آیریس ون هرپن؛ بیوگرافی و آثار

آیریس وَن هرپن طراح فشن هلندی متولد ۱۹۸۴ است که برای طرح های فوتوریستی و فانتزی های تاریکش شناخته شده است. طراحی های هرپن کاملا منحصر به فرد هستند و خود به عنوان اثری هنری تلقی می شوند. اقتباس اخیرش از تکنولوژی سه بعدی او را پیشتاز معرفی تکنولوژی به فشن کرد.

این دیزاینر می گوید " برای من فشن بیانی از هنری است که بسیار نزدیک و وابسته به من و بدن من است. من آن را نشانی از هویتم می دانم که آمیخته است با خواستن، حالات و بستر فرهنگی است. من در تمامی کارهایم سعی می کنم این را روشن کنم که فشن بیانی هنری است، پوشیدن و نمایش دادن هنر، نه فقط ابزاری کاربردی عاری از محتوا و یا وسیله ای تجاری."

ون هرپن رشته طراحی فشن را در انستیتو هنر آرتز خواند و سپس در لندن  در الکساندر مک کوئین مدتی کار آموز بود. وی سپس در سال ۲۰۰۷ برند خود را آغاز کرد.

کار هرپن را نمی توان به سادگی تنها طراحی فشن عنوان کرد. در واقعیت کار او فراتر از دنیای فشن می رود و فرم های دیگری از هنر را بیان می کند. او مدام در حال تجربه متریال های مختلف و غیر معمول، تکنیک های خلاقانه و تکنولوژی پیشرفته است.

او در ابتدا کارش را با استفاده از پارچه آغاز کرد. اما این کار او را برای مجسمه سازی و ساختن و ایجاد فرم ها و ساختارهای جدید محدود می کرد. بنابراین او متریال هایی غیرمعمول را به لیست خود برای خلق طراحی هایی شگفت آور اضافه کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب ندارد که در ارجاع به کارهای او، از واژه های مجسمه سازی، مجسمه و مجسمه وار استفتده شود. با این حال این آثار قابل پوشیدن نیستند، فقط چشم ها را خشنود می کنند و ایده طراح را دوباره ایجاد می کند.

طرح های هرپن زمانی عمل می کنند که کاملا با بدن انسان در تماس باشد و هردو مکمل، یکدیگر را کامل، دنبال کنند و تغییر شکل دهند. در طراحی های هرپن حرکت نقشی مهم را ایفا می کند میزان تغییر بدن و لباس را با هر جنبشی تعیین می کند.

او اولین کسی است که تکنولوژی چاپ سه بعدی را وارد دنیای مد کرد. او شیفته این شده است که چگونه اینچنین وسیله ای کار می کند و طرح هایی بی نهایت را ممکن می سازد. به همین خاطر کار او فوتوریستی شناخته می شود.

 

منابع:

www.buisinessoffashion.com

www.showstudio.com

www.famousfashiondesigners.org

Share