با انواع پارچه آشنا شویم

 

 فیبرهای گیاهی:

 

پنبه

پنبه از گیاه پنبه بدست می آید. فیبرهای آن شبیه به روبانهای صاف و پیچ خورده اند. از ویژگی های پنبه: قدرت جذب بالا، استحکام، قابلیت خشک شویی، رنگ پذیری و ماندگاری رنگ.

پنبه از نظر اقتصادی نیز بسیار پارچه پرکاربردی است.

 

 

 

لینن

لینن یک فیبر سلولوزی است که از ریشه گیاه فلکس بدست می آید. فیبرهای آن در زیر میکروسکوپ به شکل قطعات کوچک و نرم بامبو است.

از ویژگی های لینن: استحکام بالا ( دو برابر پنبه) ، قابلیت شستشو با دست و خشک شویی، قدرت جذب عالی و قابلیت ارتجاعی کم.

لینن برای آب و هوای گرم مناسب است.

 

 

 

فیبرهای حیوانی:

 

پشم

 پشم از گوسفند بدست می آید. فیبرهای سطح آن نامرتبند و در برخی نقاط درهم تنیده اند.

از ویژگی های پشم: ضد چروک، ضد لکه و با دوام بالا. پشم با توجه به اینکه عایق هواست، برای فصل زمستان بسیار مناسب است.

 

 

 

 

سیلک

سیلک (ابریشم) از پیله کرم ابریشم بدست می آید. فیبر آن نرم و براق و دو رشته ای است. ابریشم به دلیل درخشندگی و زرق و برقش لاکچری ترین پارچه است.

از خصوصیات این جنس پارچه: قدرت جذب بالا، ظاهر براق و درخشان، و قابلیت بسیار بالای نگهداری رنگ. ابریشم نیز همانند پشم عایق هواست و برای فصل سرد مناسب است.

 

فیبرهای مصنوعی:

 

ریون

ریون یک فیبر نیمه مصنوعی است که از سلولز چوب بدست می آید. فیبرهای آن نرم و کریستالی شکل هستند. از ویژگی های ریون: قدرت جذب بسیار بالا، نرم و راحت، رنگ پذیری سریع، هنگام خیس شدن ضعیف است، به سادگی لکه دار می شود و هنگام خشک شدن آب می رود. بدلیل تنفس کم پارچه، ممکن است سرما را بیشتر احساس کند.

 

 

 

 

 

نایلون

پارچه نایلون از سنگ ذغال بدست می آید. فیبرهای آن ظاهری نرم دارند. نایلون ویژگی های زیادی دارد که از میان آنها میتوان به نرمی، وزن سبک، استحکام زیاد و قدرت کشسانی بالا اشاره کرد. نایلون ضدآب و ضد باد است و برای ورزش بسیار مناسب است.

 

 

 

 

 

اکرلیک

اکریلیک از پِترولم بدست می آید. فیبرهای آن کمی موجدار و نیمه شفاف اند. خصوصیات اکریلیک: خشک شدن سریع، شستشوی آسان، حفظ قوام پارچه بعد از شستشو.

اکرلیک برای مقاصد ورزشی مناسب است اما حسی مصنوعی دارد.

 

 

 

پلی استر

پلی استر نیز همانند اکریلیک از پِترولم بدست می آید. فیبرهای آن همانند تار مو هستند و به نایلون شبیه اند. خصوصیات این نوع پارچه: بسیار محکم و قوی، با شستن آب نمی رود و باز نمی شود و براحتی رنگ می پذیرد.

پلی استر برای لباسهای ورزشی مناسب است، اما بدلیل اینکه منافذ تنفس ندارد و حسی مصنوعی ایجاد می کند، باکتری ها را نیز به خود جذب می کند و به همین باعث ایجاد بو می شود.

 

 

Share