یین، یانگ، هارمونی، تضاد

یین، یانگ، هارمونی، تضاد

 

یین- یانگ: دو نیمه که بایکدیگر یک کامل را می سازند. یین و یانگ نقطه آغازی اند برای تغییر.

هنگامیکه چیزی کامل است، به معنای کلمه یعنی تغییرناپذیر و بی کم و کاست است. پس وقتی چیزی را به دو نیم – یین و یانگ – قسمت می کنیم، تعادل کمال از بین می رود. هر دو نیمه، یکدیگر را دنبال می کنند تا دوباره به تعادل و میزان با همدیگر برسند.

 کلمه یین به معنای جهت سایه دار، و یانگ به معنای جهت آفتابی است.

 

یین و یانگ مفهوم ثنویتی است که یک کلیت را می سازد. ما هر روز با نمونه هایی از یین و ینگ روبرو می شویم. برای مثال: شب (یین) و روز (یانگ) ، زن (یین) و مرد (یانگ). در طول سالیان دراز نمونه های زیادی در گروه بندی های یین و یانگ طبقه بندی شده اند.

 

نماد یین و یانگ، تایجیتو نام دارد. اما اکثریت مردم آن را با همان اسم یین و یانگ می شناسند. نماد تایجیتو طی سالیان وارد بسیاری از فرهنگ ها شده است و نماینده تائوئیسم است. سمبل یین و یانگ به شکل دو نیم دایره سیاه و سفید است که هر یک در درونش یک نقطه با رنگ متضاد دارد که به این مفهوم است که یین وقتی به حداکثر خودش برسد، در درونش همچنان یانگ دارد و هنگامیکه یانگ به حداکثر خود برسد، در درونش یین دارد. یعنی وقتی یکی تمام می شود، دیگری در درونش رشد می کند و این چرخه ادامه پیدا می کند.

 

نگاهی عمیق تر به یین و ینگ

 

وقتی چیزی را با عنوان "زیبا" نگاه می کنیم، مفهوم "زشتی" ساخته می شود.

وقتی چیزی "خوب" به نظر می رسد، "شر" بوجود می آید.

بودن و نبودن، یکدیگر را می سازند.

سخت و آسان به یکدیگر معنا می دهند.

بلند و کوتاه یکدیگر را تعیین می کنند.

بالا و پایین تضاد یکدیگر را ایجاد می کنند.

جلو و عقب همدیگر را دنبال می کنند.

 

طبیعت یین و یانگ

 

یین و یانگ هیچکدام مطلق نیستند

 هیچ چیز بطور کامل یین و یا یانگ نیست. هر جنبه سرآغازی برای جنبه دیگر است. برای مثال، روز تبدیل به شب می شود و سپس شب به روز تبدیل می شود. یین و یانگ به یکدیگر وابسته اند، پس مفهوم یکی به دیگری نیاز دارد تا کامل شود.

 

یین و یانگ ساکن نیستند

 طبیعت یین و یانگ پویا است و با زمان تغییر می کند.

مثال ساده آن تغییر ذره ذره روز و تبدیل آن به شب است. با این حال، بلندای روز و شب مدام در حال تغییر است و استاتیک نیست. گاهی اوقات بدلیل تبدیل شدن یک جنبه به جنبه دیگر، رابطه بین یین و یانگ می تواند دراماتیک شود.

برای مثال: برخی گونه های ماهی ماده وقتی جمعیت ماهی های نر کاهش می کند، فوراً می توانند تبدیل به نر شوند.

 

مجموع یین و یانگ یک کلیت را تشکیل می دهند

 با افزایش یک جنبه، جنبه دیگر کاهش پیدا می کند تا تعادل کلی یک مجموعه ایجاد شود.

 

یین و یانگ می توانند به زیرمجوعه جنبه های دیگر خود نیز تقسیم شوند.

برای مثال: جنبه یانگ گرما می تواند به زیرمجموعه جنبه گرمی یین و جنبه داغی و سوزانندگی یانگ تقسیم شود.

 

یین و یانگ دو اصل متضاد ولی مکملند که نشان دهنده قطب های مختلف جهان و تضاد در حین هارمونی اند. در هر خوبی، بدی و در هر شر، نقطه ای از خوبی نهفته است. این یعنی تضاد در هارمونی.

 

 

Share