دسته‌بندی نشده

آغاز به خریدن آثار هنری با بودجه ی محدود

شاید شما هم مانند اکثر افراد تصور می کنید که خریدن آثار هنری اصل تنها مختص ثروتمندان است! در متن زیر که سرآستین برایتان ترجمه کرده، مارک سابلت[1] مجموعه دار سرشناس، توضیح می دهد که چرا این باور اشتباه است.

آثار هنری اصل - خریدن آثار هنری - مارک سابلت - مجموعه داری - آثار هنرمندان تازه کار

باورهای غلط رایج در مورد خریدن آثار هنری اصل را فراموش کنید! برای آغاز به جمع آوری یک کلکسیون خوب از آثار هنری اصل ، نیازی نیست که حتما ثروتمند باشید.

برای بعضی مجموعه دارها، مهمترین نکته در انتخاب آثار هنری این است که قیمت آثار در آینده افزایش پیدا کند. اما لزومی نیست که هدف اصلی شما هم یک سرمایه گذاری سودآور باشد.

مارک سابلت، بنیانگذار گالری «مدیسین من»[2] در توسان آریزونا و مجموعه دار باسابقه ی آثار هنری می گوید: «دلیل شما برای خریدن یک اثر هنری باید احساسی باشد که آن اثر در شما ایجاد می کند؛ نوعی حس رضایت که پیش از آن نداشتید».

او می افزاید: «احساسی که برخی از آثار به مخاطب منتقل می کنند باعث ترغیب مجموعه دار به خریدن آنها می شود». جذابیت هنر برای سابلت آنچنان قوی بود که منجر شد 26 سال پیش حرفه ی قبلی اش یعنی پزشکی را کنار بگذارد و به طور تمام وقت وارد این حرفه شود.

پس از اینکه پیشنهاد کار به عنوان پزشک ورزشی به او داده شد، شغلی که مدت ها آرزویش را داشت، نگران شد که برای همیشه در آن کار گیر بیافتد. او قلباً چیز دیگری می خواست، و تصمیم گرفت در عوض بر روی علاقه اش به مجموعه داری تمرکز کند. حالا او به طور حرفه ای به کسانی که می خواهند مجموعه دار آثار هنری شوند مشاوره می دهد.

در ادامه برخی از نکاتی که او به مجموعه داران تازه کار توصیه می کند را با شما در میان می گذاریم.

آثار هنری اصل - خریدن آثار هنری - مارک سابلت - مجموعه داری - آثار هنرمندان تازه کار

دنبال الهام باش!

سابلت می گوید: «اولین قدم برای مجموعه دار شدن این است که بدانی چه چیز دوست داری و چه چیز به بودجه ات می خورد».

قبل از اینکه اولین خریدتان را انجام دهید، وارد مرحله ی تحقیقات شوید. باید هنرمندانی را پیدا کنید که آثارشان شما را جذب می کند. شاید یک جستجوی اینترنتی ساده شما را در مسیر درست قرار دهد. شاید هنرمند مورد علاقه ی جدیدتان را در شبکه های مجازی پیدا کنید و سپس جزئیات آثارشان و بازه ی قیمتی آنها را بررسی کنید.

علاوه بر آن در نمایش ها و رویدادهای هنری محلی شرکت کنید. در چنین مکان هایی، هم امکان دارد آثار جدیدی برای مجموعه تان پیدا کنید و هم می توانید رابطه ی بهتری با هنرمندان و گالری های محلی برقرار کنید.

 

از پولتان بیشترین بهره را ببرید!

لازم نیست برای شروع به جمع آوری یک کلکسیون از آثار هنری اصل ، سرمایه خیلی زیادی داشته باشید. اما اینکه بودجه تان را چطور تقسیم بندی می کنید اهمیت فراوانی دارد.

فرض کنید شما صد دلار برای خریدن آثار هنری بودجه دارید. در اینجا باید یک تصمیم مهم بگیرید. آیا می خواهید با این پول چندین اثر نسبتا ارزان بخرید یا یکی دو اثر گرانتر که بیشتر چشمتان را گرفته؟

توصیه ی مارک سابلت این است که کیفیت را فدای کمیت نکنید.

اما تکلیف پوشاندن قسمت های خالی روی دیوار چه می شود؟ سابلت می گوید: «اگر هدفتان صرفا پر کردن فضا به منظور تزئین است، در واقع با دکوراسیون سر و کار دارید و نه مجموعه داری! اگر هدفتان جمع آوری مجموعه ای از آثار هنریست که باعث افتخارتان باشد، سعی کنید هنرمندانی را پیدا کنید که آثارشان به دلتان می نشیند».

آثار هنری اصل - خریدن آثار هنری - مارک سابلت - مجموعه داری - آثار هنرمندان تازه کار

در دام تلاش برای سرمایه گذاری سودآور نیافتید!

سابلت می گوید: «به طور کلی، هنگامی که می خواهید تصمیم بگیرید چه اثر هنری ای بخرید، بهتر است مبحث سودآوری و درآمدزایی را از معادلاتتان کنار بگذارید. پیش بینی تغییر ارزش مالی آثار هنری در طول زمان کار بسیار دشواری است».

او می افزاید: «در رابطه با هنرمندان تازه کار که هنوز در حال کسب تجربه و تثبیت سبک و سیاق خودشان هستند، چنین پیش بینی ای عملاً ناممکن است».

البته یک نکته وجود دارد که توجه به آن می تواند شانس اینکه ارزش یک اثر هنری در طول زمان حفظ شده یا بیشتر شود را افزایش دهد. هنگامی که هنرمند مورد علاقه تان را پیدا کردید، آثاری از او را انتخاب کنید که بهتر از بقیه بازگو کننده ی سبکِ کاری آنها باشد. برای مثال، اگر یک هنرمند هم پرتره نقاشی می کند و هم مناظر طبیعی، اما بیشتر به خاطر کشیدن منظره ی غروب کوهستان شهرت دارد، بهتر است از او نقاشی منظره ی کوهستان بخرید تا پرتره.

ولی هرگز کاری که چشمتان را نگرفته نخرید، حتی اگر اثر مشهوری از آن هنرمند باشد. همیشه احتمال دارد اثری که امروز بسیار محبوب است در آینده ارزش مالی اش را از دست بدهد.

اثری را بخرید که در شما حس خاصی بر می انگیزد، این نوع از ارزش بعید است که هرگز کاهش پیدا کند. مارک سابلت می گوید: «من فقط آثاری را می خرم که حس کنجکاوی ام را بر می انگیزند».

در مورد خریدن آثار بعدی هم او توصیه ای دارد: «لزومی نیست حتما بین آثار مجموعه ی شما شباهتی وجود داشته باشد. به نظر من وجود تنوع در آثار یک مجموعه حتی نکته ی مثبتی محسوب می شود».

آثار هنری اصل - خریدن آثار هنری - مارک سابلت - مجموعه داری - آثار هنرمندان تازه کار

برای خریدن آثار هنری اصل به منابع معتبر رجوع کنید.

بهترین گزینه این است که آثار را از گالری های هنری فیزیکی یا آنلاین بخرید. در این صورت می توانید از اصالت اثر مطمئن باشید.

مارک سابلت می گوید: «از اهمیت نقش گالری ها در این معادله هر چه بگوییم کم گفته ایم».

او می افزاید: «وقتی یک گالری تصمیم می گیرد آثار یک هنرمند را بر دیوارش نصب کند، بدین معناست که به باور آنها این آثار دارای ارزش هستند. به خصوص وقتی قصد خرید آثار یک هنرمند تازه کار را دارید این موضوع بسیار مهم می شود».

«تخمین ارزش آثاری که توسط هنرمندان تازه کار خلق شده اند کار دشواریست، چرا که آنها هنر را به مثابه راهی برای خودشناسی به کار می برند. اما اگر آینده نگر باشید و اثری را بخرید که حس خوبی برایتان ایجاد می کند، بعید است که بعدا از خریدتان پشیمان شوید».

توصیه ی نهایی مارک سابلت این است که از خریدن آثار هنری از منابع نامعتبر خودداری کنید. خرید از حراجی ها نیز عموماً هزینه ی بالاتری روی دوشتان می گذارد، و علاوه بر آن گاهاً دیده شده که آثار تقلبی و غیراصل سر از حراجی ها در بیاورند. آسیب دیدگی آثار به شکلی در نگاه اول مشخص نشود هم معضل دیگریست که در این رابطه وجود دارد. بنابراین همیشه بهترین و مطمئن ترین راه برای خریدن آثار هنری اصل ، رجوع به گالری های هنری فیزیکی یا آنلاین است.

حال که تمام این نکات را می دانید، ورود شما به دنیای مجموعه داری آثار هنری را خوشامد می گوییم!

[1] Mark Sublette

[2] Medicine Man