چه رنگی بپوشیم؟

  برای رفتن به یک مهمانی درِ کمد لباسها را باز میکنیم و مدتی به آنها خیره ایم، همه ی لباسها را دانه دانه امتحان میکنیم و  بعد از دقایقی اتاقمان انبوهی از کوه لباس میشود, بعد این همه گشتن هم وقتمان را از دست داده ایم و هم کلافه از اینکه لباس مناسب برای جایی که دعوتیم را پیدا نکردیم. اگر رنگ ها را بشناسیم کمی بهتر میتوانیم لباس هایمان را سِت کنیم، من پیشنهادم به شما این است که لباس هایتان را از قبل سِت کنید و در کمدتان با سلیقه ی خود آویزان کنید تا برای آماده شدن وقت کافی داشته باشید و در آرامش به بقیه ی کارهایتان برسید.  

مطلبی که در باره ی چرخه رنگ خواندم  را به طور خلاصه برای شما بازگو می کنم و چیزی که با آن مواجه شدم این بود که : 

 اسحاق نیوتن با نگه داشتن یک منشور رو به روی پنجره ثابت کرد که نور به طیف های رنگین کمان شکسته میشود. و این رنگ های بدست آمده را در یک دایره قرار داد.

چرخه های رنگ شامل رنگهای گرم { زرد ، نارنجی ، آبی مایل به سبز } و رنگهای سرد { نارنجی تیره گرم ، قرمز مایل به ابی سرد} می باشد . 

می توان برای انتخاب رنگ لباس از این چرخه رنگها کمک گرفت، بد نیست کمی درباره این چرخه رنگها بدانیم. رنگهای مکمل در چرخه رنگ یک تضاد بزرگ ایجاد میکنند.

همانطور که میدانید رنگهای اصلی عبارت اند از : قرمز ، زرد ، آبی . که در چرخه ی رنگ آبی مکمل نارنجی و قرمز مکمل سبز و زرد مکمل رنگ بنفش میباشد . 

دانستن رنگبندی و ترکیب رنگها در کنار هم تا حدودی به شما کمک میکند انتخاب بهتری داشته باشید همه چیز بستگی به سلیقه شما دارد.

چه رنگهایی مناسبتر چه کسانی است: 

برای انتخاب رنگ لباس، قدرتمند ترین رنگ ها رنگ های تند مثل  زرد, نارنجی, قرمز و بنفش هستند که برای پوشیدن این گونه رنگها باید دقت کرد تا از نظر بصری ترکیب رنگی های زیبایی به وجود بیایند.

بهتر است به رنگ پوستمان توجه کنیم، پوستها انواع گوناگونی اند, از جمله پوستهای سفید ، طلایی ، زیتونی ، خرمایی ، آبنوسی { قهوه ای تیره } اما به طور کلی اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، رنگ پوست اصولا ۳ دسته به سه دسته اصلی تقسیم می شوند، روشن ، متوسط ، تیره ، وبرای استفاده از هر یک از این تُناژ ها در رنگ لباس باید کمی دقت کرد. اگر رنگ پوست تیره ای دارید ترکیب رنگی خردلی ، خاکی ، سبز تیره ، انتخاب مناسبی است. اگر پوستی روشن دارید رنگها ی ، صورتی ، یاسی ، زرد ، سبز روشن و آبی روشن البته با توجه به سلیقه خودتان مناسب رنگ پوستتان است.برای پوست های متوسط از جمله رنگ هایی مثل نارنجی، سبز، قرمز توصیه می شود.

برای انتخاب لباس هر چقدر ساده گی را رعایت کنیم شیکتر به نظر می رسیم اما در عین حال هم از ترکیب کردن رنگها غافل نشوید.

ترکیب رنگ آبی کمرنگ و صورتی برای سفید پوست ها و کسانی که موی بلوند و روشنی دارند زیبا میباشد. اگر رنگهای آبی نفتی ، فیروزه ای و سبز یشمی را انتخاب میکنید یادتان باشد که از زیورآلات براق ، نقره ای و طلایی همراهش بسیار جذاب خواهد شد.

شلوارهای فاق بلند یا دامن های بلند روشنِ سفید ، نارنجی ، لیمویی ، با نیم تنه های تیره  مناسبند. در فصل زمستان لباس های بافتنی خاکستری و صورتی، کرم و قهوه ای تیره، زرشکی و سرمه ای، و در فصل تابستان ترکیب رنگی طوسی و آبی روشن ، سبز تیره و قرمز، نارنجی و سرمه ای یا آبی  در کنار هم زیبا هستند.

از مطالبهایی که درباره روانشناسی رنگها خواندم به این موضوع اشاره شده بود که رنگ در لباس علاوه بر شخصیت، در روابط انسان با یکدیگر تاثیر زیادی می گذارد و واکنش های متفاوتی در مخاطب ایجاد میکند، رنگها در تحریک احساسات و حالات روحی افراد مورد توجه بوده است.

 رنگها شامل : 

رنگهای گرم : قرمزـ صورتی ـ نارنجی ـ زرد 

رنگهای سرد : آبی ـ بنفش ـ سبز آبی ـ سبز

رنگهای خنثی : سیاه ـ سفید ـ خاکستری

 

هر یک از رنگها به تنهایی دارای معنایی متفاوتند. اگر بخواهیم بدانیم که در روانشناسی رنگ ها هر کدام چه واکنشی را در پی دارند، درباره بعضی از آن ها صحبت می کنیم. 

 قرمز : رنگی است که به خاطر پرانرژی بودنش موجب افزایش ضربان قلب و گردش خون می شود. رنگ قرمز یک رنگ گرم و مثبت است که در ارتباط با نیازهای فیزیکی ما و اراده ما برای زنده ماندن است. 

قهوه ای : از ترکیب رنگ های سبز و قرمز به وجود میاید که اصولا نمایانگر، غم ، انزوا ودر عین حال  آسایش خاطر است.

صورتی : این رنگ حس آرامش و نشاط را بر می انگیزد.

نارنجی : ترکیبی از زرد و قرمز است که از بین برنده ی غم و به وجود آورنده ی رضایت و خوشحالی است.

زرد : رنگی گیرا و جذب کننده است که دارای قدرت و خوشبینی است.

سبز : رنگی است دارای توازن، از بین برنده ی استرس و نشان ارامش و پاکسازی روح و ذهن است.

بنفش : از ترکیب قرمز و آبی این رنگ به وجود می آید که در واقع بیان کننده عزت نفس ، وقار ، روحانیت ، و به گونه ای راز گونه است .

سفید : رنگی خالص و کامل که صداقت و کمال را نشان میدهد.

سیاه : دارای معنای مثبت و منفی است این رنگ نشان ترس ، غم ، قدرت ، زیبایی و رمز و راز است.

خاکستری : رنگ خنثی است و احساس سرد مزاجی و خویشتن داری را القا می کند و گاهی کسل کننده است.

آبی : از بین برنده افسردگی و نشانه ی آرامش است دیدن این رنگ باعث کاهش فشار خون میشود. 

این فقط نگاهی بسیار گذرا بر این دنیای بسیار هیجان انگیز بود که امیدوار هستیم باعث کند و کاو بیشتر شما در این زمینه باشد تا که دانش خود را در زمینه ی رنگ و روانشناسی تاثیر رنگ های مختلف بر ذهنیت مخاطب، بالا برده و از آن به بهترین شکل استفاده کنید.

Share