تاریخچه کوتاه عطر

هنگامیکه ما یک رایحه خاص مانند لباسهای تازه شسته شده یا یک هلوی تازه را بو می کنیم، ناخودآگاه این رایحه وارد بخشی از حافظه ما می شود. عطر می تواند یادآور احساسات ما باشد و خاطراتی را که فراموش کرده ایم برایمان دوباره تداعی کند.

عطر وسیله ای تاثیرگذار برای نشان دادن شخصیت ما در ارتباط با دیگران است.

رایحه ما هر روز ما را همراهی می کند و درباره شخصیت ما سخن می گوید، خاطرات را بازگو می کند و احساسات را برمی انگیزد.

برای فهم بهتر عطر لازم است تا تا با سرآغاز آن آشنا شویم، زمان مصریان باستان.

 Perfumeکلمه 

 از عبارت لاتین per" به معنای "از طریق" و "Fumus" به معنای دود گرفته شده است. 

سپس فرانسوی ها آنرا  Parfum ، به معنای رایحه ای که از دود و بوی

بخور ایجاد می شود نامیدند.

 

اما در حقیقت اولین شکل عطر، نوعی از بخور بود که حدود ۴۰۰۰ هزار سال پیش توسط مردمان بین النهرین ایجاد شد. فرهنگ های کهن گونه های مختلف رزین و چوب را می سوزاندند و در مراسم مذهبی از آن استفاده می کردند.

بخور، سه هزار سال پیش از میلاد وارد مصر شد. اما تا ابتدای عصر طلایی مصر، از عطر فقط در مراسم مذهبی و آیینی استفاده می شد. سپس رفته رفته حق انحصاری کشیش ها  از روی عطر لغو شد و مردم توانستند از حمام ها برای فرو رفتن در روغن های معطر صرفا جهت لذت استفاده کنند.

 

اولین عطر مایع را به یونانیان باستان نسبت می دهند. اما پیشرفت عصاره گیری عرب ها بود که باعث شد ساختن عطر تا به امروز بسیار موفق و ماندگار باشد.

عطر در قرن هفدهم به خصوص در فرانسه به موفقیت های فراوانی رسید. در آن زمان بهداشت از اهمیت زیادی برخوردار بود و از عطر برای از بین بردن رایحه بد بدن استفاده می شد. در انگلستان در دوره سلطنت هنری هشتم و ملکه الیزابت اول از عطر استفاده گسترده ای می شد. در زمان ملکه الیزابت همه اماکن عمومی با رایحه خوب عطرآگین بود، زیرا ملکه نمی توانست بوی بد را تحمل کند.

در قرن نوزدهم، عطر از نظر صنعت و هنر دستخوش تحولاتی بسیار شد. تغییر در سلیقه و همچنین پیشرفت شیمی بنیان های عطرسازی مدرن را ایجاد کرد. تا پیش از آن زمان، عطر معمولا  فقط از رایحه یک گل گرفته می شد. امروزه عطرها بسیار پیچیده اند و از بسیاری از رایحه های طبیعی و مصنوعی و شیمیایی ساخته می شود.

اولین مرحله برای ساختن عطر، استخراج کردن روغن های معطر از گیاهان است. برای ساختن عطر راه های بسیاری وجود دارد که رایج ترین آن عصاره گیری است. گیاه مورد استفاده برای عطر، در آب با حرارت بالا می جوشد که بخار آن بعدا  تبخیر می شود. با فشرده شدن روغن و بخار، روغن از آب جدا شده و جمع آوری می شود.

هزاران کیلو گل لازم است تا تنها یک کیلو از این روغن بدست آید، و این از دلایلی است که قیمت عطر بالاست. روغن عطر سپس با الکل رقیق می شود و باعث ماندگاری عطر و تاخیر در تبخیرش می شود، سپس طی فرآیندهایی فیلتر شده و بسته بندی می شود.

امروزه در صنعت عطرسازی از هر دو مواد اولیه مصنوعی و طبیعی استفاده می شود. عصاره های طبیعی از گل، برگ، ریشه و میوه (مرکبات) گرفته می شود. عصاره های حیوانی از مُشک، نهنگ و سگ دریایی گرفته می شود. شیمیدانان در تولید عطرهای مصنوعی با روش های ترکیبی طبیعی مهارت بسیاری پیدا کرده اند که باعث پیشرفت زیاد صنعت عطر شده است.

رایحه عطرها با توجه به درجه اشباع روغنشان دسته بندی می شوند. عطری که غلیظ ترین و بیشترین روغن را دارد، گرانترین و مرغوبترین است که بسیار قوی و ماندگاری بالاست و حاوی ۲۰ تا ۵۰ درصد از عطر با چگالی بالاست.

مطالعات در مورد رایحه ها نشان می دهد که مردم از عطر فقط برای داشتن بویی خوب استفاده نمی کنند. عطر تاثیر بسیار مثبتی در کاهش استرس، انرژی مثبت و بهتر شدن حال روحی دارد. پژوهشی در نیویورک انجام گرفته که نشان می دهد که هنگامیکه رایحه وانیل در هوا پراکنده می شود، بیمارانی که تحت ام آر آی هستند، ۶۳ درصد از استرس کمتری برخوردارند.

عطر طی قرن ها، از المانی مقدس تبدیل به اکسسوآری لاکچری و همینطور درمانی شده است. امروزه عطر دیگر فقط برای طبقه مرفه کاربرد ندارد، بلکه تبدیل شده است به همراه زندگی هر روز ما به عنوان وسیله ای یونیک برای نشان دادن شخصیت.

 

منابع:

https://www.parfumsraffy.com/perfume-history

https://www.thoughtco.com/history-of-perfume-1991657

https://www.mcgill.ca/oss/article/history/story-perfume

http://www.museesdegrasse.com/en/history-perfumery

https://www.tailormadefragrance.com/en_int/history_of_perfume

https://www.perfume.com/article-history-of-perfume

 

Share