در موزه ه های زیادی مانند لوور پاریس، موزه دیزاین لندن، موزه هنر متروپولیتن نیویورک و موزه هنرهای معاصر توکیو به نمایش درآمده است.

 

وی کودکی اش را در قبرس گذراند و پس از آن به همراه خانواده اش به لندن مهاجرت کرد و در کالج مرکزی سنت مارتینز هنر و دیزاین   در رشته فشن دیزاین فارغ التحصیل شد.

 

چالایان سپس کمپانی خود را با نام کارتسیا ال تی دی آغاز کرد. وی جوایز فشن متعددی را دریافت کرده و همچنین اعتبار مجله تایمز به عنوان " صد نوآور تاثیرگذار در قرن ۲۱" را نیز از آن خود کرد.

   

 

 

چند نمونه از مهم ترین آثار

 

Readings

پیراهن های پرتو لیزری برای سواروسکی، آخرین سری از کالکشن بهار/تابستان ۲۰۰۸ چالایان، به نام "خواندنی ها" است. طراحی این پیراهن ها ملهم از پرستش خورشید در دوران باستان و وضعیت معاصر سلبریتی فشن است که در هفته مُد پاریس در فیلم کوتاه "نیک نایت" به نمایش رسید.

تِم این کالکشن چالایان، "نیروهای بالاتر" است. پیراهن ها با پرتوهای متحرک لیزر قرمز تزئین شده اند؛ شاهکاری هنری که با مهندسی و برنامه ریزی تکنیکی طراح انگلیسی، موریتز والدِمایر میسر شد.

 

لیزرهای مزین با کریستال های سوارُوسکی، به پارچه متصل شده اند که با مدارهای کوچک برنجی که توسط موتورهای خودکار کنترل می شوند. این موتورها از پیش برنامه ریزی شده اند تا جهت و زمانبندی پرتوها را فرمان دهند.

هنگامیکه پرتوهای لیزر بر کریستال ها می تابند، مانند گدازه های آتشفشانی می درخشد و تاثیری خیره کننده برجای می گذارند.

چالایان می گوید: " لیزرها نور را روی لباس می شکنند و روی آیینه هایی که در اطراف است منعکس می شوند. این نشان دهنده اثر متقابل فرم بسیلر دیقی فیگور با مخاطب است."

 

 

Before Minus Now

حسین چالایان یک سری از پیراهن های الهام گرفته از معماری در کالکشن بهار/تابستان ۲۰۰۰ را با نام " قبل از منفی الان" را به نمایش گذاشت. پیراهن هایی با فریم سیمی و پرینت های معماری گونه در پس زمینه ثابت سفید، که با برنامه کامپیوتری ایجاد شده بود.

 

 

 

 

 

Remote Control Dress

پیراهن ریموت کنترل چالایان که با آمیختن ایرودینامیک هواپیما در فرمش، اولین وسیله بدون سیم بود که بطور کامل به عنوان یک لباس در فشن کاربردی بود.

این پیراهن در فستیوال هِیریس فرانسه در سال ۲۰۰۰ به نمایش رسید.

     

Share