چشمانت را ببند تا ببینی : مروری بر آثار والتر ون بایرندانک

والتر ون بایرندانک، متولد ۴ فوریه ۱۹۵۷ در برشت بلژیک، طراح مد و فشن بلژیکی است. وی در سال ۱۹۸۰ از آکادمی هنرهای رویال انتورپ فارغ التحصیل شد.

پس از اتمام تحصیل در آکادمی، والتر به همراه جمعی از هم دوره ای های خود ( دِرک ون سِین، دریس ون نوتن، ان دمُیلمیستر، مارینا یی و دِرک بیکِمبرگز)

گروه دیزاین شش نفره " اُنتوِرپ شش" را زمانی تشکیل دادند و به عنوان گروهی حرفه ای در دوره تناقضات فشن بلژیک شروع به ایده پردازی و کار کردند.

والتر از سال ۱۹۸۳ شروع به کار روی کلکسیون های خود کرد. آثار او از هنرهای بصری، ادبیات، طبیعت و تاثیرات قومی الهام گرفته شده است.

ترکیب رنگ های عجیب و غیرعادی و تاثیرات زیاد گرافیک از شخصیت های آثار او هستند.

والتر در سال ۱۹۹۷ کاستوم های گروه "یو تو" برای تور پاپ مارت را طراحی کرد. در سال ۱۹۹۹ عنوان لقب افختاری "سفیر فرهنگی فلاندر" را دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۱ پروژه "لَندد گلند" را در انتورپ راه اندازی کرد. وی در کنار برپایی پنج نمایشگاه بزرگ، مجله ای جدید را با نام " مجله اِن اِی" تاسیس کرد که توسط آرتیمو منتشر می شد که امروزه "مجله اِی" نام دارد.

والتر تلاش بر این دارد که صنعت فشن را متحول کند. مجموعه های او از نظر گرافیکی بسیار قوی، با مفاهیم چالش برانگیز و از نظر تکنیکی بسیار نوآورانه هستند.

 

" دنیا تغییر کرده است،شهر تغییر کرده است و فشن هم است متحول شده است." والتر ون بایرندانک

با تعدادی از مجموعه های بایرندانک بیشتر آشنا شویم:

 

زمزمه جغد ها، بهار و تابستان ۲۰۱۸

این کلکسیون والتر برای مجلات فشن سربسته و نامفهوم باقی ماند. مجله وُگ در اینباره نوشت: طراح مشخصاً چیزی در ذهن داشته، اما چه چیزی؟

وِ وِ دِ این مجموعه را معماگونه لقب داد و پرسید: چهره های جئومتریک روی ژاکت ها و تیشرت ها چه مفهومی را نشان میدهند؟ خشم؟ پرخاشگری؟

 

زوارت، پاییز و زمستان ۲۰۱۷-۲۰۱۸

مجموعه زوارت به معنی مشکی است که توسط یک گروه موسیقی متال نمایش داده شد. والتر درباره این مجموعه اش به نیویورک تایمز توضیح داد: " برای من زمان، مشکی است. این دلیلی است که خواستم از موتیف های آیینی و حیوانی برای درمان دنیا استفاده کنم."

 

چرا زاغ سیاه شبیه میزتحریر است؟ بهار و تابستان ۲۰۱۷

     

این مجموعه نامش از آلیس در سرزمین عجایب، از معمای غیرقابل حل مَد هَتر که می گفت چرا زاغ سیاه شبیه میز تحریر است، برداشته شده.

وُگ نوشت: "گشتن بدنبال یافتن مفهومی پوچ برای حقیقت، چیزی است که در این کالکشن ذهن والتر را به خود مشغول کرده بود."

حکایت زیبایی شناختی این مجموعه با کلماتی مثل " زیبایی بی رحم"، "قوم آینده"، "انعکاس از تخریب" پیوند می خورد.

"عشق بی رحم" ، "سیالیت کامل" و "خود تخریب گری" واژگان دیگری بودند که او برای این مجموعه اش از آنها استفاده کرد.

این کالکشن با الهام از آلیس در سرزمین عجایب، فرهنگ پانک دهه هفتاد میلادی، زیبایی بی رحم، آرایش های رنگی و وحشی و چندفرهنگیتی دور هم گرد آمدند تا لاین جدیدی از عینک های او را نیز ارائه دهند.

 

 

، پاییز و زمستان ۲۰۱۶-۲۰۱۷WOEST

بایرندانک در رابطه با این مجموعه اش: " این یک کلمه فلاندری (به زبان او) است که به معنی بسیار خشمگین است.

چون من واقعاً عصبانی هستم."

 

چشم الکتریکی، بهار و تابستان ۲۰۱۶

زیبایی آشکار،پاییز و زمستان ۲۰۱۵-۲۰۱۶

وَم بَم! ، بهار و تابستان ۲۰۱۵

چشمهایت را ببند تا ببینی، پاییز و زمستان ۲۰۱۳-۲۰۱۴

رازهای بی صدا، تابستان ۲۰۱۳

هوس هرگز نمی خوابد، پاییز و زمستان ۲۰۱۲-۲۰۱۳

 

 منابع:

https://www.businessoffashion.com/amp/community/people/walter-van-beirendonck

http://www.dazeddigital.com/fashion/article/40065/1/opening-up-the-conversation-about-mental-health-awareness-week-fashion

https://upclosed.com/people/walter-van-beirendonck/amp/

http://www.waltervanbeirendonck.com/HTML/home.html?/HTML/COLLECTIONS/collections.html&1

Share