دسته‌بندی نشده

ترندهای اکسسوری زنانه در سال 2023

در این مقاله قصد داریم ترندهای اکسسوری زنانه برای بهار و تابستان سال 2023 را بررسی کنیم و ببینیم در دنیای مد امسال چه اکسسوری‌هایی بیشتر مطرح هستند و مورد توجه علاقه‌مندان عرصه‌ی مد و فشن قرار گرفته‌اند.

ماه فشن که هر ساله از سپتامبر شروع و در اکتبر به پایان می‌رسد، امسال به طور کامل و با تمام توان به صحنه بازگشت، با نمایش آثار بیش از 330 طراح در چهار شهر مختلف، و بر خلاف چند سال قبلی به صورت کاملا واقعی و غیرمجازی!

رویدادهای این ماه نشان داد که برای بهار و تابستان 2023، تمرکز خاصی بر اکسسوری وجود دارد و آثار خلاقانه و آوانگارد، بیشتر توجهات را به خود جلب کردند. ما شاهد این بودیم که کیف ها و کفش‌ها نه فقط به عنوان مکمل لباس، بلکه به عنوان بخشی جدانشدنی از استایل ایفای نقش کرده و لایه‌ای جدید از جزئیات و بافت به هر استایل اضافه می‌کردند.

بسیاری از طراحان، کیف‌هایی را به دست مدل‌ها داده بودند که جنس‌شان از همان پارچه‌ای بود که لباس اصلی، از جمله کت و شلوار با آن دوخته شده بود. در نمایش والنتینو (Valentino) که اکسسوری‌ها حتی با صورت مدل هماهنگ شده بود.

ما شاهد این بودیم که طراح‌ها به احساس شوخ‌طبعی و هنرمندانه‌ی خود بها داده و اکسسوری‌هایی عجیب، بامزه و غیرعادی ارائه کرده بودند؛ از پاشنه‌های آبستره و انتزاعی گرفته تا کیف‌های عروسکی تا استفاده از اکسسوری‌های اشرافی مانند دستکش‌های بسیار شیک در نمایش شنل (Chanel).

در ادامه‌ی این مقاله به پنج ترند مربوط به اکسسوری اشاره می‌کنیم که بر اساس آنچه در ماه فشن دیدیم، در فصل بهار و تابستان 2023 مد خواهند بود.

ترند اکسسوری شماره 1: کیف‌های بزرگ و اورسایزد (Oversized)

به نظر می‌رسد کیف‌های اورسایزد و بزرگ دوباره روی مد آمده‌اند. این خبر برای خانم‌هایی که عادت دارند وسایل زیادی با خود حمل کنند خبر بسیار خوبی است! در چند سال گذشته کیف‌ها سال به سال کوچک‌تر شدند و حالا ظاهرا این روند معکوس شده. در نمایش‌های امسال دیدیم که طراحان کیف‌هایی بسیار بزرگ را به دست مدل‌ها دادند، کیف‌هایی که حتی در بعضی موارد از نصف قد مدل هم بلندتر بودند. آثار پرادا (Prada)، لویی ویتون (Louis Vuitton) و مارنی (Marni) از این نظر جلب توجه می‌کردند.

ترند اکسسوری شماره 2: پاشنه‌های انتزاعی

در نمایش‌های ماه مد امسال شاهد این بودیم که طراحان، شکل سنتی پاشنه‌ی کفش را کنار گذاشته و به سراغ اشکال و طرح‌های جالب و متفاوت رفتند. پاشنه‌ی منحنی و طلایی در کفش‌های دریس ون نوتن (Dries Van Noten) نمونه‌ای زیبا از این ترند بودند.

ترند اکسسوری شماره 3: زیورآلات درشت

در چند سال گذشته شاهد این بودیم که زیورآلات ظریف در مرکز توجه بودند و آیتم‌های کوچک لایه لایه کنار هم قرار می‌گرفتند تا استایلی کامل بسازند؛ اما نمایش‌های ماه فشن امسال نشان داد که تغییر در راه است. طراحان مد در نمایش‌های امسال از زیورآلات درشت و حجیم رونمایی کردند و معلوم شد که ذهنیت «هرچه بزرگتر، بهتر»، ذهنیت غالب در میان طراحان بوده.

ترند اکسسوری شماره 4: دستکش

با افزایش محبوبیت سریال‌های مرتبط با دوره‌ی نیابت سلطنت یا دوره‌ی ریجنسی (Regency era) مانند سریال بریجرتون (Bridgerton) یا سریال عصر طلایی (The Gilded Age)، علاقه‌ی مخاطبان به پوشش تجملی و پر زرق و برق افزایش پیدا کرده است. این ترند در نمایش‌های ماه فشن امسال در استفاده‌ی خلاقانه از دستکش‌ها نمود پیدا کرد. از تزئینات الهام گرفته از طبیعت وحشی در آثار بوتگا ونتا (Bottega Veneta) گرفته تا رویکرد بسیار مفهومی بوتر (Botter) در مواجهه با این اکسسوری، دستکش‌ها نقش مهمی در ماه فشن امسال داشتند.

ترند اکسسوری شماره 5: جوراب‌های ساق بلند

در حالی که سال گذشته جوراب‌های بدون ساق را همه جا می‌دیدیم، در این ماه فشن شاهد استفاده‌ی زیاد از جوراب ساق بلند بودیم که بیانگر رواج آن در سال 2023 است. جوراب مناسب هرچند امری جزئی به نظر می‌رسد اما می‌تواند تاثیر مهمی بر جذابیت استایل داشته باشد. نکته‌ی دیگری که در مورد جوراب‌ها جلب توجه می‌کرد استفاده از جوراب همرنگ با بقیه‌ی لباس و ساختن استایل‌های تک رنگ بود.

جدای از این پنج ترند مهم در اکسسوری‌های زنانه برای سال 2023، با نگاه به نوشته‌ی Trendstop در وبسایت fashionunited.com درباره‌ی همین موضوع، می‌توانیم چشم‌انداز بهتری از مد بهار و تابستان 2023 داشته باشیم.

ترجمه‌ی این نوشته را می‌توانید در ادامه‌ی مقاله‌ی ما بخوانید:

«طراحی اکسسوری‌های فصل جدید، از مرزهای قاره‌ها عبور کرده و دنیاهای مختلفی را در بر می‌گیرد، هنر دوره‌های پیشین را زنده می‌کند و برای مخاطبِ نوین بازآفرینی می‌کند. تکنیک‌هایی که از نسل‌های قبلی به ارث رسیده، و کارِ دستِ افرادی خلاق که اکسسوری‌های دست‌ساز برای خودشان تولید می‌کنند، با تاثیرات عصر دیجیتال، ترکیب رنگ‌های شاداب و استفاده‌ی خلاقانه از سیلوئت‌ها ترکیب می‌شوند تا زیبایی‌شناسی تلفیقی جدیدی را پدید بیاورند.

خلاقیت در طراحی به‌یافتی

طراحان با استفاده از اجزای اشیای قدیمی به عنوان ماده‌ی اولیه، جانی دوباره به آنها می‌دهند و با استفاده از تکنیک‌های طراحی به‌یافتی، اکسسوری‌هایی خلاقانه و بی‌سابقه خلق می‌کنند. در یک سو تکه‌پارچه‌های باقی‌مانده از تولید لباس به هم متصل می‌شوند و یک کمربند کرستی رنگارنگ پدید می‌آورند؛ و در سوی دیگر بند چرمی یک کفش قدیمی به گوشواره‌ای دستساز بدل می‌شود. حتی پسماندهای دورریخته شده هم مورد استفاده‌ی مجدد قرار می‌گیرند، مانند نمونه‌ای که کیسه‌های پلاستیکی که طرح‌های گرافیکی روی آنها چاپ شده بود درون یخ قرار گرفتند تا بیانیه‌ای زیست‌محیطی ارائه کنند.

اکسسوری‌های شوخ‌طبعانه و متاورس

امسال غیر از خود علاقه‌مندان مد و فشن، آواتارهای آنها نیز نیاز به اکسسوری پیدا کرده‌اند! اکسسوری‌هایی که درخورِ هر آواتاری هستند و به دنیای غیرواقعیِ مجازی، حس و حالی شوخ‌طبعانه می‌بخشند. اکسسوری‌های چرمی با طراحی کارتونی، کلاه‌های عرق‌چین که در طراحی آنها از آدم‌فضایی‌ها الهام گرفته شده و آستین‌هایی که بافت عجیب و نامعمولی دارند در رنگ‌هایی شاداب و خاص ارائه می‌شوند که از دنیای متاورس الهام گرفته‌اند.

فرم‌های اغراق‌شده و اکسسوری‌هایی که با استایل «واقعیتِ افزوده» یا همان AR خلق شده‌اند، سیلوئت‌هایی غیرمنتظره خلق می‌کنند که شبیه به کاراکترهای بازی‌های ویدیویی هستند، کاراکترهایی که معمولا جایشان در دنیای دیجیتال است.

Statement-piece هایی جهانی

برای بزرگداشت استایل‌های چندفرهنگی، صنایع دستی سنتی از سراسر جهان برای انسان امروزی بازتعریف می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. روسری‌های طرح‌دار با الگوی هندسی «چاپ کَلاقه‌ای» یا «باتیک» (Batik)، اکسسوری‌های مو با طراحی اغراق‌شده و بافت‌های پیچیده، و زیورآلات بزرگ یا اورسایز (Oversized)، میراث جهانی در تکنیک‌هایی چون بافت، فلزکاری و چاپ دستی را دوباره زنده کرده‌اند و در عین حال با ترکیب رنگشان زیبایی‌شناسی جسورانه و مدرنی را به معرض نمایش می‌گذارند».