طراحی لباس فیلم و تئاتر

طراحی لباس فیلم و تئاتر

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که فیلمی را تماشا کنید و از لباس های استفاده شده در آن حیرت زده شوید؟ آیا برایتان سوال پیش آمده که چه کسی تصمیم می گیرد هر کدام از کاراکترها چه شکلی هستند و چه لباسی می پوشند؟

در این مقاله با تاریخچه و چگونگی طراحی لباس آشنا خواهید شد.

 

طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس در واقع پروسه ای از ساخت استایلی منسجم و ظاهری مشخص برای شخصیت هایی در برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، اپرا، تئاترهای موزیکال، باله و دیگر انواع هنرهای اجرایی است.

طراحان لباس با کسانی مثل کارگردانان و طراحان صحنه کار می کنند تا به کمک یکدیگر، دنیایی را که ما در تلویزیون و روی صحنه می بینیم را خلق کنند.

 

 

تاریخچه طراحی لباس

طراحی لباس تاریخچه ای بلند دارد. در یونان باستان، نمایش نامه نویس آشیلوس که در قرن ۵ قبل از میلاد می زیست، لباس های لباس های خاصی را برای بازیگرانش  برای اجرای تراژدی هایش درست کرد.

در قرون وسطی و رنسانس، صحنه آرایی و لباس تبدیل به المان هایی بسیار مهم در بازی های صحنه شدند. این المان ها کمک می کردند تا یک حس و حالت ضبط شود، یک واقعه رنگارنگ جذاب خلق شود و مخاطب را سرگرم کند.

اما در آن زمان ایده ای منسجم از چگونگی لباس یک کاراکتر وجود نداشت. در زمان شکسپیر، اجراکننگان تئاتر های او خود لباس هایشان را فراهم می کردند.

در قرن شانزدهم میلادی، تعدادی از دسته های تئانری مسافر، گونه ای از تئاتر را به نام کمدیا دل آرته اجرا کردند. لباس های این نوع تئاتر کاراکترهایی تیپیکال را مانند دختر خدمتکار، دکتر و یک دلقک را نشان می داد. همه ی مخاطبان با دیدن لباس های این بازیگران متوجه خصوصیات کاراکترهایشان می شدند.

در طول سالیان ۱۷۷۰ تا ۱۸۷۰ ، نیاز برای دقت بیشتر در طراحی لباس شدت گرفت. به دلیل اینکه تعداد اجرا های صحنه ای و دسته های تئاتری دوره گرد بیشتر شده بود و مردم با لباس فرهنگ های مختلف در دنیا بیشتر آشنا شده بودند.

با ورود به قرن نوزدهم، طراحی لباس تبدیل به یکی از هنر های تخصصی شد، و دو ایده ی اصلی در آن مطرح شد. یکی " دقت تاریخی"  یا ضبط حالت یک دوره زمانی مشخص، و دیگری " رویکرد مفهومی " ، که در آن لباس ها تصویری را شکل می دهند که ارتباطی با زمان و مکانی تاریخی ندارند. با نگاهی به برخی فیلم ها و اجراها متوجه این ایده می شویم.

در هر حال چیزی که مهم است بدانیم این است که حتی زمانی که می خواهیم یک دوره زمانی را تصویر کنیم، طراح صرفا ملزم نیست که کاملا با جزئیات تعریف  شده ی آن دوره پیش برود؛ بلکه اغلب می توان تغییرات نرمی را وارد آن استایل تاریخی کرد.

 

مراحل طراحی لباس

طراحان کاستوم مراحل بسیاری را سپری می کنند تا در نهایت یک لباس کامل را خلق کنند.

در ابتدا، طراح متن نمایشنامه یا فیلم نامه را می خواند و متوجه می شود که آن شو یا اجرا در چه مورد است. سپس با کارگردان اجرا ملاقات می کند تا تصویر ذهنی او را در مورد اجرا متوجه شود. در این زمان، طراح لباس باید با طراح صحنه آرا و نورپردازان نیز ملاقات و مشورت کند.

با استفاده از تمام این اطلاعات، و حتی انجام تحقیقات بیشتر در طول این پروسه، طراح لباس اسکیس هایی مقدماتی از هر کاراکتر تصویر می کند. این اسکیس ها بعدا توسط کارگردان و باقی تصمیم گیرندگان تیم  دیده می شود. این ایده ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرند، تغییرات اعمال می شود و طرح ها اصلاح می شوند. سپس، زمانی که طرح ها تائیدیه نهایی گرفت، طراح نقاشی هایی کامل و با جزئیات ارائه می دهد. سپس این طرح ها به دست خیاطان و کسانی که لباس ها و اکسسوار ها را درست می کنند می رسد و کار طراح در اینجا به پایان می رسد.

 

منبع:

www.study.com/acadaemiclessons

 

Share