دسته‌بندی نشده

استایل مونوکروم یا تک‌رنگ

استایل مونوکروم چیست؟

استایل مونوکروم، مونوکروماتیک که در لغت به معنی «تک‌رنگ» است، همانطور که از نامش پیداست به استایلی گفته می‌شود که تمام آن تنها از یک رنگ تشکیل شده باشد. برخی بر این باورند که استایل مونوکروم در اصل فقط به استایل تمام-سفید و یا تمام-مشکی اطلاق می‌شود، اما در واقع این استایل انواع طیف رنگی، تُنالیته‌ و سایه‌های متفاوت هر رنگ را در برمی‌گیرد.

پوشش تک رنگ جزو ترندهای جدید در دنیای فشن است، اما با وجود تازگی به سرعت جای خود را در دنیای مد و فشن باز کرده است. ترند تک رنگ فقط محدود به پوشیدن لباس سراسر مشکی یا سفید نیست؛ بلکه این استایل حتی پوشیدن سایه‌های رنگی مختلف از یک خانواده‌ی رنگی را نیز شامل می‌شود. سایه‌های مختلفی از قرمز، آبی و سبز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با هم ترکیب کرد و پوششی پدید آورد که در کنار هم شگفت انگیز به نظر برسند!

برای مثال تنالیته رنگی سبز را در نظر بگیرید؛ قسمت‌های مختلف پوشش شما ممکن است از سبز روشن تا تیره را در برگیرد، یا مثلا سبزی که درصد رنگ زرد در آن بالاتر است با سبزی که به رنگ آبی نزدیک‌تر است همراه شود، هیچ اشکالی ندارد، تمام آن‌ها تنالیته‌ها و سایه‌های مختلف رنگ سبز هستند و پوشیدن‌شان با هم در حیطه‌ی استایل مونوکروم قرار می‌گیرد.

مونوکروم,تک رنگ,استایل,مد,آستین,aassttiinn

چه کسانی خالق اولین استایل مونوکروم بودند؟

اصطلاح مونوکروم محدود به فشن نیست و در دنیای هنر و نقاشی نیز کاربرد دارد. اعتقاد بر این است که اثر «میدان سیاه» از کازیمیر مالویچ که در سال 1915 تکمیل شد، اولین اثر تک‌رنگ در تاریخ هنر است. هر چند، برخی استدلال‌ها وجود دارد که منشا مونوکروم را بسیار پیش از آن و در زمان قبل از قرن بیستم می‌دانند. در سال 2019 مونوکروماتیک به عنوان یک ویژگی برای آثار، در نقاشی و بعد معماری مدرن و پست‌مدرن ریشه‌ می‌کند و سپس پا را فراتر نهاده و به دنیای مد و پوشاک هم نفوذ می‌کند.

ملکه‌ی سابق بریتانیا (The Queen) از اولین کسانی بود که استایل تک رنگ را به محبوبیت رساند. او از اواسط قرن اخیر شروع به پوشیدن لباس‌های تک رنگ کرد و این کار را به قدری خوب انجام می‌داد که کتابی با نام «ملکه‌ی رنگین‌کمانی ما» (Our Rainbow Queen) در این رابطه به چاپ رسیده است.

مونوکروم,تک رنگ,استایل,مد,آستین,aassttiinn

دلایلی برای پوشیدن لباس مونوکروم

مونوکروم یک روند مد ساده یا مینیمال است که پیروی از آن را می‌توان به همه توصیه کرد. استایل تک رنگ به‌جای توجه به گران‌ترین برندها برای یافتن یک آیتم از یک مد خاص، به شدت به مینیمالیسم و ساده‌گرایی متکی است و همین امر ورود به آن را آسان می‌سازد.

هیچ برندی فروشنده‌ی لباس مونوکروم نیست، بلکه این شما هستید که انواع مختلفی از برندها یا لباس‌های مختلف‌تان که از یک طیف رنگی هستند را کنار هم می‌چینید و برای خودتان استایل مونوکروم می‌سازید.

علاوه بر اینها، استایل مونوکروم از لحاظ بصری این تاثیر را دارد که فرد را خوش‌هیکل‌تر و بلند قدتر نشان می‌دهد. این امر به دلیل از بین رفتن مرز رنگی میان لباس‌هایی است که پوشیده‌اید. به همین دلیل با استایل مونوکروماتیک، قدرتمندتر به نظر خواهید آمد و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. به همین دلیل هم هست که اغلب سیاستمداران معمولا با استایل مونوکروم در فضای عمومی ظاهر می‌شوند و پوششی انتخاب می‌کنند که در عین منحصر به فرد بودن، یک دست نیز باشد.

مونوکروم,تک رنگ,استایل,مد,آستین,aassttiinn

نکاتی مهم در استایل مونوکروم

حالا به بررسی نکاتی می‌پردازیم که پیروی از آنها در استایل مونوکروم اهمیت بالایی دارد:

  • از پارچه‌هایی با جنس‌های متفاوت استفاده کنید:

    از آنجایی که در استایل مونوکروم تنها از یک رنگ استفاده می‌شود، بنابراین برای ایجاد تفاوت و جلوگیری از یکنواختیِ پوشش، بهتر است سراغ پارچه‌هایی با جنس‌ها و بافت‌های مختلف بروید. برای مثال با خیال راحت پارچه‌های چرم، خز، ساتن، پارچه پولکی و براق، پارچه توری و… را که از یک رنگ هستند با هم ترکیب کنید و از همنشینی تنالیته‌های مختلف یک رنگ لذت ببرید.

  • به استایل خود اکسسوری اضافه کنید: 11

    این نکته مختص استایل مونوکروم نیست و برای کامل کردن هر استایلی، اکسسوری‌ها بهترین راهکار برای خوش‌پوش بودن یا اصطلاحا استایلیش (Stylish) بودن هستند. فرقی نمی‌کند کیف دستی باشد یا کفش، کلاه، دستمال گردن، دستکش، کمربند، انواع زیورآلات یا حتی رنگ ناخن‌هایتان، مهم این است که اکسسوری‌ها را وارد استایل مونوکروماتیک خود کنید تا زیبایی آن را دو چندان کنید. در مورد سایز اکسسوری هم نگران نباشید، هم می‌توانید از اکسسوری‌هایی که به صورت اغراق‌آمیز بزرگ هستند استفاده کنید یا اگر اکسسوری‌های ظریف و کوچک با استایل شخصی شما سازگارتر هستند از آنها استفاده کنید، اما در هر حال از استفاده از اکسسوری غافل نشوید.

مونوکروم,تک رنگ,استایل,مد,آستین,aassttiinn

  • استایلتان را با لایه‌های متعدد لباس ایجاد کنید:

    با پوشیدن یک تاپ یا یقه اسکی که رنگ آن کمی تیره‌تر یا روشن‌تر از بقیه‌ی لباس‌هایی که پوشیده‌اید باشد (مثلا کت، پالتو یا پیراهن)، و سپس ست کردن یک اکسسوری مانند گوشواره یا کیف یا حتی جوراب با همان رنگ تاپ یا یقه اسکی، ضمن اینکه استایل مونوکروم خود را حفظ کرده‌اید ظاهرتان بسیار چشم‌نوازتر خواهد شد.

  • رنگ مناسبی انتخاب کنید:

    هنگام انتخاب یک رنگ برای استایل مونوکروم، به این نکته توجه کنید که رنگ انتخابی شما با رنگ پوست‌تان همخوانی داشته باشد. به رنگ پوستتان دقت کنید، در مورد اینکه چه رنگ‌ لباس‌هایی با هر طیف از رنگ پوست سازگار هستند اطلاعات کسب کنید و سپس رنگی را برای استایل مونوکروم خود انتخاب کنید که با رنگ پوستتان سازگاری داشته باشد.
    اگر دارای پوست رنگ روشن یا سرد هستید، بهترین رنگ‌ها برای شما در رنگ‌هایی در طیف سرد هستند، رنگ‌های الهام گرفته از اقیانوس و دریا. برای این منظور آبی روشن و یخی، سبز زمردی، بنفش تیره و روشن و صورتی برای شما مناسب هستند. اگر می‌خواهید از رنگ‌های گرم استفاده کنید بهتر است به سراغ قرمز یاقوتی، قرمز روشن، و یا زرد لیمویی بروید.
    اگر پوست تیره یا گرم دارید، رنگ‌های طبیعی بهترین رنگ‌ها برای شما هستند. رنگ‌هایی مانند قرمز، هلویی، نارنجی، کهربایی، طلایی و زرد سازگاری خوبی با رنگ پوستتان خواهند داشت. شما همچنین باید طیف‌های گرمتر از رنگ‌های سرد، مانند زیتونی، ارغوانی و قرمز بنفش را بپوشید.

مونوکروم,تک رنگ,استایل,مد,آستین,aassttiinn

با استایل مونوکروم منحصر به فرد و شیک باشید

در نهایت و با تمام مطالبی که گفته شد، یادتان باشد که همیشه بهتر است همزمان با پیش بردن هر استایلی، از استایل شخصی خودتان غافل نشوید و سلیقه‌ی شخصی خودتان را نیز وارد استایل کنید. پیشنهاد می‌کنیم بار دیگر با نگاهی جدید به کمد لباس‌تان نگاه کنید، شاید با پیدا کردن تنالیته‌های مختلفی از یک رنگ خاص و جفت و جور کردن لباس‌های همرنگی که زیاد سراغ‌شان نمی‌رفتید بتوانید پوششی چشم‌نواز و مونوکروماتیک برای خود بسازید و از پوشیدن آن لذت ببرید. اگر هم برای کامل کردن استایل مونوکروم خود نیاز به آیتم خاصی دارید، به فروشگاه اینترنتی آستین سر بزنید و با خرید اینترنتی لباس و اکسسوری، آیتم‌های لازم برای استایل مونوکروم‌تان را تکمیل کرده و در وقتی که برای خرید سپری می‌کنید صرفه‌جویی کنید.