فَست فَشن و مشکلات آن

کمی بیش از ۱۵ سال پیش بود که صنعت مُد دچار تغییراتی اساسی و بنیادین ناخوشایندی شد. مدها در دوره‌های فصلی خودشان را نشان می‌دادند. مُد بهاره، مُد پاییزه و … اما امروزه صنعت فشن با فست فشن این قواعد را بهم ریخته است. محصولات به صورت «ترند روز» مصرف می‌شوند و بازه ۳ ماهه طراحی، عرضه و نمایش مُد به ۲ هفته کاهش یافته است. محصولاتی با قیمتی مناسب که طی چند روز از روی سن‌های فشن پاریس، لندن و میلان به دست مشتریان می‌رسد.

مُد سریع یا فست فشن در تمامی رسانه‌ها جای خود را پیدا کرده است و اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند و رضایت آن‌ها را فراهم کرده است اما این مُد فست فشن یکی از مخرب‌ترین و مشکل‌دارترین صنعت‌ها در چندسال اخیر بوده است. در این مطلب می‌خواهیم برخی از معایب و مشکلات فست فشن را بیان کنیم.

 

مصرف‌گرایی بیش از حد

صنعت فست فشن تقریبا هر دو هفته یک‌بار مُد خود را عوض می‌کند و این باعث شده انسان‌های احساس «مد روز» بودن نکنند و برای «مد روز» بودن شما را ترغیب بر خریدی می‌کنند که نیازی به آن ندارید. این سرعت در ارائه فشن باعث شده کیفیت طراحی و ارزش هنری کالا نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و زمان کمتری صرف طراحی و اجرا شود.

 

جنس نامرغوب فست فشن

استفاده از جنسی با کیفیتی کم و همچنین وجود مواد شیمیایی مانند فلزات سنگین بر روی لباس‌های صنعت فست فشن از ضررهای آن است. نه تنها این موارد برای محیط زیست مضر هستند بلکه طبق تحقیقی از نیویورک تایمز مواد شیمیایی موجود در برخی از محصولات تاثیر منفی بر روی سلامتی انسان می‌گذارند.

شرایط کاری نامناسب

ارزان بودن بزرگ‌ترین هدف صنعت فست فشن است. از این بسیاری از کارگاه‌های تولید لباس برندهای معروفی مانند زارا، اچ اند ام و … در کشورهای شرق آسیا تولید می‌شود جایی که کارگران با حقوق‌هایی کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه و ساعات کاری به تولید این محصولات می‌پردازند. شرایط محیطی خطرناک، حقوق کم و آلودگی‌هایی که این کارگران را تهدید می‌کند باعث ایجاد کمپین‌های حمایتی، اصلاح قوانین و کمپین‌های عدم استفاده از محصولات فست فشن شده است.

 

آلودگی زیستی محیطی

گرمایش زمین و آلودگی‌های کربنی امروزه یکی از بزرگ‌ترین تهدیداتی است که کره زمین با آن درگیر است. استفاده از مواد شیمیایی و پلاستیکی و حجم بالای مصرف محصولات فست فشن باعث شده تبدیل به تهدیدی برای سلامت محیط زیست شود. طبق آمار هر فردی سالیانه ۳۰ کیلوگرم از لباس‌های خود را دور می‌ریزد و بخش قابل توجهی از این اجناس قابل بازیافت طبیعی نیستند. اکنون صنعت مُد پس از صنعت نفت دومین صنعت آلوده‌کننده دنیا به شمار می‌آید.

 

تعداد کلمه: ۴۴۰

 

منابع

  1. https://www.huffpost.com/entry/5-truths-the-fast-fashion_b_5690575

  2. https://psmag.com/economics/secret-world-slow-road-korea-los-angeles-behind-fast-fashion-73956

  3. https://thegreenhubonline.com/2018/01/16/20-facts-about-the-fast-fashion-industry-that-will-shock-you

Share