مُد وینتیج یا لباس دست دوم

مد وینتیج (Vintage) یا لباس‌ دست دوم

فرهنگ و مد لباس دست دوم تحت عنوان وینتیج به معنای «مرتبط به یک دوره تاریخی» از دهه ۳۰ میلادی شروع شد و در دهه ۶۰ در آمریکا اوج گرفت. فشن و مد وینتیج پوشیدن لباس قدیمی بازطراحی شده است که در ترکیبی جدید قرار گرفته است. این استایل فشن همه نوع لباسی را شامل از تیشرت‌هایی که در یک رویداد خاص پوشیده بودید تا شلوار جینی که کادو گرفته‌اید و دیگر نمی‌پوشید می‌تواند ابزار این استایل مد و فشن شما باشد. دستبندها و زیورآلات قدیمی پدر و مادرها با لباس‌هایی که چند سال پیش مُد بوده می‌تواند استایل زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد

 

مُد و فشن رترو (Retro)

رترو شاخه‌ای از فشن وینتیج است که بازسازی مُد و فشن دوره تاریخی خاصی و استایل‌های مُد کلاسیک را شامل می‌شود. این استایل بیشتر به تقلید از مُدهای موسیقی یا استایل‌های ظاهری که در دهه‌های گذشته معرف بوده‌اند می‌پردازد. امروزه در سینما هم می‌توان این طراحی لباس را بیشتر دید، به طور مثال فیلم نهنگ عنبر از بازسازی دقیق استایل‌های مُد روز دهه ۶۰ و ۷۰ بهره زیادی گرفت.

جایگاه خرید و فروش لباس دست دوم در فشن و مد امروز

 

امروزه مُد و فشن وینتیج بازار بزرگی را به خود اختصاص داده است و هر روزه هم به مغازه‌های دست دوم فروشی اضافه می‌شود. لباس‌های دست دومی که تمیز مانده‌اند هم می‌توانند منبع درآمدی برای کسی باشند که می‌خواهد کمُد لباس‌هایش را کمی خالی کند و هم لباس به نسبت ارزان قیمتی باشد که کسی از آن خوشش بیاید. علاوه بر این‌ها در فرهنگ ایرانی اصراف نکردن جایگاه خاصی دارد. دور ریختن لباس دست دوم تمیزی که چند بار محدود پوشیده شده همیشه با عذاب وجدان همراه است. امروزه در ایران بخش فروش کالاهای دست دوم به صورت اینترنتی نیز جان گرفته و اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار بازار بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند.

فروشگاه‌های فروش محصولات وینتیج آنلاین خارجی زیادی وجود دارد که از کالاهای لوکس مانند کیف دستی‌های ورساچی و گوچی تا لباس‌های عادی و قدیمی که در تاناکوراها دیده می‌شود برای خرید و فروش موجود است. فرهنگ خرید، فروش و پوشیدن لباس‌های دست دوم در جوامع پیشرفته علاوه بر دلایلی که گفته شد رویکردهای محیط‌زیستی نیز دارد. کمپین‌های زیادی در جهان برای تولید کمتر زباله و حفظ محیط‌زیست به راه افتاده است و یکی از مسائل مهم مطرح شده کاهش تولید پلاستیک با دور نریختن لباس و استفاده دوباره آن‌ها در قالب‌های مختلف است و استفاده از لباس دست دوم و محصولات وینتیج را راهی برای نجات محیط زیست می‌دانند.

تعداد کلمه: ۴۲۰

کلمات کلیدی: لباس دست دوم- مد و فشن- وینتیج

Share