دسته‌بندی نشده

انواع جین و استفاده دوباره از مدل‌های قدیمی

تاریخچه پارچه جین

با بررسی دوره‌های مختلف مد و فشن از گذشته تا به امروز، در میان تمام پارچه‌های مورد استفاده برای تهیه و تولید پوشاک، به یک پارچه معروف، محبوب و دوست داشتنی می‌رسیم که از زمان‌های دور در تمام کمدهای لباس حضور داشته است. فرقی نمی‌کند این کمد لباس برای کودکی خردسال باشد یا یک فرد مسن، این پارچه و محصولاتی که از آن ساخته می‌شود برای هر کسی مناسب است.

ایده تولید پارچه‌ی جین در سال 1873 میلادی توسط دو فرد به نام‌های لویی اشتراوس و جیکوب دیوید مطرح و اجرایی شد. این دو نفر پس از آزمون و خطای بسیار به فرمولی برای تولید این پارچه رسیدند و اولین محصول تولید شده با این پارچه یعنی شلوار جین را با استفاده از زیپ و نوعی پرچ فلزی روانه بازار کردند.

خرید انواع لباس جین مردانه

جین نام خود را از «چنوا» گرفته است؛ دلیل این نام‌گذاری این است که نوعی پارچه‌‌ی نخی-پنبه‌ای در شهر جنوا ایتالیا وجود داشته که با تغییرات فراوان به آنچه امروز به عنوان پارچه‌ی جین می‌شناسیم تبدیل شد. برای رنگ کردن این پارچه در گذشته از رنگدانه طبیعی نیل که به رنگ آبی بود استفاده می‌شد، رنگدانه‌ای که قیمت بالایی داشت و باعث گران شدن محصول نهایی میشد؛ اما امروزه رنگ‌های شیمیایی جایگزین آن شده‌ اند و در طیف‌های مختلفی برای ساخت جین استفاده می‌شوند. از میان این طیف رنگی وسیع برای پارچه جین، جین ذغالی و جین آبی بیش از همه طرفدار دارند. علاوه بر این دو رنگ، مدل‌ جدیدی از طرح پارچه جین به نام جین شسته یا سنگ شور شده هم ابتدا از یک بوتیک در نیویورک وارد بازار شد و خیلی زود در سراسر دنیا پخش شد. امروزه این مدل که ظاهر آن به نظر کهنه و قدیمی می‌آید طرفداران زیادی دارد.

شلوار جین,کت جین,شلوار لی,خرید شلوار لی,لباس جین,خرید جین

طیف وسیع محصولات ساخته شده از پارچه جین

پس از گذشت سال‌ها، استفاده از جین، دنیم یا لی (در ایران به اشتباه لی گفته می‌شود، دلیل آن از برندی بزرگ به نام لی نشات می‌گیرد که سازنده انواع مختلف شلوار جین بود) بین اقشار مختلف مردم فراگیر شد و دلیل آن داشتن لباسی مقاوم، شیک و زیبا بود که هرگز از مد نمی‌افتد.

این پارچه به راحتی در دل ستاره‌های سینما و مدل‌ها جای خود را باز کرد و برندهای مختلفی به تهیه انواع آن پرداختند و امروزه انواع مختلفی از شلوار جین، کت جین، مانتو جین، وست جین، کلاه جین، کیف جین و… تولید می‌شود که در ادامه درباره‌ی برخی از انواع آن صحبت خواهیم کرد.

خرید لباس جین زنانه

شلوارهای جین: شلوار جین از نظر مدل و رنگ دارای تنوع بسیار بالایی است که با تخمینی نسبی نزدیک به 45 مدل شلوار جین در بازارهای جهانی و ایران وجود دارد. انواع این شلوارها شامل جین راسته، شلوار جین فیت یا جین تنگ، شلوار جین بوت کات، شلوار جین خمره‌ای، شلوار جین مام استایل، شلوار جین بوی فرند و بسیاری مدل‌های دیگر می‌شود. در ادامه در مورد هر کدام از این مدل‌ها توضیحاتی خواهیم داد.

جین راسته: این مدل جین که از محبوب‌ترین مدل‌هاست دارای برشی راسته و مستقیم از باسن تا مچ پا است و قسمت‌های مختلف آن اندازه‌ای یکسان دارند. شلوار جین راسته را با انواع کفش اسنیکر و کتانی بپوشید و با اضافه کردن جوراب‌های رنگی ظاهرتان را منحصر به فرد کنید.

جین فیت یا جین تنگ: این مدل از شلوار جین بهترین نوع برای پوشیدن در تمامی فصول به ویژه زمستان است، چرا که به علت فیت بودن سرما را از خود نفوذ نمی‌دهد و همچنین برای پوشیدن با انواع بوت و نیم بوت مناسب است.

شلوار جین بوت کات: بوت کات به شلواری راسته گفته می‌شود که از زانو به پایین کمی گشاد می‌شود. ظاهر این شلوارها بسیار شبیه شلوار جین دم‌پا گشاد است. این مدل جین که در دهه 70 و  80 میلادی بسیار رونق گرفت موجب می‌شود پاها باریک و بلندتر به نظر برسند و به همین دلیل فارغ از فرم بدنتان می‌توانید از آن استفاده کنید.

شلوار جین گشاد: گشادی این شلوارها به گونه‌ای است که از قسمت باسن شلوار گشاد می‌شود و تا مچ پا به بیشترین اندازه ی خود می‌رسد. پوشیدن این شلوار با یقه اسکی دخترانه و یک کت کوتاه روی آن، استایلی کژوال و جالب برای شما می‌سازد.

شلوار جین خمره‌ای: به مدلی از شلوارهای جین گفته می‌شود که فیت راحت و گشادی دارد، به طوری که این شلوار در دو قسمت کمر و مچ پا تنگ و در ناحیه باسن و قسمت بالایی پا گشادتر است. این شلوارها معمولا دارای فاق بلند هستند و پوشیدن آنها برای دختران با لباس‌های کراپ مثل تاپ نیم‌تنه دخترانه، یقه اسکی نیم تنه دخترانه و انواع کت جین کوتاه مناسب است چراکه باعث می‌شود پیلی‌هایی که موجب گشادی شلوار هستند دیده شوند و قد فرد بلندتر به نظر برسد. شلوار جین خمره‌ای مردانه با انواع دورس، سویشرت و هودی پوشیده می‌شود و باعث می‌شود استایل شما از یکنواختی استفاده از شلوار راسته در بیاید و با استایل کردن مدل‌های مختلف آن ظاهر جذاب‌تری داشته باشید.

شلوار جین مام استایل: علت این نامگذاری پوشیدن این مدل شلوار توسط مادران در دهه هفتاد میلادی است. این شلوارها که دارای کمر کش‌دار و فاق بلندند، در قسمت کمر تنگ و در قسمت پایین پا گشادتر هستند. شلوار مام استایل را میتوان در فصل سرد با انواع بافت و پلیور دستباف استایل کرد. از دلایل محبوبیت این شلوار می‌شود به این نکته اشاره کرد که فاق بلند آن باعث می‌شود در قسمت کمر فیت شود و کمر شما فارغ از سایزی که دارید لاغرتر و کشیده‌تر به نظر بیاید.

سویشرت اسپرت دخترانه

شلوار جین بوی فرند: این شلوار با الگویی برگرفته از شلوار مردانه ولی برای خانم‌ها طراحی شده است. این شلوار در تن بسیار راحت است و همین باعث می‌شود که انتخاب آن جز اولویت‌ها باشد.

تفاوت شلوار جین مام استایل و شلوار جین بوی فرند: این دو مدل شلوار جین بسیار به هم شبیه هستند اما تفاوت‌هایی دارند از جمله این تفاوت‌ها می‌شود به الگو و برش آن‌ها اشاره کرد؛ این دو شلوار هر دو گشاد هستند اما شلوار بوی‌فرند فقط در قسمت کمر گشاد است و بلافاصله در قسمت ران تنگ‌تر می‌شود، اما مام استایل تا پایین گشاد است و فقط در مچ پا تنگ می‌شود.

تفاوت دیگر در دور کمر این دو شلوار است مام استایل فاق بلندتر و باریک‌تری دارد ولی کمر شلوار بوی‌فرند کوتاه‌تر و کمی ضخیم‌تر و دارای کمری صاف است.

علاوه بر موارد ذکر شده، دامنه‌ی بسیار وسیعی از شلوارهای جین دخترانه و پسرانه وجود دارند، مثل شلوار جین گرل فرند، شلوار جین برانکوزی، شلوار جین سیگار و بسیاری مدل‌های دیگر.

میان انواع متفاوت مدل‌ها، مشترکاتی نیز دیده می‌شود که از جمله آن می‌توان به شلوار جین فاق بلند، فاق کوتاه و فاق متوسط اشاره کرد؛ شما می‌توانید بسته نوعی که شلوارتان را استایل می‌کنید، انتخاب کنید که می‌خواهید شلوار جین فاق کوتاه داشته باشید یا فاق بلند.

شلوار جین,کت جین,شلوار لی,خرید شلوار لی,لباس جین,خرید جین

کت جین یا دنیم جکت: از کلاسیک‌ترین آیتم‌هایی است که همیشه در دنیای مد پسرانه و دخترانه حضور فعال داشته به طوری که اگر صادقانه بگوییم این مدل از کت دیگر کمتر برای گرم کردن در فصول سرد استفاده می‌شود و هدف از پوشیدن آن خوش استایل بودن و همگامی با ترندهای جهانی است! فرقی نمی‌کند که به محل کار می‌روید یا قرار ملاقات مهمی دارید، این کت همراه همیشگی شما خواهد بود.

کت جین مردانه و کت جین زنانه از انواع رنگ‌های پارچه‌ی جین دوخته می‌شود و همین تنوع کار شما را در انتخاب مدل مورد نظرتان آسان می‌کند.

مدل‌های متفاوتی از کت جین (جین جکت) طی سالیان مختلف تولید و به مخاطبان این لباس محبوب ارائه شده‌ است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کت جین کلاسیک: این نوع از کت جین بیشتر از همه در مغازه‌های وینتیج یا قدیمی پیدا می‌شود و به طور معمول دارای دو جیب است که از بالای هر جیب به سمت یقه برش جذابی دارد و باعث می‌شود در پوشیدن کپ درستی داشته باشد؛ یعنی نه زیادی تنگ باشد و نه خیلی گشاد.

کت جین کابوی (cowboy): یقه این مدل کت معمولا پهن‌تر از مدل کلاسیک است و لبه‌های جیب روی سینه آن دارای برش گرد است. کت جین کابوی یونیسکس است، و تنها تفاوت آن در نحوه استایل کردن برای خانم‌ها و آقایان است. برای مثال این کت توسط مردان بیشتر با شلوار جین و کتانی و برای دختران با دامن جین و بوت‌های وسترن (Western) که از ترندهای 2023 هستند، استایل می‌شوند.

کت جین کومبو یا ترکیبی (combo): تفاوت عمده این دنیم جکت با سایر مدل‌ها این است که آستین‌های این کت با پارچه‌ای غیر از جین دوخته می‌شوند، معمولا از پارچه‌ای گرم مثل پارچه دورس. بعضی از مدل‌های کومبو دارای کلاهی هستند که جنس آن با آستین‌ها یکسان است. این پارچه متفاوت باعث می‌شود بتوانید انواع آن را با شلوارهای جاگر و راحت هم استایل کنید.

کت جین تراکر یا کامیوندار (trucker): مدلی از کت جین است که در نگاه اول بسیار شبیه جین کلاسیک است، با این تفاوت که یک آستر از جنس پارچه تدی به آن اضافه شده است. این پارچه تدی که معمولا در رنگ‌های روشن به کت جین اضافه می‌شود در قسمت یقه بسیار نمایان می‌شود به طوری که در بعضی مدل‌های آن یقه نیز از این پارچه دوخته می‌شود. استفاده از این کت در اکثر ترندهای 2022 و 2023 دیده می‌شود.

بارانی جدید زنانه

سایر انواع کت جین شامل کت جین اسلیم فیت، کت جین نیم تنه، کت جین بوی فرند و… هستند که هر کدام تنوع رنگی فراوانی دارند.

کت‌های جین از بهترین آیتم‌ها برای استایل لایه‌ای در زمستان هستند؛ به صورتی که فرقی نمی‌کند آن را زیر یک جلیقه بپوشید یا به عنوان لایه زیرین یک پالتوی بلند، این کت جین است که استایل شما چشم‌نواز و به نوعی کژوال می‌کند.

برای خرید اینترنتی انواع شلوار جین و سایر محصولات جین به وبسایت آستین مراجعه کنید. در وبسایت آستین برندهای خلاق ایرانی مانند «مولهت»، «ایت ایز»، «لیلاژ»، «گری» و… را مشاهده می‌کنید که هر کدام محصولات مرغوبی با پارچه جین تولید می‌کنند.

همانطور که گفتیم انواع مختلفی از محصولات جین مثل شلوارک جین، توت بگ جین، دمپایی جین، کلاه جین و… وجود دارد؛ و با کمی خلاقیت می توانید با استفاده از برخی لباس‌های قدیمیتان محصولی جدید برای خود بسازید. در ادامه به چگونگی انجام این کار خواهیم پرداخت.

شلوار جین,کت جین,شلوار لی,خرید شلوار لی,لباس جین,خرید جین

بازیافت جین‌های قدیمی

پروسه تولید یک شلوار و به طور کلی محصول جین بسیار طولانی است و از مزارع پنبه آغاز می شود. برای تولید هر کیلو پنبه در مزارع مقدار زیادی آب ، سموم گیاهی، نیروی کار و ماشین آلات و زمان صرف می شود که حجم آنها بسیار قابل توجه است.  یکی از راه‌های صرفه جویی و کمک به محیط زیست استفاده دوباره از هر محصولی است که از پارچه جین دوخته شده است. فرقی نمی‌کند شلوار است یا کت، دامن است یا یک کیف کوچک، همه آنها قابلیت تبدیل شدن به محصولاتی جدید را دارند.

از جمله ساده‌ترین کارهایی که می‌توان انجام داد تبدیل شلوار جین به شلوارک جین است که با توجه به قد دلخواهتان می‌توانید پاچه‌های شلوار را بریده و آن را به شلوارک تبدیل کنید و یک آیتم جدید در کمد لباستان داشته باشید.

از کارهای دیگر در همین زمینه، جدا کردن جیب‌های شلوار یا کت‌، دوختن آن‌ها به هم و نصب آن روی پارچه دیگری است تا جایی برای وسیله‌های روی میزتان در منزل مثل ریموت تلویزیون، قلم، شارژر و…  باشد.

اگر لباس جین‌تان کهنه شده است و یا دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارید به سادگی می‌توانید با ایجاد برش مربعی یا دایره‌ای روی آن را یک کوسن درست کنید و ظاهری مدرن به چیدمان منزلتان ببخشید.

ساختن عروسک با استفاده از تکه پارچه‌های دور ریز یکی دیگر از روش‌هایی است که شما را به محصولی جدید می‌رساند و می‌توانید آن را به کودکان اطرافتان هدیه دهید یا از آن به عنوان آیتمی تزیینی در منزل استفاده کنید.

نکته‌های گفته شده تنها بخشی از این دنیای پر از خلاقیت هستند، شما با جینی که دارید چه کار می‌کنید؟