دسته‌بندی نشده

استفاده از ماسک پارچه‌ای دست‌ساز برای کمک به کاهش گسترش کووید-19

آیا ماسک پارچه‌ای دست‌ساز از ما در برابر ویروس محافظت می‌کند؟ آیا خرید ماسک پارچه‌ای بهتر از خرید ماسک‌های یک‌بار مصرف است؟ در این مقاله که مستقیماً از وبسایت «سی‌دی‌سی» یا «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده» ترجمه شده و لینک مقاله‌ی اصلی در انتهای صفحه قرار دارد، مزایا و نحوه‌ی صحیح استفاده از ماسک پارچه‌ای دست‌ساز تشریح شده است.

توضیح سی‌دی‌سی در مورد استفاده از ماسک‌های دست‌ساز

سی‌دی‌سی توصیه می‌کند در مکان‌های عمومی که در آنها حفظ فاصله‌ی اجتماعی دشوار است (مثل فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها) مخصوصا در مکان‌هایی که امکان انتقال بیماری در آنها زیاد است از ماسک پارچه‌ای دست‌ساز استفاده شود.

سی‌دی‌سی تاکید می‌کند که استفاده از ماسک پارچه‌ای ساده می‌تواند به کاهش گسترش ویروس کمک کند و باعث جلوگیری از گسترش ویروس توسط افرادی شود که به ویروس مبتلا هستند و خودشان از این امر آگاهی ندارند. ماسک پارچه‌ای ساده (که می‌توان آن را با هزینه و امکانات کم در خانه درست کرد) می‌تواند راهکار مؤثری برای کاهش گسترش ویروس در اجتماع باشد.

ماسک‌های پارچه‌ای را برای این افراد نباید استفاده کرد:

  • کودکان زیر دو سال
  • کسانی که مشکل تنفسی دارند
  • افرادی که هوشیار نیستند
  • افرادی که ناتوان هستند
  • به طور کلی، کسانی که قادر نیستند به تنهایی ماسک را از روی صورتشان بردارند.

 

نکته‌ی بسیار مهم این است که منظور از این ماسک‌های پارچه‌ایِ توصیه شده، ماسک‌های جراحی یا ماسک N-95 نیست. ماسک‌های جراحی و ماسک‌های N-95 تجهیزاتی حیاتی هستند که باید برای پزشکان، پرستاران و سایر افراد شاغل در کادر درمانی باقی بمانند.

ماسک پارچه‌ای را چطور به صورتمان بزنیم؟

ماسک‌های پارچه‌ای باید:

  • به شکل مناسب در دو طرف صورت محکم شوند ولی احساس ناراحتی ایجاد نکنند.
  • با کش یا بند در پشت سر یا پشت گوش‌ها بسته شوند.
  • از حداقل دو لایه پارچه درست شده باشند.
  • جلوی تنفس راحت را نگیرند.
  • قابل شستشو در ماشین لباسشویی باشند بدون اینکه شکل‌شان را از دست بدهند یا آسیب ببینند.

آیا ماسک پارچه‌ای باید مرتبا شسته شود؟

بله. ماسک پارچه‌ای باید به طور مرتب شسته شود. بسته به میزان استفاده از ماسک، میزان این شسشتو متفاوت است.

چطور باید ماسک پارچه‌ای را به شکل صحیح بشوییم یا ضدعفونی کنیم؟

شستشو با ماشین لباسشویی برای تمیز کردن ماسک پارچه‌ای کفایت می‌کند.

طریقه‌ی صحیح درآوردن ماسک پارچه‌ای از صورت به چه شکل است؟

افراد باید مراقب باشند که هنگام درآوردن ماسک از روی صورت، دستشان به چشم‌ها، دهان یا بینی برخورد نکند. بلافاصله پس از درآوردن ماسک دست‌ها را با آب و صابون بشویید یا با ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل تمیز کنید.

 

cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/diy-cloth-face-coverings.html

 

مقاله‌ی بالا مستقیما از وبسایت «سی‌دی‌سی» یا «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده» ترجمه شده، اما سوال دیگری هست که در این مقاله به آن اشاره نشده و به همین دلیل آن را جداگانه در قسمت بعدی قرار دادیم:

آیا ماسک‌های یک‌بار مصرف موثرتر از ماسک‌های پارچه‌ای دست‌ساز هستند؟

تا مدت‌ها پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، هنوز پاسخ دقیقی به این سوال داده نشده بود و حتی نهادهای بهداشتی معتبر جهان نیز نظرات متفاوت و گاها متضادی نسبت به این موضوع داشتند. اما سرانجام طی تحقیقی که متیو استیمیتز و همکارانش در «موسسه‌ی ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده» انجام دادند و در آن از یک روش تصویربرداری جدید برای بررسی میزان گسترش قطرات ریز تنفسی هنگام استفاده از ماسک‌های مختلف استفاده کردند، مشخص گردید که تفاوت بین انواع مختلف ماسک چندان قابل توجه نیست و تمامی ماسک‌ها نقش بسیار مهمی در گسترش ویروس دارند. این تحقیق نشان داد که نحوه‌ی استفاده از ماسک، تاثیر بسیار پررنگ‌تری در پیشگیری از گسترش ویروس دارد تا نوع ماسک. همانطور که پیشتر اشاره شد، ماسک باید به نحوی روی صورت قرار بگیرد که کاملا جلوی دهان و بینی را بپوشاند و به اندازه‌ی کافی محکم باشد تا هوا به جای عبور از بافت ماسک، از اطراف آن خارج نشود.

ماسک پارچه‌ای دست‌ساز

با در نظر گرفتن اینکه تفاوت در تاثیرگذاری ماسک پارچه‌ای و ماسک یکبارمصرف بسیار جزئی است، یک نکته‌ی مهم وجود دارد که استفاده از ماسک پارچه‌ای را به گزینه‌ی مطلوب‌تر تبدیل می‌کند: تاثیرات زیست‌محیطی.
امروزه دیگر بحران شدید زیست‌محیطی که بشر و کره‌ی زمین با آن روبروست بر کمتر کسی پوشیده است. تمامی متخصصان تاکید دارند که برای غلبه بر آثار فاجعه‌بار این بحران، به تغییرات عمیق و فوری در جنبه‌های مختلف زندگی تمام انسان‌ها نیاز داریم، و یکی از این جنبه‌ها کاهش زباله و پسماند خصوصا پسماندهای پلاستیکی است. برخلاف ماسک پارچه‌ای، ماسک‌های یکبار مصرف همانطور که از نامشان پیداست قابل استفاده‌ی مجدد نیستند و به همین دلیل استفاده از آنها مستلزم تولید حجم بسیار زیادی از پسماندهای پلاستیکی است؛ و به باور متخصصان، تفاوت جزئی که در میزان تاثیرگذاری ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های یکبار مصرف وجود دارد نمی‌تواند این جنبه‌ی منفی را توجیه کند. به همین دلیل برای عموم مردم، بهترین گزینه این است که به جای ماسک یکبار مصرف، چند عدد ماسک پارچه‌ای داشته باشند و به شکل صحیح و موثر از آنها استفاده کنند.