آستین فُژه در هفته هنر تیر

 

شرکت خصوصی تیر آرت توسط هرمز همتیان،مریم مجدد، حمیدرضا پژمان و آرش رزاقی راه اندازی شد؛ این گروه برگزاری دو رویداد سالانه در تهران را در دستور کار خود قرار داد : آرت فیر تیر و هفته هنر تیر

نخستین دوره آرت فیر تیر از ۳ تا ۹ تیر ماه ۹۷ با شرکت ۱۱ گالری در تهران در آوا سنتر برگزار شد. این رویداد با تمرکز بر هنرِ معاصر و پیشروی ایرانی می‌کوشد گالری‌ها، مجموعه‌ داران، بازیگران و علاقه‌مندان عرصه هنر و مخاطبین عام را با هدف ایجاد فرصتی نو برای مواجهه با هنر معاصر ایران، گرد هم آورد

اما در نخستین هفته هنر که از ۱۴ دی ماه ۹۷ به مدت یک هفته برگزار می‌شود، گالری‌های آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، ٱ، اثر، اعتماد، افرند، ای جی، ایرانشهر، دستان، دلگشا، راه ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان آزاد، محسن، هما، هور و مراکز فرهنگی مانند : خانه هنرمندان، خانه وارطان، گالری هدایت، جامعه نیومدیا، بادبادک، موسسه کودکان دنیا، آرت شاپ تهران، ساختمان کندوان بنیاد پژمان، اقامت گاه کوشک، کافه گودو پاس، موسسه خوانش و… مشارکت دارند. 

 در این مجموعه برنامه ۲۱ نمایشگاه در ۲۱ گالری، ۱۳ طرح کیوریتوریال،۶ پروژه، دو رزیدنسی و نشست‌های تخصصی با مدیریت بنیاد پژمان در مراکز مختلف فرهنگی در پایتخت برگزار می‌شود.

:حامیان این دوره

فروشگاه آنلاین آستین

ایده ‌هاب

پیاده

گالری اینفو

 شرکت آب معدنی لایت 

کوکی باکس

کافه روبرتو

نخشه تهران

 … شهر کتاب و

 

 

:آستین در تیرآرت

فروشگاه اینترنتی آستین با محوریت فروش و عرضه ی لباس ایرانی و همکاری با طراحان ایرانی در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. در این دو سال گذشته آستین نشان داده است که در زمینه ی محصولات پوشیدنی دغدغه های بیشتری دارد.  در مرحله ی اول آستین  فقط یک فروشگاه اینترنتی نیست.  در این راستا ما یکسری هدف گذاری برای خود تعریف کردیم که مهم ترین آن ها بیان کردن و نشان دادن «سبک زندگی ایرانی» است.  در واقع این سبک زندگی شامل « هنر ایرانی » نیز می شو. هر چیزی که با خلاقیت در ارتباط باشد برای ما دارای اهمیت است. به نوعی شعار ما « خلاق بودن » است. در نظر ما این سبک در جهان معاصر می تواند جریان ساز، و  عاملی برای ارتقا فرهنگ ایران بشود. با توجه به این نکته  رویدادی مانند «تیر آرت» که با فرهنگ و هنر ایران  گره خورده، با اهداف ما بسیار در ارتباط است. ما به عنوان گروهی که بر روی مد و فشن ایران کار می کند، بسیار خوشحالیم که سهمی در شکل گیری  هفته ی هنر داشته ایم. بخصوص امسال که سیاست رویداد به گونه ای بوده است؛ که آثار هنرمندان در قسمت های مختلف شهر قرار گرفته است.

آستین از شروع کار خود تلاش کرده است که جریان ساز باشد و بتواند هر چند کوچک  نقش حمایتی  از روند ها و رویداد های هنری داشته باشد . مانند: ایجاد فضایی برای گفتمان در دانشگاه هنر تهران بین دانشجویان و طراحانی که با آستین کار می کنند. ایجاد کارگاه های آموزشی، دادن فضا به طراحان جوان تر ایرانی و…

در نظر من برگزاری این چنین رویدادهای هنری بسیار کمک می کند، تا ما نگاه دوباره ای به خود داشته باشیم و به شناخت بهتری از قابلیت ها و توانایی های خودمان در زمینه ی  فرهنگی برسیم. که در دراز مدت تبدیل به یک نقطه ی ثقل فرهنگی در بین کشور های دیگر بشویم ،‌همچنین اعتمادمان به «سبک زندگی ایرانی» بیشتر بشود. 

برای رسیدن به این مسئله ما باید با محصولی که تولید می کنیم نشان دهیم که  لزوما لباس ایرانی از کیفیت پایین تری به نسبت محصولات  کشور های دیگر برخوردار نیست.  لباس های طراحی شده توسط تیم آستین که در جریان هنری تیر آرت برای داطلبان تهیه شده شاید مهر تاییدی باشد بر این نکته؛ و تماما از المان های ایرانی در طراحی آن استفاده شده است. ما خوشحالیم این شانس را داشته ایم که در اولین آرت فِر ایرانی سهمی داشته ایم. امید داریم این جریان ها چه در هنر های تجسمی و چه در مد و فشن ادامه پیدا کند ،تا گروه گسترده تری از جامعه با هنر و فرهنگ ایرانی آشتی بکنند. 

 

 

 

صحبتی با فوزیه فرود نیا طراح لباس هفته ی هنر تیر

 

فوزیه فرود نیا در اردیبهشت ۱۳۶۷ در کرمان متولد شد.  او ‌در سال ۱۳۹۱در رشته ی ارتباط تصویری(گرافیک) در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر تهران فارغ التحصیل شد. و از همان سال  فعالیت خود را تحت عنوان «فُژه» در زمینه ی طراحی لباس به صورت تجربی آغاز کرد. 

در سال ۹۵ پروژه ای با نام «کمد»‌ را در گالری زیر زمین دستان با حمایت آستین به انجام رساند. پس از این همکاری مجموعه های لباس او بر روی وب سایت آستین قرار گرفت. به گفته ی خودش: « مسئله ی قابل اهمیت در رابطه با همکاری من با آستین به نسبت دیگر پلتفرم ها در آن زمان،‌ نظم در ارائه ی خدمات آنلاین برای مشتریان بود. رعایت کردن جزئیات در طراحی و هویت سازی تا بسته بندی و خدمات ارسال، همچنین شیوه ی برخورد کارمندان و مسئولین آستین از نکات مهم برای من در همکاری با آن ها بوده است

 در نظر او،‌همانطور که در رابطه با یکی از مجموعه هایش می گوید:‌ « لباس ها شباهت بسیار زیادی به دَرها دارند، با توجه به این نکته که هر دو حریمی را می پوشانند؛ اما در عین حال اطلاعات کم و مفیدی را در مورد آن حریم در اختیار ما می گذارد. لباس ها به شکلی خلاصه با در اختیار گذاشتن کُد های تصویری کوچک، به صورت محدود شخصیت فرد را برای ما آشکار می کنند. همانطور که دَرها اطلاعاتی کلی در رابطه با محیط داخلی مانند مکان های خاص ( مسجد، رستوران ها  مراکز خرید و…) در اختیار فرد می گذارند؛ اما همزمان هردو حریم شخصی و حدّ آن را برای سایرین مشخص می کنند.» از این رو شاید معماری به عنوان یکی از منابع الهام سهم به سزایی در طراحی های او داشته است. 

 

در حال حاضر بیشترین دغدغه ی او روایتی نو از مسائلی است که در جامعه ایرانی از کودکی تا امروز با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم.

کُد های تصویری که او در آغاز فعالیتش، از لباس هایی با عنوان لباس سنتی یا ایرانی می گرفت،‌ از نظر او بیشتر وابسته به نقوش بته جقه و تعریفی قدیمی از «ایرانی بودن»‌،‌بود. بسیاری از لباس هایی که تحت عنوان این نگرش تولید می شدند؛ در تولید و نقش بسیار دور بودند. حتی با پارچه های هندی و طرح های عربی تلفیق شده بودند؛ و به نوعی بیان گر یک تعریف ناقص از ایرانی بودن را ارائه می کرد. او سعی کرد با تکیه بر نشانه های ایرانی( معماری، طبیعت و فرهنگ ایرانی )، و تلفیق آن با نشانه های دنیای امروز(سادگی در عین پیچیدگی) تعریفی جدید از «هویت ایرانی» بسازد.

با توجه به این نکته که،  هفته ی هنر تیر با مجموعه هایی از هنرمندان،‌ در فضاهای هنری مختلف برپا شده است، او در طراحی لباس داوطلبان تیرآرت با تکیه بر تاثیری که معماری در زمینه طراحی لباس  برای او داشته است، و‌ به کمک فرم های طاقی شکل که همیشه الهام بخش او در این زمینه بوده است، کت هایی فراجنسیتی و بدون سایز طراحی کرده است؛ که با که با هویت تصویری آستین و با همراهی رنگ های مشکی و نارنجی همخوانی دارند. همچنین با توجه به سرد بودن هوا در این فصل با پارچه ای پشمی و به صورت لایه لایه هایی  با فرم های «طاقی شکل» طراحی شدند،  تا حس راحتی و آزادی را در عین پوشیده و گرم بودن به فرد انتقال دهد. این فرم لباس در فضای بیرونی و هم در فضای  داخلی قابل استفاده هستند و در عین رسمی بودن ظاهری،‌ راحتی و آزادی خود را حفظ کنند. او در انتها می گوید: «همکاری دوباره من با آستین و برای من بسیار ارزشمند و جذاب بود.»

 

 

 

Share