تاریخچه کوتاهی از لباس های دست دوم

مدتی است که فروشگاه های دست دوم محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند که دلیل آن نه تنها مُد وینتیج است، بلکه مفهومی است که ارائه می دهد: بازیافت چیزی استفاده شده که غالبا با کیفیت خوب ساخته شده است، و جلوگیری از انباشتگی لباس های ناخواسته.

از آنجایی که به عقیده ی ما خریدن کالاهای دست دوم راه مناسبی برای مصرف مسئولانه است،  قصد داریم در این مقاله با تاریخچه کوتاهی از منشاء لباس های دست دوم آشنا شویم.

ما عموماً باور داریم که ترند لباس دست دوم با ظهور مُد وینتیج آغاز شد. چون در گذشته لباس ها تا آخرین لحظه عمرشان استفاده می شدند. سرگذشت و داد و ستد آن بین شهر های اروپایی در اواسط قرون وسطی و ابتدای رنسانس در قرن چهاردهم آغاز شد. در آن زمان، عده ی کمی از مردم می توانستند از پس هزینه های گزاف خرید لباس جدید برآیند. هر تکه لباس منحصر به فرد و دست دوز درست می شد و برای دهه ها قابل استفاده بود. پیراهن ها از مادران به دخترانشان به ارث می رسید و ارباب ها می توانستند لباس های قدیمی شان را به عنوان دستمزد یا هدیه به خدمتکاران خود بدهند.

 

 

در آن دوره، دیدن فروشندگان لباس های دست دوم در بازار ها بسیار رایج بود. این فروشگاه ها به خصوص در ایتالیا در شهرهای ونیز و فلورانس بسیار معروف بودند؛ چنان که در آن ها لباس هایی با کیفیت های خوب و قیمت های ارزان عرضه می شد.

از اواسط قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم با رسیدن لباس های آماده که احتیاج به اندازه گیری ندارند و دارای سایزهای استاندارد هستند، لباس های دست دوم جذابیتشان را از دست دادند و بیشتر کالایی انتقالی به کشورهای آفریقایی بود.

طی جنگ جهانی دوم، تعداد زیادی بازار دست دوم فروشی در اروپا پدیدار شد، مانند بازار معروف رزین در ارکولانو ایتالیا. این بازار کالاهای دزدی یا لباس های رها شده سربازان آمریکایی را می فروخت. و همین باعث معروف شدنش شد که حتی امروزه هم بازار رزین ایتالیا از مراکز مهم وینتیج در اروپا و آمریکاست.

 

با افزایش جمعیت بدلیل جنگ های متعدد و نیاز به خرید لباس با قیمت پایین، لباس های دست دوم به خصوص در شمال آمریکا از ملزومات شد. با مکانیزه شدن صنعت منسوجات، هزینه های تولید کمتر شد و  لباس ها به سرعت عوض می شدند. فشن با سرعت شروع به رشد کرد. با این تغییر، نیاز به لباس دست دوم از بین رفت اما در کشورهای در حال توسعه افزایش یافت.

 

هنگامیکه در انتهای قرن بیستم، ترند وینتیج رسید، گستره ای از فروشگاه های دست دوم فروشی با نام فروشگاه وینتیج در برخی شهرهای بزرگ ایجاد شد. این نوع فروشگاه ها طی سال ها محبوب تر شدند؛ نه فقط به خاطر ترند وینتیج، بلکه هم برای پیدا شدن کیفیت خوب، دوام بالا و لباس هایی مقرون به صرفه.

 

منبع:

www.medium.com/ethituddeblog

 

 

Share