دسته‌بندی نشده

تاثیرات متقابل مُد و هنر معاصر – بخش یکم

با نگاهی به هنرمندان سورئال و دادا و نیز ارتباط آنان با طراحان مد و لباس سورئال می توان شروع تاثیرات دوجانبه هنرهای تجسمی و مفهومی طراحی لباس را بررسی کرد. برای آغاز به سراغ هنرمند اسپانیایی سالوادور دالی می رویم. با اینکه دالی تمام توان ذهنی و فیزیکی خود را در نقاشی گذاشته بود، اما رفتارهای او در زندگی روزمره و نیز آثار غیرنقاشانه او بخشی از کارنامه ی هنری اش محسوب می شوند.او به خوبی می دانست که چگونه مردم را تحت تاثیر قرار دهد. طراحی های لباس بداهه و غیرمنتظره اش یا اجراهای سورئالیستی او از جمله راه رفتن معروف وی با لباس غواصی در خیابان  های نیویورک بخشی از همین ویژگی است. به اعتقاد منتقدین هنر، حرکات و طرح های دالی در آن زمان چیزی بیش از خودنمایی نبوده است. اما حال با گذشت سالها از آن دوران می توان به استعداد خارق العاده ی او در زمینه طراحی لباس مفهومی پی برد. از نمونه های بارز این طرح ها کت مردانه افرودیژیاک است که دالی لیوان های پرشده با لیکور و نی آب خوری را بر لباس خود می چسباند که مفهوم مصرف شدگی را با خود به همراه داشت. دالی در این اثر با توجه به عناصر خواب و رویازدگی هایش سعی کرد تضادی بین انسان و اشیا بوجود آورد. این یکی از مهمترین عناصر خلق یک اثر سورئالیستی است؛ یعنی قرار دادن و همنشین کردن دو پدیده ی طبیعی در موقعیتی غیرطبیعی.

 

  

راست: کت افرودیژیاک، سالوادور دالی

چپ: لب یاقوت، سالوادور دالی

دالی مخالف هرگونه محدودیتی بود و علاوه بر حرفه اصلی اش یعنی نقاشی، دست به هرکاری برای خلق ایده هایش می زد و خود می گفت که در همه چیز سررشته دارد. او در همه جا حضور داشت؛ حتی در عرصه مد. نام دالی در دنیای مد در کنار نام طراح ایتالیایی اِلسا اِسکیاپارلی دیده می شود و همکاری های زیادی بین این دو در زمینه طراحی لباس صورت گرفته است.

 

راست: طرح مشترک دالی و اسکیاپارلی، کلاه کفش

چپ:طرح مشترک السا اسکیاپارلی و سالوادور دالی، لباس اسکلتی

 

اسکیاپارلی به عنوان نخستین طراح و هنرمندی که تغییری اساسی و بنیادین در مد و نظام وابسته به آن به وجود آورد، شخص مناسبی برای همکاری با دالی بود. او در طراحی لباس یک سورئالیست غریزی بود. اسکیاپارلی با هنرمندان دیگری همچون کریستین برار هنرمند و تصویرگر و طراح لباس فرانسوی و ژان کوکتو شاعر و نقاش فرانسوی همنشینی و تاثیرپذیری داشت. طرح زیبای کوکتو که اسکیاپارلی پشت یک پیراهن زنانه اجرا کرد، نیم رخ دو زن را به گونه ای نشان می دهد که فضای خالی بین آنها تبدیل به گلدانی برای گل ها شده است.

 

طرح مشترک السا اسکیاپارلی و ژان کوکتو، پیراهن زنانه

 

او اغلب از موادی در طرح های خود استفاده می کرد که نامعمول بودند؛ از شیشه و طلق های پلاستیکی گرفته تا لاتکس و سلفون، تا بدین ترتیب طراحی لباس های خود را به درجه ای از اثر سورئالیستی تبدیل کند.

همکاری دالی با اسکیاپارلی توجه دنیای مد را نیز به سوی او کشاند و موجب سفارش هایی جدید از وادی مد برای او شد. "باران بهاری" از جمله مهمترین آثار در زمینه طراحی پارچه است که به سفارش میلتون شیفر، صاحب یکی از بزرگترین کارخانه های نساجی آمریکا طراحی کرد و تولید شد. طرحی که با تکنیک چاپ دستی و رنگرزی خمره ای بر پارچه کتانی چاپ شد. این پارچه زیبا در سال ۱۹۵۰ در نیویورک به نمایش درآمد.

سالوادور دالی، باران بهاری

 

ادامه دارد