مُد ریسایکل چیست؟

مًد ریسایکل به صورت تحت‌الفظی مد بازیافت ترجمه می‌شود اما این مُد با نام مُد پایدار یا مُد سبز در زبان فارسی جا افتاده است. در دورانی که غول‌های بزرگ صنعت فست فشن مانند اچ اند ام (H & M) و حتی برندهای لوکسی مانند بربری (Burberry) متهم به سوزاندن چندین تن لباس قابل پوشیدن در سال می‌شوند، اهمیت مُد سبز بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

اما مد ریسایکل (مد سبز) چیست؟ به صورت کوتاه به استفاده از لباس و پارچه برای ساختن محصولی جدید مد سبز می‌گویند. این مُد زباله کمتری تولید می‌کند و باعث کاهش آلودگی‌هایی می‌شود که در نتیجه‌ی ساخت پارچه و لباس را به کره زمین آسیب می‌زند. اما این مد روش‌ها و شاخه‌های متعددی دارد. از بازیافت پنبه‌های دورریز کارخانه‌ها و تولید البسه با آن تا مُد وینتیج (دست دوم) در این شاخه مد قرار می‌گیرند. اما به طور کلی این مد به سه شاخه تقسیم می‌شود:

 

  • پارچه‌های بازیافتی از محصولات، مانند پلی استر بازیافت شده از بطرهای نوشیدنی و پارچه‌های نخی

  • پارچه‌های بازیافتی صنعتی که از دورریز و مازاد کارخانه‌ها و صنایع نساجی تولید می‌شود.

  • وینتیج یا لباس‌های دست‌ دوم که به معنی تعمیر، بازسازی و استفاده از لباس‌های دست دوم است.

 

 

هر ساله در دنیا نزدیک ۱۵۰ میلیون تن لباس و کفش به فروش می‌رسد و پس از مصرف ۸۵ درصد آن‌ها تبدیل به زباله می‌شوند و در محیط زیست رها می‌شوند. این درصد بالا ناشی از عدم آگاهی مصرف کنندگان با بحث مد سبز و نبود ساختار قانونی بازیافت در خیلی از کشورهاست و این روند باید کاهش یابد. زیرا می‌بینیم آلودگی و زباله چه بلایی بر سر محیط زیست آورده است. فشار گروه‌های محیط زیستی و بحث آلودگی باعث شد تا برند فست فشن اچ اند ام تعهد دهد تا سال ۲۰۳۰ تمام محصولاتش را از منابع سبز و پایدار تهیه کند.

امروزه مد سبز توانسته جای خود را در میان مردم باز کند و برندهای متعددی نیز وارد بازار شده‌اند. طراحان معروفی مانند استلا مک‌کارتنی، آمور ورت، استورارت براون به شاخه مد سازگار با محیط زیست روی آورده‌اند. هفته مُد پورتلند از سال ۲۰۰۵ نیز هر ساله میزبان طراحان برجسته و برندهای مُد سبز است. برندهای آلمانی مانند armedangels، Ajna-Organic و برند انگلیسی Po-Zu از برندهایی هستند که تمامی محصولاتشان بر پایه مُد سبز تولید می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ نشستی در کپنهاگ با موضوع مد سبز و سازگار با محیط زیست برگزار شد که در آن تلاش شد جنبشی در صنعت مد سبز به وجود آید. در سال ۲۰۱۳ ائتلاف پوشاک پایدار شد و استانداردی برای این نوع پوشاک طراحی کرد. این صنعت نسبتا نوپا روز به روز بیشتر گسترده می‌شود و مُد سبز راهی است برای نجات طبیعت و آلودگی کمتر.

 

تعداد کلمه: ۴۵۰

منابع:

  1. http://www.impactingourfuture.com/sponsored/recycling-your-fashion-for-a-better-future

  2. http://vidm.in/what-is-recycled-fashion/

  3. https://wellmadeclothes.com/articles/WhatIsRecycledFashion/

  4. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1_%D8%A8%D8%A7_%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7_%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 

Share