پیراهن مشکی کوچک

                              

هنگامیکه ما به لباسهای همیشگی کمد خود نگاه می کنیم، معمولاً به این سه عامل فکر می کنیم: ساده، شیک، مناسب برای هر شخص. نمونه پذیرفته شده لباس همیشگی، "پیراهن کوچک مشکی" است. زمانی که این عبارت شنیده می شود، تقریباً تمام خانم ها و حتی آقایان یک تصویر مشابه را در ذهن مجسم می کنند: یک پیراهن ساده، شاید بند دار- شاید بدون بند، کوتاه، و قطعاً به رنگ مشکی.

                                

پس دلیل همیشگی بودن این پیراهن مشکی کوچک چیست؟

 

تا قبل از دهه بیست میلادی، رنگ مشکی فقط در مراسم عزاداری استفاده می شد و پوشیدن آن در زمان های دیگر نامناسب به نظر می رسید.

در دهه بیست مفهوم پوشیدن لباس مشکی تغییر کرد. در سال ۱۹۲۶، طراح معروف فرانسوی "گابریل کوکو شنل" تصویری از پیراهنی بسیار شیک و زیبا در مجله وُگ آمریکایی منتشر کرد. این پیراهن بسیار کوتاه، کاملاً راسته، خیلی ساده و از همه مهم تر به رنگ مشکی بود. وُگ از آن به عنوان " فورد شنل" یاد کرد که ساده و فراگیر بود. این مدل، جزء اولین لباسهایی بود که برای زنان از همه طبقات اجتماعی قابل دسترسی بود. وُگ همچنین پیش بینی کرده بود که پیراهن کوچک مشکی تبدیل به یونیفرمی برای زنان با هرسلیقه خواهد شد.

بدلیل ظرافت، وقار و قیمت مناسب، پیراهن کوچک مشکی توانست رشد بیشتری کند و تبدیل به لباس همیشگی و فاقد زمان قرن بیستم شود. حتی هنوز هم این پیراهن از لباس های لازم و ضروری در کمد لباس اکثر خانم ها است، پیراهنی که برای هر مناسبتی قابل استفاده است.

                                                                                                                                                                                           

درحالیکه عده زیادی  باور دارند که این پیراهن مشکی کاملاً مناسب "آدری هپ برن" و "جکی اُ"  است و بر تن آنها فوق العاده به نظر میرسد، اما شاید این لباس برای همه کس مناسب نباشد. حتی پیراهن کوچک مشکی با وجود تاریخچه و محبوبیت فرهنگی اش، شاید برای هر کمد لباس لازم نباشد. به چه دلیل؟ برای شروع؛ همه رنگ مشکی را برای لباس پوشیدن انتخاب نمی کنند یا به این رنگ علاقه ای ندارند. شاید بعضی از زنان در پیراهن احساس راحتی نکنند؛ و شاید عاشق پوشیدن پیراهن باشند، اما فقط زمانیکه آنرا با صندل و یک ژاکت جین ست کنند.

 

درنهایت، با این وجود که عده بسیاری  پیراهن کوچک مشکی را دارند و می پوشند، خانم ها باید این اجازه را به خود بدهند که اگر حس می کنند این لباس

برایشان مناسب نیست، جلوی سنت پیراهن کوچک مشکی بایستند و احساس اجبار برای داشتن این پیراهن همگانی نکنند.

با وجود این که پیراهن کوچک مشکی بسیار زیبا، جذاب، در دسترس و کاربردی است و تقریباً برای هرکس با هر سلیقه مناسب است، اما هیچ لباسی برای هیچکس "لازم و ضروری" نیست. حتی پیراهن کوچک مشکی.

 

                                             

 

 

 

 

Share