دسته‌بندی نشده

سوالاتی از ربات Chat-GPT در مورد فشن

این روزها ربات گفتگو یا همان چت بات (Chat Bot) جدیدی که توسط کمپانی هوش مصنوعی OpenAI و برپایه‌ی سیستم یادگیری عمیق GPT-3 ارائه شده و با نام Chat GPT شناخته می‌شود، با عملکرد فوق‌العاده‌ی خود آنچنان همه را متحیر کرده که کمتر جایی پیدا می‌شود که حرفی از آن در میان نباشد و چت کردن با Chat GPT تبدیل به امری روزمره برای خیلی از علاقه‌مندان شده است. پاسخ‌های ربات Chat GPT به هر سوالی که کاربر از آن بپرسد آنقدر دقیق و متناسب هستند که در اکثر موارد امکان ندارد تشخیص دهید این پاسخ از طرف یک انسان داده شده یا یک هوش مصنوعی آن را تولید کرده است؛ به همین دلیل هم این چت بات از آزمون تورینگ سربلند بیرون آمده، آزمونی که در آن مخاطبان پس از چت کردن یا گفتگوی نوشتاری با طرفی که او را نمی‌بینند، باید تشخیص دهند که آیا مشغول صحبت با یک انسان بودند یا یک ربات با هوش مصنوعی. ربات Chat GPT غیر از گفتگو و پاسخ دادن به سوالات، حتی توانایی نوشتن کد در زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی را هم دارد (هر چند که هنوز از پس ساختن برنامه‌های پیچیده بر نمی‌آید) و بسیاری از افراد در فعالیت حرفه‌ای خود نیز راه‌هایی برای کمک گرفتن از این ربات هوشمند پیدا کرده‌اند.

از آنجایی که این روزها بحث این فناوری نوین بسیار داغ است، ما در سرآستین تصمیم گرفتیم تعدادی از سوالات مربوط به دنیای مد و پوشاک را از Chat GPT بپرسیم و پاسخ‌های آن را ترجمه کرده و با شما به اشتراک بگذاریم، پس بدون حرف بیشتر، برویم سراغ پاسخ‌های چت بات هوشمند Chat GPT به 15 سوال مربوط به مد و فشن:

  1. 1. تفاوت استایل رسمی و استایل حرفه‌ای یا استایل محل کار در چیست؟

لباس‌هایی که در استایل محل کار استفاده می‌شوند علاوه بر اینکه شیک و مرتب هستند و ظاهری حرفه‌ای به فرد می‌بخشند، باید راحت نیز باشند. مثلا برای آقایان این استایل می‌تواند شامل پیراهن یقه‌دار، شلوار پارچه‌ای، کفش مردانه، و یک کت کوتاه، ژاکت یا کاردیگان (Cardigan) باشد. با توجه به فضای محل کار، ممکن است شلوار جین هم پذیرفته باشد.

استایل رسمی همانطور که از نامش پیداست نسبت به استایل محل کار از اجزای رسمی‌تر تشکیل شده و معمولا تنها برای رویدادهای مهم و خاص استفاده می‌شوند، مثلا مراسم عروسی یا مراسم‌های بسیار رسمی که اصطلاحا به آنها مراسم «کراوات مشکی»[1] گفته می‌شود. در چنین مراسم‌هایی آقایان معمولا کت و شلوار را با کراوات و کفش مردانه تخت به تن می‌کنند و خانم‌ها لباس شب بر تن کرده و استایل خود را با زیورآلات و اکسسوری‌های شیک و ظریف تکمیل می‌کنند.

  1. 2. کدام یک شیک‌تر است: پوشیدن لباس‌هایی که همه از یک طیف رنگ هستند یا استفاده از رنگ‌های مکمل برای آیتم‌های مختلف؟

پاسخ این سوال بستگی به مراسمی که برای آن استایل می‌کنید و همینطور سلیقه و علاقه‌ی شخصی خودتان دارد. استفاده از سایه‌های رنگی یک رنگ خاص می‌تواند بسیار شیک و باکلاس باشد، و پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های مکمل هم استایلی چشم‌گیرتر و جسورانه‌تر خلق می‌کند. در آخر این شما هستید که انتخاب می‌کنید کدام گزینه برای شما و مراسمی که قصد شرکت در آن را دارید مناسب‌تر است.

  1. 3. آیا کت و شلوارهایی با رنگ‌های غیرمعمول (مثلا نارنجی جیغ) با کراواتی از همان رنگ، می‌تواند شیک باشد؟ آیا چنین لباسی برای یک مراسم رسمی مناسب است؟

    بله، کت شلوارهای رنگی می‌توانند هم شیک باشند و هم رسمی. با این حال بسیار مهم است که در نظر داشته باشید برای چه مراسمی این لباس را انتخاب می‌کنید. برای مثال یک کت شلوار به رنگ نارنجی جیغ ممکن است برای یک مراسم رسمی بیش از حد کژوال باشد اما برای مراسمی خودمانی‌تر و نیمه‌رسمی کاملا مناسب باشد. البته در مورد اینکه رنگ کراوات‌تان نیز با رنگ کت و شلوار یکی باشد بهتر است به این نکته توجه کنید که استفاده از رنگ مکمل می‌تواند استایلی متعادل‌تر پدید بیاورد که در نگاه اول بیشتر به دل بنشیند.

  2. 4. کدام رنگ‌های تاپ و تیشترت و شومیز برای پوست روشن و کدام رنگ‌ها برای پوست تیره مناسب‌تر هستند؟

    برای پوست‌های روشن، رنگ‌هایی مثل بژ، رنگ‌های پاستلی و آبی روشن گزینه‌های مناسب هستند و بر تن افرادی که پوستشان تیره‌تر است، رنگ‌هایی مثل سرمه‌ای، مشکی، قرمز تیره، یشمی و رنگ‌های جواهری تیره[2]‌ زیبایی بیشتری خواهند داشت.

  3. 5. آیا پوشیدن کت و شلوار، ظاهر زنان را مردانه‌تر می‌کند؟

    نه، پوشیدن کت و شلوار لزوما ظاهر یک خانم را مردانه نمی‌کند. زنان بسیاری هستند که به طور معمول کت و شلوار می‌پوشند و استایلی کامل زنانه دارند. همه چیز به این بستگی دارد که کت و شلوار را چطور استایل کرده و با چه اکسسوری‌هایی همراه می‌کنید. یک کت و شلوار خیاطی شده همراه با اکسسوری‌های زنانه می‌تواند گزینه‌ای فوق‌العاده خوب برای یک خانم باشد و استایلی پدید بیاورد که هم حرفه‌ای است و هم چشم‌نواز.

  4. 6. کدام طرح‌ها یا الگوها روی پارچه‌ی لباس باعث می‌شوند که شخص را لاغرتر به نظر بیاید و کدام یک شخص را چاق‌تر نشان می‌دهد؟

    طرح‌هایی که فرد را لاغرتر و ظریف‌تر نشان می‌دهند شامل راه‌راه‌های عمودی، طرح‌های چاپی ریز، و لباس‌های تک رنگ هستند. در سوی دیگر، راه‌راه‌های افقی، طرح‌های چاپی بزرگ و رنگ‌های روشن و رنگارنگ فرد را توپُرتر نشان می‌دهند.

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA
  5. 7. هنگام پوشیدن لباس‌های رسمی و کلاسیک، بهتر است از کیف دستی کوچک استفاده کنیم یا یک کیف بزرگ‌تر؟

    بستگی دارد برای چه مراسمی لباس می‌پوشید. در مراسم‌های رسمی‌تر، مثلا عروسی یا مراسم‌های «کراوات مشکی»، معمولا کیف دستی کوچک گزینه‌ی بهتری است. اما برای مراسم‌هایی که کمتر رسمی هستند، مانند یک مهمانی شام یا یک دورهمی شبانه، می‌توانید کیف دستی بزرگ‌تری به همراه ببرید تا هم استایل‌تان را به خوبی تکمیل کرده باشید و هم جای کافی برای وسایل مختلفی که همراه‌تان دارید داشته باشید.

  6. 8. آیا پوشیدن استایل سر تا پا جین از مد افتاده یا هنوز استایلی جذاب محسوب می‌شود؟

    استایل سر تا پا جین هنوز هم جای خود را دارد و اگر خودمانی بگوییم، استایلی «باحال» محسوب می‌شود! اما این استایل از شکل قدیمی و اولیه‌ی خود تغییراتی هم کرده است. این روزها کسانی سراپا جین می‌پوشند معمولا رنگ‌های مختلف جین را با هم ترکیب می‌کنند. برخی هم با استفاده از تکه‌های کوچکی از پارچه‌های دیگر مثل پارچه کبریتی یا تکه‌هایی از چرم، استایل سراپا جین را تکمیل می‌کنند. کلید خلق یک استایل سراپا جین که زیبا و چشمگیر باشد این است که سعی کنید عناصری منحصربفرد به آن اضافه کنید و سعی کنید با تغییر دادن جزئیات، استایل مختص به خودتان را خلق کنید.

  7. 9. خرید آنلاین پوشاک نسبت به خرید حضوری از مغازه چه مزایایی دارد؟

    خرید لباس از فروشگاه آنلاین و خرید حضوری از مغازه‌ها، هریک مزایای خاص خود را دارند و انتخاب میان این دو تا حد زیادی به ترجیح شخصی بستگی دارد. اما به عنوان برخی از مزایای خرید اینترنتی پوشاک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

راحتی: خرید آنلاین به شما اجازه می‌دهد که در فضای راحت خانه‌ی خودتان گزینه‌های مختلف را مقایسه کنید و خریدتان را بدون ایستادن در صف پرداخت انجام دهید.

تنوع: فروشگاه‌های آنلاین در مقایسه با مغازه‌های عادی معمولا تنوع بالاتری را ارائه می‌کنند و بازه‌ی گسترده‌تری از محصولات را با سایزها و رنگ‌های مختلف در اختیار مخاطب قرار می‌دهند؛ چرا که نسبت به مغازه‌ی فیزیکی کمتر با مشکل محدودیت فضا روبرو هستند.

مقایسه محصولات: خرید آنلاین مقایسه‌ی محصولات مختلف با یکدیگر را آسان‌تر می‌کند.

دسترسی: خرید آنلاین کار را برای کسانی که با مشکلات حمل و نقل مواجه هستند آسان می‌کند، مثلا کسانی که در محلی دورافتاده یا پرترافیک زندگی می‌کنند.

در نهایت این امر که خریدتان را با حضور در مغازه انجام دهید یا به صورت آنلاین، به شرایط و ترجیح شخصی شما و نوع لباسی که دنبالش هستید باز می‌گردد؛ هر گزینه مزایا و معایب خود را دارد و هیچ یک را نمی‌توان انتخابی غلط دانست.

 

  1. 10. کدام یک از طراحان مد که امروز زنده و فعال هستند برای فعالیت‌شان در راستای مد پایا و طراحی به‌یافتی به شهرت جهانی رسیده اند؟

    استلا مک‌کارتنی (Stella McCartney)، ویوین وست‌وود (Vivienne Westwood)، آیلین فیشر (Eileen Fisher)، فیبی انگلیش (Phoebe English)، کریستوفر رایبرن (Christopher Raeburn)، اورسلا د کسترو (Orsola de Castro)، ایدان (Edun)، تیمو ریسانن (Timo Rissanen)، جان پاتریک (John Patrick)، لیویا فرت (Livia Firth).

  2. 11. چرا به جای خریدن محصولات فست فشن (Fast Fashion) یا مد سریع از برندهای مشهور، سراغ Designer-piece ها یا محصولاتی که توسط طراحان مد و در مقیاس کم تولید می‌شوند بریم؟

    محصولات مد آهسته (Slow Fashion) و محصولات تولید شده توسط طراحان مد در مقایسه با محصولات فست فشن یا مد سریع پایدارتر هستند و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و معمولا از مواد اولیه‌ی باکیفیت‌تری تولید می‌شوند که ماندگاری بیشتری دارند و در نتیجه حجم پسماندهای لباس که از سر از گورستان‌های زباله در می‌آورند را کاهش می‌دهند. بسیاری از مد آهسته، طوری تولید شده‌اند که کاربرد متنوع داشته باشند و در طول زمان از مد نیافتند، بنابراین می‌توانید آنها را تا سالیان سال بپوشید. علاوه بر آن، خرید کردن از طراحان مستقل باعث حمایت از کسب‌وکارهای کوچک می‌شود و به رشد اقتصاد محلی کمک می‌کند. علاوه بر همه‌ی اینها، محصولات مد آهسته معمولا طراحی منحصربفردی دارند و از محصولات تولید انبوه که در فروشگاه‌های مد سریع پیدا می‌شوند تفاوت بارزی دارند که از چشم کسی دور نخواهد ماند.

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA
  3. 12. پیشرفت تکنولوژی در آینده‌ی نزدیک چه تاثیری بر طراحی مد دارد؟

    پیشرفت فناوری در آینده‌ی نزدیک احتمالا تاثیر عمیقی بر دنیای طراحی مد خواهد داشت. تکنولوژی‌های جدید همین حالا هم برای تولید پارچه‌ها و مواد اولیه‌ و طرح‌های جدیدی به کار می‌رود که پایدارتر و با محیط زیست سازگارتر هستند. فناوری چاپ سه-بعدی برای خلق لباس‌ها و اکسسوری‌های شخصی‌سازی شده استفاده می‌شود که طراح‌ها را قادر می‌کند با کمترین پسماند، محصولاتی منحصربفرد تولید کنند. به علاوه، از فناوری می‌توان برای ساخت مدل‌های مجازی استفاده کرد که در رویدادهای مختلف فشن مثلا رونمایی از مجموعه‌های جدید مورد استفاده قرار بگیرند و جایگزین مدل‌های واقعی شوند. از فناوری واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR) نیز می‌توان استفاده کرد تا مشتریان بتوانند بدون نیاز به حضور یافتن در مغازه، لباس‌ها را امتحان کنند و بر تن خود ببینند. بنابراین پیشرفت فناوری هم طراحان را قادر به تولید محصولاتی نوآورانه‌تر می‌سازد و هم به مخاطبان برای یافتن گزینه‌های مناسب کمک می‌کند.

  4. 13. صنعت مد و پوشاک چه تاثیری بر محیط زیست و تغییرات اقلیمی دارد؟

    فست فشن یا مد سریع تاثیر قابل توجهی بر محیط زیست دارد و به تغییرات اقلیمی دامن می‌زند. تولید محصولات فست فشن نیازمند انرژی و آب زیادی است و در فرایند تولید آنها از مواد شیمیایی پرخطری استفاده می‌شود. این فرایندها منجر به آلودگی آب و هوا می‌شوند که اثراتی منفی بر اکوسیستم‌‌ها دارند. علاوه بر اینها، فرایند تولید الیاف منصوعی مثل پلی‌استر و نایلون، نیاز به مقدار زیادی انرژی و منابع دارد که ردپای کربنی آن را قابل توجه می‌کند. علاوه بر اینها، حمل و نقل محصولات فست فشن از کارخانه به فروشگاه‌ها باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌گردد. در آخر، این محصولات معمولا پس از مدت کوتاهی دور انداخته می‌شوند و سر از گورستان‌های زباله در می‌آورند، و تجزیه‌ی آنها بسته به جنس‌شان ممکن است تا صدها سال زمان ببرد، این امر باعث افزایش تولید گاز متان می‌شود که نقش بسیار پررنگی در تغییرات اقلیمی دارد.

  5. 14. آیا کیفیت و ماندگاری چرم گیاهی پایین‌تر از چرم حیوانی است؟

    چرم وگان که به نام چرم گیاهی یا چرم مصنوعی هم شناخته می‌شود معمولا کم‌کیفیت‌تر از چرم طبیعی است و به اندازه‌ی آن ماندگاری ندارد؛ چرم طبیعی در صورتی که به درستی از آن محافظت کنید، تا دهه‌ها باقی خواهد ماند در حالی که بیشتر چرم‌های مصنوعی طی چند سال از بین می‌روند. اما با پیشرفت فناوری و روش‌های نوآورانه در سال‌های اخیر، نمونه‌هایی از چرم مصنوعی ساخته شده که می‌تواند از لحاظ کیفیت و ماندگاری با چرم طبیعی رقابت کند.

  6. 15. یک فرد برای تبدیل شدن به یک استایلیست حرفه‌ای در زمینه‌ی مد نیاز به چه توانمندی‌هایی دارد؟

    برای تبدیل شدن به یک استایلیست حرفه‌ای، باید سلیقه‌ی خوبی در فشن داشته باشید، دنیای مد و پوشاک را به خوبی بشناسید، توانایی بسیار بالایی در ارتباط برقرار کردن با دیگران داشته باشید، و از زیر و بم صنعت مد و پوشاک آگاهی داشته باشید. علاوه بر این باید اصول استایل کردن را فرا گرفته باشید و بتوانید با انواع مختلفی از افراد که هر کدام روحیات خاص خود را دارند کار کنید. علاوه بر این، داشتن مدرک آکادمیک در زمینه‌ی فشن یا استایلینگ بسیار به نفع‌تان خواهد بود. در آخر، داشتن یک پورتفولیو از کارهایتان برای نمایش دادن توانایی‌ها و تجربه‌تان اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

حرف آخر

این پانزده سوالی بود که ما از چت بات GPT پرسیدیم. شاید با قطعیت نتوان گفت که پاسخ‌های این ربات به پرسش‌های ما صددرصد درست بود یا نه، مخصوصا که برخی قسمت‌های آن به سلیقه و نظر شخصی بازمی‌گردد؛ اما بی‌تردید این امر که چنین پاسخ‌های مفصل و پر از جزئیات را یک هوش مصنوعی ارائه کرده و نه یک انسان، واقعیتی ا‌ست که مخاطب را به حیرت وا می‌دارد! ظاهرا از همین حالا می‌توان با قاطعیت گفت که بسیاری از امور که امروزه توسط انسان‌ها انجام می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور به ربات‌های هوشمند سپرده خواهد شد. ما که از گفتگو با Chat GPT لذت بردیم، توصیه می‌کنیم شما هم به سراغ این ربات خوش‌سخن بروید و سوالاتی که در نظر دارید را از او بپرسید، بی‌تردید از پاسخ‌هایی که خواهید گرفت شگفت‌زده خواهید شد‍!

 

[1]  Black-Tie Events: مراسم‌هایی رسمی یا نیمه‌رسمی که در رسوم قرن نوزدهمی بریتانیا ریشه دارد و معمولا در آن آقایان کت و شلوار رسمی با کراوات یا پاپیون سیاه بر تن می‌کنند.

[2] Deep Jewel colors: در انگلیسی به رنگ‌هایی گفته می‌شود که در جواهرات و سنگ‌های نیمه‌قیمی دیده می‌شود، از جمله رنگ یاقوت کبود، زمرد سبز، یاقوت قرمز، یاقوت ارغوانی، سنگ سیترین زرد، سنگ توپاز زرد و…